سئوفناوری اطلاعاتوب

LCP چیست؟

LCP یا Largest Contentful Paint یکی از پارامترهای بسیار مهم در اندازه گیری سرعت صفحات وب است که گوگل در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد از این پارامتر برای رتبه بندی صفحات استفاده خواهد کرد.

پارامتر LCP بیانگر مدت زمانی است که مهمترین المان صفحه در viewport دستگاه کاربر، رندر شود. مهمترین المنت می تواند یک عکس، یک ویدیو و یا یک متن باشد که در حقیقت مهمترین قسمت صفحه از دید کاربر است و در نتیجه هر چقدر سریعتر لود و رندر شود، تاثیر مثبتی در تجربه کاربری دارد.

قبل از اینکه گوگل از LCP استفاده کند، پارامترهایی مثل FCP و DOMContentLoaded به عنوان معیار سرعت صفحات استفاده می‌شد و هنوز نیز از آنها استفاده می‌شود اما با آمدن LCP نقش آنها کمرنگ‌تر شده است. پارامتر DOMContentLoaded بدلیل اینکه بطور مستقیم مربوط به چیزی که کاربر در صفحه نمایش می‌بیند، نیست، خیلی مناسب نیست. پارامتر FCP نیز تنها زمان load اولین المان را نشان می‌دهد و اگر المان‌های بعدی سنگین باشند در این پارامتر لحاظ نمی‌شوند.

پارامترهایی مانند FMP و SI نیز هستند که بدلیل پیچیدگی و اغلب اشتباه بودن، توصیه نمی‌شوند. به همین دلایل بود که بعد از تحقیقات فراوان، پارامتر LCP به عنوان معیاری مناسب، ساده و عادلانه برای تعیین سرعت صفحات وب در نظر گرفته شد.

بهترین زمان LCP چقدر است؟

گوگل برای سرعت بهینه LCP یک استاندارد مشخصی تعریف کرده و شما نیز می‌توانید گزارش مربوط به آن را در قسمت Core Web Vitals در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید.

در صورتیکه محتوای اصلی صفحه در کمتر از ۲.۵ ثانیه لود و رندر شود، امتیاز LCP را به صورت کامل دریافت می‌کنید و اگر این مدت زمان بین ۲.۵ تا ۴ ثانیه باشد، نیاز است که نسبت به بهبود LCP اقدام شود و در صورتی که بیشتر از ۴ ثانیه است، وضعیت صفحه از نظر LCP ضعیف است و بهتر است که برای بهبود آن برنامه ریزی جدی داشته باشید.

زمان LCP بهینه

پیدا کردن مهمترین المان صفحه

همانطور که در بالا توضیح دادیم پارامتر LCP بیانگر مدت زمانی است که مهمترین المان صفحه در viewport دستگاه کاربر، رندر شود. اما این مهمترین المان صفحه را چگونه پیدا کنیم؟ و چطور آن را بهینه سازی کنیم تا زمان LCP کاهش پیدا کند؟

بهترین راه برای یافتن این المان، استفاده از Lighthouse است که بعد از آنالیز صفحه، هم می‌تواند زمان LCP را به شما نشان دهد و هم المان مربوطه را.

عوامل تاثیرگذار در LCP

اگر بعد از آنالیز صفحه سایت خود متوجه شدید که زمان LCP، کمتر از ۲.۵ ثانیه است که کار شما راحت است و نیازی نیست کاری انجام دهید. اما اگر این زمان بین ۲.۵ تا ۴ ثانیه و یا حتی بیشتر از ۴ ثانیه بود، باید چکار کرد؟ عوامل مختلفی بر این زمان موثر هستند که به بررسی آنها می‌پردازیم:

زمان پاسخ گویی سرور

زمان پاسخ گویی سرور یکی از عوامل مهم در LCP است. هر چقدر مرورگر بتواند محتوا را سریعتر از سرور دریافت کند، صفحه سریعتر رندر خواهد شد و هر چقدر صفحه سریعتر رندر شود، پارامترهایی که برای اندازه گیری سرعت لود صفحه هستند، بهبود می‌یابند و یکی از آن پارامترها، LCP است.

یکی از مواردی که برای بهبود سرعت پاسخ گویی سرور باید در نظر داشت، پارامتر TTFB یا Time To First Byte است که برای بهبود آن نیاز است که موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • اپتیمایز کردن سرور از نظر سخت افزاری
  • بهینه کردن دیتابیس و کوئری ها
  • بهینه کردن کدهای سمت سرور با هدف ارتقا سرعت لود صفحات
  • کش کردن صفحات و asset ها به صورت HTML بر روی سرور
  • ایجاد کانکشن زودهنگام، مانند:

<link rel="preconnect" href="https://actobit.com">

<link rel="dns-prefetch" href="https://actobit.com">

با توجه به تصویر زیر، می‌توانید متوجه شوید که استفاده از preconnect، به چه میزان می‌توان در سرعت لود صفحه صرفه جویی کرد.

افزایش سرعت سایت

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا