اتاق دانشتکنولوژیفناوری اطلاعاتکامپیوتر

عرضه هارد ۲۴ ترابایتی توسط سیگیت در سال ۲۰۲۱

دیو ماسلی، مدیر عامل سیگیت در یک کنفرانس فاش کرد که این شرکت از فناوری HAMR برای افزایش قابل توجه ظرفیت ذخیره درایوهای خود استفاده خواهد کرد. او گفت این شرکت سال ۲۰۲۱ با استفاده از این فناوری اولین هارد ۲۴ ترابایتی خود را عرضه خواهد کرد.

HAMR مخفف Heat-assisted magnetic recording یک فناوریِ ذخیره سازیِ مغناطیسی برای هارد درایوها است که در آن از یک اشعه‌ی کوچک لیزر برای حرارت دادن به قسمتی از دیسک که نوشتن بر روی آن انجام خواهد شد، استفاده می شود. با حرارت دادن موقت مواد هارددیسک در طی فرآیند نوشتن، فناوری HAMR، میزان داده‌های قابل ذخیره بر روی هارددیسک مغناطیسی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد که باعث می شود داده‌های بیشتری در یک قسمت نوشته شوند. این فناوری به تولیدکنندگان اجازه می دهد ظرفیت حافظه‌ها را در چند سال آینده به ۵۰ ترابایت برسانند. البته استفاده از این فناوری مستلزم این است که سیگیت از هد جدید و صفحه‌های شیشه ای با لایه مغناطیسی جدید در ساختار هارددیسک‌ها استفاده نماید.

تکنولوژی HAMR چیست؟

اگرچه هزینه ساخت دیسک درایوهای HAMR به دلیل استفاده از دیودهای گرمایشی لیزری در هر هد، بیشتر از هارددیسک‌های نوع PMR است، با این حال سیگیت به منظور کاهش هزینه اولیه سرمایه گذاری خود در فناوری HAMR، قصد دارد از آن در همه‌ی درایوهای خود استفاده کند.

البته شرکت وسترن دیجیتال که یکی از بزرگترین رقبای سیگیت است، اعتقادی به فناوری HAMR و استفاده از دیودهای گرمایشی لیزری برای افزایش میزان ظرفیت هارددیسک‌ها ندارد و در حال حاضر از فناوری MAMR یا Microwave assisted magnetic recording که از امواج مایکروویو بهره می برد، برای تولید دیسک‌های ۲۰ ترابایتی و بیشتر استفاده می‌کند. یکی از مزایای MAMR نسبت به HAMR در این است که هدها نیازی به عنصر گرمایشی توسط لیزر ندارند.

فقط زمان مشخص می‌کند که کدام فناوری می‌تواند نسبت به دیگری برتری یابد. پس فعلاً باید منتظر عرضه این هارد ۲۴ ترابایتی توسط سیگیت در سال ۲۰۲۱ باشیم.

 

منبع: مقاله عرضه هارد ۲۴ ترابایتی توسط سیگیت در سال ۲۰۲۱ از سایت یونیک کالا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا