بازاریابی دیجیتالسئوفناوری اطلاعاتوب

UTM چیست؟

بعد از مدتی که سایت شما بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، برای اینکه میزان فروش بیشتر شود احتمالاً شما به سمت استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا سایر سایت‌های پرمخاطب می‌روید. مطمئناً شما می‌خواهید نتیجه هر کدام از تبلیغات خود را ببینید تا در آینده آنهایی که موثر نبوده‌اند را حذف نموده و در مقابل، تبلیغ در سایت‌هایی که تاثیر خوبی بر ورودی به سایت و در نتیجه افزایش فروش داشته‌اند را افزایش دهید. راه‌کار حل این مشکل استفاده از لینک‌های UTM است.

با لینک یو تی ام به سادگی می‌توان فهمید مشتریان از چه تبلیغ، کانال، سایت یا پلتفرمی به سایت وارد می‌‌شوند. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟! در ادامه با اکتوبیت همراه باشید تا روش استفاده از لینک‌های UTM را بیاموزید.

UTM چیست؟

فرض کنید سایتی دارید و می‌خواهید برای جذب مشتری بیشتر تبلیغ کنید. برای این کار می‌خواهید از تمام روش‌های بنری، اینفلوئنسر، گوگل ادز و رپرتاژ آگهی استفاده کنید. در تمام این روش‌ها لینکی به وب سایت، لندینگ پیج یا صفحه محصول می‌دهید. بعد از انتشار تبلیغات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و یا ارسال ایمیل یا خبرنامه، افراد زیادی از این لینک‌ها وارد سایت می‌شوند اما در ادامه یک مشکل خواهید داشت؛ شما نمی‌دانید کدام تبلیغ یا کدام روش تاثیر بهتر و بیشتری داشته است. اگر بدانید کدام کانال تبلیغاتی مشتری بیشتری برای شما داشت پس دفعه بعد برای آن بیشتر هزینه می‌کنید و برای کانال‌ها یا تبلیغاتی که کمترین مشتری را داشت هزینه نمی‌کنید. یا اگر تبلیغات در بعضی کانال‌ها نتیجه خوبی نداشت آن را بازبینی و اصلاح می‌‌کنید.

UTM مخفف Urchin Traffic Monitor است. اورچین (Urchin) نام یک شرکت سازنده نرم‌افزار تحلیل دیجیتال بود که بعدها گوگل آن را خرید. در واقع گوگل آنالیتیکس محصول خرید این شرکت است. یکی از ابداعات شرکت اورچین همین لینک‌های UTM است که برای استفاده در گوگل آنالیتیکس به ارث ماند.

به عبارت ساده یو تی ام کدی است که با اضافه کردن آن به انتهای لینک‌های سایت، آمار ورودی آن لینک‌ها را به ما نشان می‌دهد. در حقیقت utm اطلاعات مختلفی را به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند و تمام اطلاعات در آن پردازش شده و بعد از شناسایی در قالب یک گزاش در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس برای اینکه بتوانیم نتایج ورودیهای یو تی ام را مشاهده کنیم باید حتما اکانتی در گوگل آنالیتیکس داشته باشیم.

بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند استفاده از لینک‌های یو تی ام، تاثیر مثبتی بر روی سئو می‌گذارد. استفاده از این لینک‌ها صرفاً برای گزارش‌گیری است و هیچ تاثیر مثبت و یا منفی بر سئو ندارد.

ساختار لینک UTM

هر لینک یو تی ام از ۲ بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول همان لینک شما است. یعنی صفحه‌ای از سایت شما که کاربران پس از کلیک روی تبلیغ وارد آن خواهند شد.

در قسمت دوم لینک یو تی ام، پارامترها قرار دارند. به طور کلی یو تی ام دارای ۵ پارامتر است که استفاده از ۳ پارامتر آن اجباری و ۲ پارامتر آن اختیاری است.

پارامترهای UTM

این ۵ پارامتر عبارتند از:

  • منبع کمپین (Campaign Source)
  • رسانۀ کمپین (Campaign Medium)
  • نام کمپین (Campaign Name)
  • عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term)
  • محتوای کمپین (Campaign Content)

در این قسمت کمپین یکی از مشتریان اکتوبیت با نام تن پارت را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تن پارت به عنوان یک واردکننده قطعات یدکی خودرو دارای یک فروشگاه آنلاین است. این شرکت تصمیم بر ساخت کمپین برای قطعات خودرو جک S5 دارد. 

پارامتر اول منبع کمپین است که استفاده از آن اجباری است. با استفاده از این پارامتر می‌توانیم بفهمیم که ورودی سایت ما از چه منبعی است. به عبارت بهتر سایتی که رپورتاژ آگهی را به آن داده‌ایم باید در این قسمت قرار بگیرد. این پارامتر در لینک یو تی ام به صورت utm_source نمایش داده می‌شود و استفاده از آن اجباری است. به عنوان مثال، utm_source=reportage یعنی اینکه منبع ورودی‌ ما رپرتاژ است.

پارامتر دوم که استفاده از آن نیز اجباری است، رسانه کمپین است. با استفاده از این پارامتر می‌توانیم نوع تبلیغ را مشخص نماییم. تبلیغ می‌تواند دارای انواع مختلفی مانند بنر، ایمیل یا تبلیغات کلیکی باشد. این پارامتر به صورت utm_medium در لینک یو تی ام قرار می‌گیرد.

پارامتر سوم نام کمپین است که استفاده از آن اجباری است. شما می‌توانید برای هر کمپین خود یک نام مجزا تعیین کنید. این پارامتر به صورت utm_campaign در لینک یو تی ام نمایش داده می‌شود. برای مثال فرض کنید کمپین تبلیغاتی شما به مناسبت شب عید اجرا می‌شود. در این صورت عبارت utm_campaign=eyd1400 یعنی نام این کمپین شما eyd1400 است.

پارامتر عبارت کلیدی کمپین در لینک UTM به صورت utm_term نمایش داده می‌شود و استفاده از آن اجباری نیست. با استفاده از این پارامتر می‌توانیم بفهمیم که کاربران سایت با استفاده از چه کلماتی وارد سایت ما شده‌اند. این پارامتر برای تبلیغاتی مانند گوگل ادز کاربرد دارد که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر ما، روی تبلیغ کلیک می‌کند و وارد سایت می‌شود. تن پارت، با استفاده از خرید_قطعات_جک-اس۵=utm_term کاربرانی که با جستجوی این کلمه وارد سایت شده‌اند را رصد می‌کند.

پارامتر محتوای کمپین تعیین کننده محتوای تبلیغاتی شما است و بصورت اجباری نیست. به عنوان مثال، بنر تن پارت برای تبلیغ محصول «JAC S5» است. در این صورت، می‌توانید پارامتر utm_content=JAC S5 را در لینک یو تی ام خود قرار دهید.

درنهایت با کنار هم چیدن تمام این پارامترها می‌توانید لینک خودتان را بسازید. به این لینک مثال توجه کنید:

https://tenpart.com/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=eyd1400&utm_content=JAC S5

این لینک به ما می‌گوید که منبع ورودی‌های ما فیسبوک است، نوع آن کلیکی (cpc) است، نام کمپین eyd1400 و نوع محصولی که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، JAC S5 است. بنابراین، وقتی آنالیتیکس خود را باز می‌کنیم، می‌توانیم بر اساس تک تک این پارامترها گزارش بگیریم و تعداد ورودی‌هایی که از طریق گوگل ادز داشته‌ایم را مورد بررسی قرار دهیم.

نکته: به خاطر داشته باشید که حتماً لازم است پس از آدرس صفحه مورد نظر سایت خود، از علامت «؟» استفاده کنید.

همانطور که در بالا نیز مشاهده نمودید، برای ساخت لینک یو تی ام نیاز به هیچ ابزاری ندارید. فقط کافی است یک ویرایشگر نوشتار باز کنید و سپس پارامترهای مورد نیاز را طبق آموزش‌های گفته شده به انتهای آدرس اضافه کنید.

البته ابزارهایی نیز در اینترنت وجود دارند که می‌توانید از آنها برای ساخت لینک UTM استفاده نمایید. این ابزارها فقط کار را برای شما راحت‌تر می‌کنند و احتمال خطا در آنها کمتر است. گوگل نیز ابزاری آنلاین برای این کار ایجاد کرده که با جستجویی ساده می‌توانید آن را بیابید.

 

نمایش گزارش لینک UTM

برای دیدن گزارش لینک‌های یو تی ام، باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. توجه کنید که وقتی از لینک یو تی ام استفاده کردید، این اطلاعات به عنوان ابعاد (Dimension) در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌شود. پس در همه گزارش‌های آنالیتیکس می‌‌توانید از آن استفاده کنید یا حتی گزارش‌های دلخواه خودتان را مبتنی بر اطلاعات UTM  بسازید.

گوگل آنالیتیکس به صورت پیش‌فرض گزارشی برای کمپین‌ها دارد. در این گزارش تمام پارامترها به صورت جدولی در کنار سایر متریک‌ها مثل نرخ پرش، نرخ تبدیل، درآمد و … نمایش داده می‌شود. بطور خلاصه، با این گزارش متوجه می‌شوید که کاربرانی که از هر لینک آمده‌اند به چه اندازه تعامل داشته‌اند. برای دیدن این گزارش، در گوگل آنالیتیکس بخش Acquisition را باز کنید و بعد از گزارش‌های Campaign به گزارش All campaigns بروید.

گزارش یو تی ام در آنالیتیکس

نکته: از UTM برای لینک سازی‌های داخلی استفاده نکنید.

 

نتیجه گیری

مشاهده نمودید که استفاده از لینک‌های قابل پیگیری چقدر مفید است. چیزی که برای هر دیجیتال مارکتر مهم است اندازه‌گیریست و فقط با همین اندازه‌گیریست که می‌توانیم متوجه شویم که کمپین‌های ما یا لینک‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی یا حتی تبلیغات ما چقدر موثر بوده است.

با استفاده از UTM از هدر رفتن هزینه‌های خود جلوگیری می‌کنید و نظارت بهتری روی بازاریابی اینترنتی خواهید داشت. پس بهتر است هرجایی که برای لینک‌سازی یا تبلیغات هزینه می‌کنید، حتماً از UTM استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا