دانشنامهمجازی سازی

اصطلاحات پردازش ابری

Platform 1

در این پلتفرم، mainframe که یک سیستم محاسباتی با قدرت پردازش بالا، حافظه و ظرفیت زیاد است، نقش اصلی را بازی می‌کند و در درجه اول برای میزبانی نرم افزارهای بسیار مهم و پایگاه‌های داده در یک سازمان استفاده می‌شود. چندین کاربر می‌توانند به‌صورت همزمان از طریق سخت افزارهای با قدرت کمتر مانند ترمینال‌ها به mainframe وصل شوند. همه‌ی پردازش‌ها در mainframe انجام می‌شود و ترمینال‌ها تنها برای استفاده از نرم افزار و نمایش نتیجه استفاده می‌شوند.

Platform 2

در این پلتفرم مدل Client/Server جاری است. در این مدل یک کامپیوتر که سرور نامیده می‌شود، برنامه‌ای را اجرا می‌کند که یک سرویس خاص را بر روی شبکه برای استفاده سایر کامپیوترها (Client) که این برنامه را نصب کرده‌اند، فراهم می‌نماید. این مدل بدین صورت عمل می‌کند که برنامه نصب شده در سرور تمام درخواست‌های ارسال شده از سمت clientها را دریافت و در پاسخ به درخواست آن‌ها مجوز استفاده از سرویس مربوطه را ارسال می‌نماید.

Platform 3

این پلتفرم دارای ۴ رکن اصلی Cloud، BigData، Mobile و Social است. این تکنولوژی‌ها به شکل قابل توجهی به کسب‌وکارها، اقتصادها و زندگی‌ها، شکل داده‌اند. 

On-Premise Cloud

در این راهکار، یک شرکت تمامی تجهیزات آی تی و سرویس‌های کلاد را در محل سازمان خود نگهداری می‌کند، به جای اینکه آن را در مراکز داده سایر سازمان‌ها راه اندازی نماید.

Off-Premise Cloud

در این راهکار، یک شرکت تمامی تجهیزات آی تی و سرویس‌های کلاد را در محل شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات ابری راه‌اندازی می‌کند.

Private Cloud

این حالت برای استفاده اختصاصی از منابع IT، در نظر گرفته شده است. در مقایسه با اینکه چندین مصرف کننده از منابع استفاده کنند در اینجا تنها یک واحد کسب‌وکار از آن استفاده می‌کند. این زیرساخت می‌تواند در داخل خود سازمان ایجاد شود (On-premise) و یا اینکه در محل شرکت‌های ارائه دهنده سرویس cloud راه‌اندازی شود (Off-premise).

Public Cloud

این نوع از ابرهای رایانش ابری، برای استفاده به شکل باز و عمومی طراحی گردیده‌اند. خدمات ارائه شده در این حالت ممکن است رایگان باشد و یا از طریق خرید اشتراک ماهیانه و یا به ازای تعداد کاربران شارژ شود. ابر عمومی بیشتر به افراد و سازمان‌هایی پیشنهاد می‌گردد که می‌خواهند سرویسی را به‌صورت عمومی در اختیار افراد قرار دهند.

Community Cloud

گاهی اوقات بدلیل هزینه‌های بالای مرتبط با سرویس‌های اختصاصی Cloud، دو یا چند سازمان گرد هم آمده و به‌صورت اشتراکی از یک سرویس استفاده می‌کنند. البته هزینه این سرویس در بیشتر مواقع از ابر عمومی گرانتر است زیرا تعداد مصرف کنندگان آن از سرویس public کمتر است، ولی برای سازمان‌های متوسط که درخواست سرویسی با کنترل و حفاظت بالاتر از ابر عمومی دارند ولی هزینه آن برایشان بالا در می‌آید، این سرویس بسیار مناسب است. 

Hybrid Cloud

ابر هیبریدی، ترکیبی از یک یا چند ابر عمومی و خصوصی است که سازمان‌ها به دلایل مختلف از ترکیب آن‌ها استفاده می‌کنند. ابر عمومی و ابر خصوصی که ساختار هیبریدی را تشکیل می‌دهند موجودیت‌های کاملاً مستقلی از هم دارند و جابجایی بین آن‌ها از طریق API کدگذاری شده صورت می‌گیرد. در این حالت سازمان‌ها می‌توانند ذخیره سازی داده‌ها و پردازش‌های محرمانه خود را در ابر خصوصی مدیریت کنند و سایر موارد را بر روی ابر عمومی انجام دهند، تا از این طریق بار در بین آن‌ها تقسیم شود.

VMware NSX

یک راهکار امنیتی است که توسط VMware عرضه شده و برای مدل Zero Trust از آن استفاده می‌شود.

Zero Trust

این معماری یک مدل امنیتی مدیریت و کنترل شبکه است. در این مدل امنیتی بصورت پیش فرض به هیچ ماشین، سرویس و یا شخصی اعتماد نمی‌شود و در تمام مراحل و از هر جایی کاربران و دستگاه‌ها باید احراز و تایید هویت شوند و دسترسی آن‌ها بصورت حداقل سطح دسترسی به منبع خاص مورد نیاز، تعریف می‌شود.

Overlay Networking

روشی است که در آن لایه‌هایی انتزاعی بر روی لایه physical network ایجاد می‌نماید. پروتکل‌های overlay نوعی پروتکل tunneling هستند که دارای آدرس آی پی مبدا و مقصد می‌باشد. رایج‌ترین پروتکل در این زمینه VXLAN است که شبکه‌ای مجازی از سوئیچ‌ها، روتر، فایروال‌ها و غیره را فراهم می‌نماید.

VXLAN

VXLAN چیست؟ به عبارتی، VXLAN یک پروتکل tunneling است که فریم‌های لایه ۲ را در پکت‌های UDP لایه سه encapsulate می‌کند.

Distributed Logical Router (DLR)

Dقابلیتی است در NSX که میزان routing traffic را در داخل مرکز داده کاهش می‌دهد زیرا به عنوان یک روتر مجازی عمل می‌کند. DLR به شکل یک ماژول کرنل در ESXi قرار گرفته است و مانع این می‌شود که یک پکت برای routing به فیزیکال روتر ارسال شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا