اتاق دانشتکنولوژی

گیت هاب و تغییر اصطلاحاتی که ارجاع به نژادپرستی دارند

همزمان با جنبش گروه های مردمی در آمریکا بر علیه نشانه هایی که هنوز از برده داری در آن کشور باقیمانده است، بسیاری از شرکت های عرصه تکنولوژی نیز سعی می کنند همراه با مردم، اقدام به حذف هر آنچه که بر علیه سیاه پوستان است، کنند و در این مسیر از هم پیشی بگیرند. شرکت GitHub نیز در چند روز اخیر همراه با سایر شرکت ها اقدام به حذف اصطلاحاتی که بوی نژادپرستی از آنها می آید و جایگزینی آنها با عبارات خنثی، کرده است. اصطلاحاتی مانند master و slave و همچنین blacklist و whitelist. عبارت master در گیت هاب برای نسخه پیش فرض  source code repository استفاده می شود و برنامه نویسان از آن برای ساخت نسخه های بعدی استفاده می کنند به شکلی که بعدا بتوانند براحتی تغییرات در کد را در نسخه master ادغام نمایند.

جایگزینی که برای master پیشنهاد شده است عبارات main/default/primary و برای slave نیز عبارت secondary است. همچنین برای blacklist عبارت deny/exclude list و برای whitelist نیز  allow list ارائه شده اند.

در روز جمعه نیز توسعه دهنده گوگل کروم، Una Kravets در طی یک توئیت اعلام کرد که کروم نیز از این به بعد از اصطلاح master در source code خود استفاده نخواهد کرد و اصطلاح main را جایگزین آن خواهد کرد. او همچنین از مدیر عامل گیت هاب نیز خواست در این مسیر همراه گوگل باشد. مدیر گیت هاب Nat Friedman نیز پاسخ داد که ما پیش از این بر روی این مشکل در حال کار بوده ایم. 

گیت‌ هاب یک سرویس میزبانی وب برای پروژه‌هایی است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده می‌کنند و مالک این شرکت مایکروسافت است. این سرویس هم دارای گزینه رایگان برای پروژه‌های متن‌باز و هم پولی برای پروژه‌های تجاری است. توسعهٔ پلت فرم گیت‌هاب در اکتبر ۲۰۰۷، آغاز شد. گیت ‌هاب در سال ۲۰۰۸ توسط تام پرستون، کریس ونسترت و پی جی هیت پایه‌گذاری گردید و بر اساس گزارشی در ژوئن ۲۰۱۱، این سرویس محبوب‌ترین سرویس ارائه‌دهنده گیت است.

اما آیا واقعا از نظر شما این عبارات به سیاه پوستان و نژاد پرستی مربوط است یا نه؟
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا