شبکه و اینترنتفناوری اطلاعاتوب

AMP چیست؟

AMP یک فریم‌ورک اپن سورس html است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. گوگل این فریم‌ورک را در رقابت با Facebook Instant Articles و Apple News عرضه کرد.

به‌طور خلاصه باید گفت که پروژه AMP یک راه‌حل برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت‌ها در گوشی‌های موبایل است.

AMP چگونه کار می کند؟

Google AMP در اصل یک فریم‌ورک متن باز است که بخشی از کدهای یک سایت که حجم صفحات شما را افزایش می‌دهد و در زمان نمایش سایت در دسکتاپ استفاده می‌شوند ولی استفاده از آن‌ها در زمان نمایش صفحه وب در گوشی موبایل ضروری نمی‌باشد را نادیده می‌گیرد و این باعث می‌شود هر وب سایتی که با استفاده از امپ ساخته می‌شود با تلفن همراه سازگارتر باشد و خیلی سریعتر اجرا شود.

شما با طراحی نسخه AMP وب سایت خود یکی از پارامترهای تاثیر گذار سئو یعنی افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب را در زمان نمایش در گوشی موبایل کسب خواهید کرد.

همچنین باید بدانید که در زمان جستجو در گوگل در بین نتایج صفحات طراحی شده با استفاده از amp، علامت ⚡ درج شده است.

بعد از راه‌اندازی این فریم‌ورک، شما سه نسخه متفاوت از صفحات خود را خواهید داشت:

  • نسخه اصلی برای کامپیوتر
  • نسخه موبایل
  • نسخه amp که بهینه شده نسخه موبایل است

پلاگین AMP برای وردپرس

در صورتی که سایت شما بر روی وردپرس است، می‌توانید به راحتی فریم‌ورک amp را با استفاده از پلاگین، فعال نمایید. برای نصب این افزونه می‌توانید به قسمت پلاگین‌های وردپرس بروید و AMP را در مخزن وردپرس جستجو کنید و افزونه را بعد از نصب فعال سازی کنید. بعد از فعال سازی، قابلیت amp برای تمامی صفحات فعال می‌گردد.

دقت کنید که امکان استفاده از نسخه amp رایگان وردپرس صرفاً محدود به صفحات نوشته، برگه، محصول و پست تایپ سفارشی بوده و قادر به مشاهده نسخه amp گوگل در صفحات دسته‌بندی، برچسب و آرشیو سایت نخواهید بود.

برای اینکه نسخه بهینه‌سازی شده صفحه خود را مشاهده کنید کافی است در انتهای آدرس صفحات، پسوند /amp/ را اضافه کنید، برای مثال:

https://actobit.com/actomag/1399/fc-san/amp/ 

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید صفحه بهینه شده با AMP بدون استایل خاصی و به‌طور ساده نمایش داده خواهد شد که می‌توانید با استفاده از تغییرات در کد نویسی قالب به صفحات بهینه خود استایل دلخواه را بدهید.

اطمینان از عملکرد صحیح صفحه AMP HTML

رایج‌ترین روش برای اطمینان از عملکرد صفحات amp استفاده از افزونه AMP Validator در گوگل کروم است. پس از نصب این افزونه در نوار ابزار مرورگر خود علامت AMP را مشاهده خواهید نمود که پس از اجرای هر صفحه، مشخص می‌کند که خطایی در کدها وجود دارد، AMP مورد تایید است و یا اینکه AMP غیر فعال می‌باشد.

amp و تاثیر آن بر سئو

گرچه گوگل بارها اعلام کرده است صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP) یک عامل رتبه‌بندی نیستند اما واقعیت این است که برای اکثر سایت‌ها، صفحات موبایل ساخته شده با AMP احتمالاً از صفحات موبایل موجود دیگر، از نظر سرعت بهتر هستند. با توجه به اینکه فعال کردن amp بر روی سایت سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت در گوشی‌های هوشمند می‌شود و سرعت سایت یکی از فاکتورهای مفید از دید کاربران و ربات‌های گوگل است، بنابراین این نتیجه را می‌توان گرفت که استفاده از amp در سایت بر روی سئو و رتبه آن در موتورهای جستجو در درازمدت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

البته در سایت‌های ایرانی و باتوجه به تحریم‌ها، هر زمان ممکن است که گوگل این سرویس را برای ما ببندد. پس اگر از amp در سایت خود استفاده می‌نمایید، دائماً باید عملکرد آن را بررسی نمایید که قطع نشده باشد.

آموزش همگام سازی Glue for Yoast SEO و AMP

مدتی پیش کمپانی Yoast افزونه‌ای با نام Glue for Yoast SEO جهت بهینه‌سازی سئوی وردپرس ارائه داد که با توجه به تاثیرات مفید AMP بر روی سئو (مانند افزایش سرعت بارگذاری صفحات در موبایل)، همگام‌سازی آن با امپ بدین معنیست که از این پس تمامی پست‌های شما علاوه بر بررسی رعایت نکات سئو از بابت پشتیبانی از محتوای AMP نیز بررسی خواهد شد.

توجه داشته باشید که قبل از نصب این پلاگین باید Yoast SEO را نصب و فعال کرده باشید.

برای این منظور از بخش افزونه‌ها در صفحه مدیریت وردپرس، عبارت Glue for Yoast SEO را جست‌وجو و نصب نمایید.

از مزایای استفاده از این پلاگین، می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • این پلاگین به شما اجازه می‌دهد صفحاتی با محتوای متن و رسانه را ایجاد کنید که با AMP سازگار است.
  • پلاگین Glue for Yoast SEO تضمین می‌کند که پلاگین‌های پیش‌فرض AMP، متا دیتای صحیحی را ایجاد می‌کنند.
  • همچنین با این پلاگین شما می‌توانید استایل مورد نظرتان را برای صفحه AMP خود ایجاد کنید و همچنین می‌توانید در صفحه مذکور با انتخاب یک آیکون به خصوص ظاهر لوگو خود را تغییر دهید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا