فناوری اطلاعاتوب

لینک نوفالو (nofollow) چیست و تاثیر آن در سئو

فرض کنید یکی از صفحات سایت شما به ۵ صفحه داخلی از سایت خودتان و ۲ صفحه از سایت‌های دیگر لینک داده است، که مجموعاً ۷ لینک خروجی می شود. این صفحه شما ۱۰ لینک ورودی نیز دارد یعنی صفحات دیگر نیز به این صفحه لینک داده اند. زمانی که گوگل به بررسی این صفحه می رسد، تمامی ۱۷ لینک ورودی و خروجی آن را نیز ارزیابی می کند و با توجه به اعتبار این صفحات، پیج رنک شما را محاسبه می‌کند. همین شرایط برای سایت‌های در ارتباط با شما نیز وجود دارد و یک رابطه دوطرفه را تشکیل می‌دهد مگر اینکه با استفاده از کد نوفالو راه ارتباطی مسدود گردد.

بک لینک چیست؟

بک لینک راه ارتباطی میان صفحات سایت ها برای دسترسی سریع کاربران به اطلاعات بیشتر است. در واقع به لینک هایی که بین صفحات ردوبدل می شود، بک لینک گفته می شود.

بطور کلی دو نوع بک لینک وجود دارد، بک لینک nofollow و بک لینک follow که در ادامه توضیح داده می شوند.

کد نوفالو چیست؟

نوفالو (nofollow) یک کد بصورت “rel=”nofollow است که در کد لینک‌های سایت شما قرار می‌گیرد. کد نوفالو (nofollow) به گوگل می گوید که نباید به دنبال این لینک برود. در واقع شما با استفاده از کد نوفالو به گوگل خبر می‌دهید که این لینک نباید در محاسبه پیج رنک شما و برعکس، وارد شود ولی با این کار همچنان اجازه ایندکس این صفحات را به موتورهای جستجو می‌دهید.

پس باید در نظر داشته باشید که لینک گرفتن از سایت هایی که از بک لینک نوفالو استفاده می کنند برای سئوی شما بی تاثیر است و تنها اگر سایت پربازدیدی باشد، می توانید بازدیدهای زیادی را دریافت نمایید.

گاهی اوقات بهتر است که چند کد نوفالو (nofollow) در صفحات شما موجود باشد تا گوگل بپذیرد که لینک‌های سایت شما طبیعی هستند.

دلایل استفاده از کد nofollow

  • اگر صفحات شما به یک سایت اسپم لینک شده است و یا در بخش نظرات سایت شما لینک‌های نامناسب و اسپم قرار می‌دهند با استفاده از کد نوفالو (nofollow) می‌توانید تاثیر آن‌ها را در پیج رنک خود از بین ببرید.
  • اگر شما دو لینک متفاوت در صفحه خود به یک صفحه داخلی یا خارجی دارید که دارای anchor text متفاوت هستند بهتر است با استفاده از کد نوفالو یکی از آنها را نادیده بگیرید.
  • اگر شما واقعا قصد دارید که گوگل را تحت تاثیر خود قرار دهید بهتر است برای تبلیغات خود از لینک‌های نوفالو (nofollow) استفاده کنید! شما بهتر است که از بک لینک‌های پولی خود برای پیج رنک چشم پوشی کنید، در واقع گوگل راههای زیادی برای شناسایی لینک‌های خریداری شده و تنبیه شما دارد.
  • شما لینک‌های ورودی مناسبی را از سایت های دیگر دریافت می کنید ولی بخش زیادی از اعتبار بدست آمده را به سایت هایی که به آنها لینک داده اید می بخشید. با استفاده از nofollow می توانید مانع اینکار شوید.
  • کد nofollow در بسیاری از انجمن‌ها و وبلاگ‌هایی که امکان نظردهی به کاربران ارائه را می دهند استفاده می شود. همچنین وردپرس نیز این قابلیت را در خود جای داده است.

لینک سازی داخلی

پیشنهاد می‌شود بین صفحات داخلی سایت از لینک های فالو استفاده کنید تا به ربات ها بگویید به دنبال این صفحات بروند و رنک لینک صفحه را بین صفحات داخلی تقسیم کنند، لینک‌های داخلی سایت را سعی نکنید نوفالو کنید چرا که اثر منفی در سئو داخلی سایت شما خواهد داشت و از طرفی سعی نکنید بیش از حد لینک داخلی ایجاد کنید چرا که هر لینک در گوگل فقط یکبار دنبال می شود.

لینک سازی خارجی

در هنگام ایجاد لینک به بیرون از سایت بهتر است لینک‌های ایجاد شده به شکل نوفالو باشد، اینگونه شما به ربات‌ها می‌گویید که لینک را جدی نگیرد و اینکه صحت سایت لینک شده را تایید نمی کنید. سعی کنید به سایر سایت‌های معتبر هم موضوع لینک دهید تا مطالب شما اعتبار بیشتری کسب کند حال اینکه این لینک نوفالو باشد یا نباشد بستگی به سیاست‌های شما دارد ولی دادن لینک فالو به سایت‌های معتبر و حتی برخی سایت‌ها که در ظاهر مناسب هستند چیزی از اعتبار سایت شما کم نمی کند.

اگر صفحه ای مخصوص تبلیغات دارید بهتر است لینک های آنها از نوع نوفالو باشد تا بدلیل زیاد بودن لینک ها شامل جریمه گوگل نشوید. 

سخن پایانی

در پایان مقالات مربوط به بک لینک ها همیشه برای شما مسائلی گنگ باقی می ماند و دقیق متوجه نمی شوید که برای مثال آیا لینک های نوفالو اصلا در سئو تاثیری دارند یا نه؟ و یا بک لینک های فالو باعث جریمه گوگل می شوند یا نه؟

گوگل هرروز هوشمند‌تر می‌شود و این هوشمندی وابسته به مشخصه فالو و نوفالو بودن لینک نیست، گوگل با توجه به جایگاه سایت لینک دهنده و لینک گیرنده و ارزیابی بک لینک ها، محتواهای موجود، خروجی لینکی که به صفحه‌ای اشاره می‌کند، لینکی که در صفحه‌ای درج می‌شود و صدها مورد دیگر تصمیم‌گیری می کند. پس گوگل نمی آید صرف نوفالو بودن، لینک را غیر مهم تلقی کند و صرف فالو بودن آن، مهم تلقی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا