دانشنامهسایرسخت افزارسرور و استوریج

GPU چیست؟

واحد پردازش گرافیکی یا  GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی در کامپیوترهای شخصی، سرورها و یا در کنسول‌های بازی است و بر روی کارت گرافیک قرار می گیرد. مسئولیت اصلی این واحد، تضمین نمایش محتویات و ارائه آنها روی صفحه نمایش می باشد. GPU همانند CPU در کامپیوتر است ولی وظیفه اصلی آن پردازش اطلاعات مرتبط با تصاویر است. 

وجود ویژگی های خاص گرافیکی در GPU آنها را در پردازش الگوریتم های پیچیده، بسیار کارآمدتر از CPU ها کرده است. GPU اصطلاحی است که در سال ۱۹۹۰ توسط سازنده چیپ های Nvidia ابداع شد. البته درون CPU نیز GPU ضعیفی برای کارهای محدود مانند نمایش دسکتاپ و.. قرار داده می شود اما برای کارهای حرفه ای تر مانند بازی و یا اجرای نرم افزارهای گرافیکی مانند اتوکد، نیاز به GPU های قدرتمند است.

تعداد هسته‌های GPU بسته به سازنده‌ی آن متفاوت است. Nvidia و AMD دو تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه‌ی گرافیکی برای کامپیوترها هستند و دو سبک متفاوت در طراحی واحد پردازش گرافیکی انتخاب کرده‌اند. انویدیا سعی می‌کند توان بیشتری را در هسته‌های کمتری متمرکز کند در حالی که ای‌ام‌دی برای افزایش قدرت پردازش سعی کرده از هسته‌های بیشتر با توان کمتر استفاده کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا