VMwareدانشنامهمجازی سازی

vCenter High Availability چیست؟

vCenter High Availability (VCHA)

قابلیت جدیدی است که در نسخه vSphere 6.5 به بعد برای تامین high availability در سطح vCenter قرار داده شده است و با نام مخفف آن یعنی VCHA شناخته می شود. تا قبل از اینکه این راهکار عرضه شود، اگر به هر دلیلی vCenter از مدار خارج می شد، دیگر تا برگشت آن نمی توانستیم کارهای مرتبط با آنرا انجام دهیم مگر اینکه از آن، نسخه پشتیبان تهیه و مجدد آنرا را بازیابی می کردیم. اما راهکار VCHA تمام این مسائل را تغییر داد بدین صورت که با سرعت بسیار بالاتر و بشکل ساده تری ما را قادر می سازد که دو نسخه از vCenter را بر روی دو سرور مجزا همیشه آماده داشته باشیم، تا اگر یکی از آنها از کار افتاد، دومی به سرعت وارد مدار شود.

طرز عملکرد آن بدین گونه است که یکی از ماشین های vCenter نقش Active را گرفته و ماشین دوم نقش Passive . تمامی فایل ها و دیتابیس ها همیشه از سمت ماشین Active به سمت ماشین Passive بروزرسانی می شوند. یک Virtual IP نیز در اینجا وجود دارد که کاربر از طریق آن به vCenter متصل می شود. در صورتی که ماشین Active به هر دلیلی از کار بیافتد، آن آی پی مجازی به سمت ماشین Passive هدایت می شود که تا قبل از این، غیرفعال بود. هر زمان که مشکل ماشین اول حل شد و مجدد به مدار برگشت، دوباره نقش Active را پس گرفته و دیتای جدید را نیز دریافت می کند. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید یک ماشین دیگر با نام Witness نیز وجود دارد که وظیفه آن جلوگیری از هرگونه split-brain در زمان هایی است که هر دو vCenter فعال است. به عبارت دیگر مانع از آن می شود که هر دو ماشین نقش Active را بگیرند.

 

عکس 104

 

راهکار VCHA تنها با روش نصب vCenter بصورت VCSA کار می کند و با روشی که vCenter بر روی سیستم عامل ویندوز نصب می شود، سازگاری ندارد. همچنین به یک شبکه خصوصی مجزا که در آن هر سه ماشین مجازی مورد نیاز بتوانند با هم در ارتباط باشند نیز، نیاز است. بدین صورت که کارت شبکه دومی به ماشین ها اختصاص داده می شود که از آن طریق با هم در ارتباط هستند.

از الزامات راه اندازی VCHA ساخت یک رکورد برای ماشین vCenter به همراه Reverse record در DNS Server می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا