VMwareدانشنامهمجازی سازی

vSphere Fault Tolerance چیست؟

FT چیست ؟

FT یا Fault Tolerance قابلیتی است که به شما ویژگی های دسترس پذیری بالاتر و محافظت بیشتری از ماشین ها، در مقایسه با زمانی که از قابلیت HA استفاده می کنید، ارائه می نماید. از نکات منفی قابلیت HA زمان بر بودن بازگشت از Failover و داشتن Down Time است. FT از ورژن ۴ معرفی شد اما تا ورژن ۶ استفاده نمی شد.

نحوه کار FT

FT فقط برای ماشین هایی با درجه اهمیت بسیار بالا، با ساختن یک ماشین یکسان دیگر از آن و در دسترس قرار دادن آن برای استفاده در زمان های Failover عمل می کند. به ماشینی که توسط این قابلیت محافظت می شود Primary و به ماشین دوم که یک Mirror از آن است Secondary یا live instance می گویند. این دو ماشین به طور متناوب و از طریق تبادل heartbeat وضعیت یکدیگر را زیرنظر می گیرند. در زمانی که هاست ماشین Primary از دسترس خارج شود، ماشین Secondary به سرعت فعال و جایگزین آن می شود و یک ماشین Secondary دیگر ایجاد و وضعیت FT به حالت طبیعی باز می گردد و زمانی که هاست ماشین Secondary از دسترس خارج شود یک ماشین Secondary دیگر جایگزین آن می شود. در هر دو حالت کاربر هیچ وقفه ایی در کار ماشین احساس نمی کند و دیتایی از بین نمی رود. مکانیسم locking این اطمینان را ایجاد می کند که ماشین secondary هیچگاه نتواند بر روی shared storage عملیات نوشتن را انجام دهد.

به منظور اطمینان از در دسترس بودن حداقل یکی از ماشین ها، ماشین Primary و Secondary نمی توانند هم زمان در یک هاست حضور داشته باشند. همچنین FT از فعال بودن هر دو ماشین در زمان برگشت از وضعیت Failover به منظور جلوگیری از “split-brain” محافظت می کند.

برای فعال کردن FT می بایست تیک گزینه  Fault Tolerance را در VMkernel Adapter بزنیم و سپس این قابلیت را بر روی ماشین مورد نظر فعال کنیم.

نیازمندی ها و محدودیت های Fault Tolerance

CPU هاست ها باید با vMotion و یا Enhanced vMotion سازگار باشد و از MMU پشتیبانی کند و حتما از شبکه ۱۰G در بستر شبکه استفاده شود. در هر هاست حداکثر تا ۴ ماشین را میتوان توسط FT محافظت کرد (هر دو Primary و Secondary شمارش می شوند) اما میتوان این محدودیت را از طریق Advanced Option افزایش داد.

در ورژن ۶ به بعد، دیسک ماشین Secondary می تواند روی LUN دیگری در Storage دیگر باشد زیرا دو ماشین در حال Sync شدن هستند. ماشین Secondary برای آپدیت شدن وضعیت اش باید محتویات Memory و CPU را سینک کند، برای اینکار باید پورت VMkernel network داشته باشیم. به همین دلیل VMware توصیه می کند برای پورت فیزیکی از کارت ۱۰G استفاده شود.

از ماشینی که FT enabled می شود نمی توان Snapshot گرفته و Snapshot های قبلی را باید حذف کرد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا