VMwareدانشنامهمجازی سازی

VMware vCenter

نرم افزار vCenter

vCenter نرم افزاریست برای مدیریت سرورهای ESXi از طریق یک پنل مرکزی. بعد از نصب این نرم افزار دیگر نیازی نیست برای پیکربندی سرورها از قبیل ساخت ماشین های مجازی، ساخت vSwitch و یا پیکربندی استوریج و غیره به سرور ESXi متصل شوید بلکه می توانید تمام این امور را از طریق vCenter انجام دهید. این نرم افزار در مجموعه VMware vSphere نیز ارائه شده است. قابلیت Clustering نیز از ویژگی های اصلی استفاده از vCenter است.

این نرم افزار در دو نسخه متفاوت از هم عرضه شده است:

۱ – نسخه نرم افزاری که بر روی سیستم عامل ویندوز سرور نصب می گردد.

۲ – نسخه Virtual Appliance که بصورت فایل ISO و مبتنی بر لینوکس است و VCSA یا vCenter Server Appliance نامیده می شود.

 

vCenter چیست

 

برای نصب vCenter می توانید از دو راهکار مختلف استفاده کرد. در راهکار اول شما vCenter را بر روی یکی از هاست های ESXi موجود نصب می کنید و در راهکار دوم آنرا بصورت مستقیم بر روی یک سرور اختصاصی نصب می کنید. هر کدام از این روش ها معایب و مزایای خود را دارند. سعی می کنیم با مثال هایی این دو روش را بیشتر توضیح دهیم.
در رابطه با راهکار اول فرض کنید که شما ۴ سرور ESXi دارید که هر کدام ماشین های مجازی خود را دارند. در ضمن نرم افزار vCenter را نیز بر روی یکی از همین ۴ سرور در کنار سایر ماشین های مجازی دیگر نصب کرده اید. سوالی که پیش می آید اینست که آیا اگر یکی از سرورها به هر دلیلی از دسترس خارج شوند، تمامی ماشین های مجازی آن نیز غیرقابل دسترس می شوند یا نه؟ پاسخ اینست که اگر vCenter داشته باشیم و قابلیت vSphere HA، که یکی از قابلیت های موجود در DRS می باشد، نیز فعال باشد، به شرط اینکه از یک استوریج اشتراکی استفاده نماییم که تمامی ماشین ها بر روی آن قرار دارند، vCenter قادر است بصورت اتوماتیک تمامی ماشین های آن سرور را به سایر سرورها منتقل کند. حال اگر آن سروری که از دسترس خارج می شود، همانی باشد که vCenter نیز در آن قرار دارد چه؟ آیا با مشکل مواجه می شویم؟ بسیاری به اشتباه بر این باور هستند که چون vCenter از دسترس خارج شده پس قابلیت HA نیز دیگر کار نخواهد کرد و ماشین های آن سرور از دسترس خارج می شوند. همانطور که گفتیم این یک باور اشتباه است. زمانی که vCenter بالا می آید یکسری از سرویس های خود مانند HA را بر روی تمامی سرورها بالا می آورد، در نتیجه در صورتی که vCenter از دسترس خارج شود، ماشین های آن سرور بر روی سایر سرورها فعال می شوند. البته اگر بخواهید vCenter را نیز در صورت از دسترس خارج شدن، همچنان داشته باشید می توانید از راهکار vCenter HA استفاده نمایید.

در راهکار دوم شما یک سرور اختصاصی برای vCenter در نظر می گیرید که کاملا مجزا از ماشین های مجازی قرار گرفته در سایر سرورها به فعالیت می پردازد. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از سرور اختصاصی برای این موضوع باعث بالاتر رفتن هزینه CAPEX یک سازمان می شود. عموما سازمان های بسیار بزرگ از این راهکار استفاده می کنند.

در رابطه با کلاسترینگ نیز که در بالا توضیح داده شد، باید گفت که قابلیت های DRS و HA از توابع اصلی VMware Cluster می باشند. در صورتی که این توابع فعال نباشند، کلاستر ساخته شده در vCenter کار خاصی انجام نمی دهد و فقط نام آن را یدک می کشد.
زمانی که از vCenter استفاده می نمایید قابلیت vMotion نیز کارایی بسیار زیادی دارد که شما را قادر می سازد ماشین های مجازی را بدون هیچگونه قطعی از یک سرور ESXi به سرور دیگر و یا از یک LUN به LUN دیگر منتقل کنید. دلایل مختلفی می تواند برای این جابه جایی وجود داشته باشد مانند نیاز به منابع سخت افزاری بیشتر و یا انجام maintenance بر روی سرورها. این عملیات جابه جایی که Migration نامیده می شود هم می تواند بصورت دستی انجام شود و هم بصورت اتوماتیک از طریق DRS .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا