VMwareدانشنامهمجازی سازی

قابلیت vMotion

vMotion چیست؟

این قابلیت یکی از اجزای مجموعه vSphere است که برای اجرا نیاز به vCenter دارد. با استفاده از آن می توان یک ماشین مجازی را که روشن و در حال فعالیت است (live state) از یک LUN به LUN دیگر و یا پردازش آنرا از یک سرور به سرور دیگر منتقل کرد، بدون اینکه وقفه ای در فعالیت آن ایجاد شود و کاربر نهایی بخواهد آنرا احساس کند.

روش کار vMotion

در ابتدا عملیات خود را با کپی کردن متادیتای ماشین مجازی به مکان جدید جایگزین، آغاز می کند. سپس با استفاده از تکنولوژی CBT یا Changed block tracking یک کپی از دیسک ماشین را که پسوند آن vmdk است، در محل جدید قرار می دهد. سپس CBT درخواست کپی دوم را ارسال می کند با این تفاوت که اینبار تنها بلاک هایی را جا به جا می کند که از جابه جایی اولیه، تغییر کرده اند. این مرحله دوم آنقدر ادامه پیدا می کند تا هر دو کپی کاملا با هم یکسان سازی شوند. در نهایت ماشین مجازی معلق شده و دیسک های خود را به مکان جدید هدایت می کند و فایل دیسک ها در مکان قدیم را پاک می کند.

عکس 110

تمامی این مراحل از دید کاربر نهایی پنهان است و هیچ قطعی در کار ایجاد نمی شود (zero downtime) ولی باتوجه به حجم فایل vmdk و سایر فاکتورها، ممکن است اجرای این مراحل کمی زمانبر باشد و حتی در کارایی سیستم تاثیر بگذارد. همچنین با توجه به اینکه عملیات vMotion پهنای باند زیادی را به خود اختصاص می دهد ممکن است بر روی سایر ماشین های مجازی که بر روی شبکه یکسانی فعالیت می کنند، تاثیر بگذارد.
همانطور که گفته شد عملیات vMotion هم می تواند بصورت دستی انجام شود و هم بصورت اتوماتیک و توسط DRS. البته از طریق اسکریپت نویسی نیز می توان این عملیات را در بازه های زمانی مشخصی بصورت اتوماتیک انجام داد.

الزامات استفاده از vMotion

– فضای استوریج می بایست توسط هاست های مبدا و مقصد در دسترس باشد
– در هاست های مبدا و مقصد می بایست قابلیت vMotion در پورت VMkernel فعال شوند
– سازگاری پردازشگر هاست های مبدا و مقصد و یا فعال کردن قابلیت EVC بر روی کلاستر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا