VMwareدانشنامهمجازی سازی

قابلیت DRS در vCenter cluster

قابلیت DRS در vCenter cluster

Distributed Resource Scheduler یا به اختصار DRS ابزاری است که وضعیت هاست های فیزیکی ما را از نظر میزان منابع زیر نظر می گیرد و براساس آن ماشین های مجازی را به نحوی در بین هاست ها جابجا می کند تا منابع تمام هاست بطور بهینه و یکسان مورد استفاده قرار گیرد و چنانچه ماشین های مجازی یک هاست با کمبود منابع مواجه شوند با انتخاب بهترین هاست از نظر منابع کافی، ماشین مجازی را به آن هاست منتقل می کند. این قابلیت از طریق vMotion عملیات انتقال ماشین های مجازی را انجام می دهد.

این ویژگی یکی از قابلیت های موجود در کلاستر است که برای فعال کردن آن باید در vCenter یک کلاستر ساخته و هاست های موجود را به درون آن منتقل کنیم.

این ویژگی، هاست های ما را از نظر میزان مصرف RAM و CPU ، و در نسخه ۶.۵ به بعد از نظر شبکه ، Load balance می کند. معمولا این ویژگی را در کنار گزینه های دیگر مانند HA و یا FT ، به منظور بهره وری هرچه بیشتر از قابلیت های vSphere فعال می کنند.

عملیات DRS می تواند به دو صورت کاملا اتوماتیک و یا دستی انجام گردد، اگر حالت دستی فعال شود، تنها به شما پیشنهاد می دهد که آیا تمایل به جابه جایی دارید یا خیر. با انتخاب گزینه Fully automated این عملیات بصورت خودکار انجام می شود.

گاهی اوقات شما نیاز دارید که بعضی از ماشین ها به هیچ وجه جابه جا نشوند. برای مثال دو ماشین DC دارید که نباید هر دو بر روی یک هاست قرار گیرند و یا نرم افزار دیتابیسی دارید که بدلیل اینکه با استفاده از دانگل مربوط به خود اجرا می شود، هیچگاه نباید از روی هاست خود منتقل شود. در این مواقع باید یک rule با نام affinity rule تعریف کنید و قانون مورد نظر خود را در آنجا تعریف نمایید.

در صورتی که نوع پردازشگر هاست های ما متفاوت باشند برای استفاده از قابلیت های vMotion و FT می بایست از قابلیت EVC استفاده نماییم تا از طریق آن تمام پردازشگرهای غیر هم خانواده را با یکدیگر سازگار نماییم.

Predictive DRS

قابلیت دیگری به نام Predictive DRS نیز وجود دارد که در صورت استفاده از نرم افزار vRops می توان از آن استفاده کرد. در واقع این قابلیت از اطلاعات گذشته موجود در این نرم افزار استفاده کرده و تشخیص می دهد که برای مثال در یک تاریخ و ساعت خاص load یک ماشین بالا می رود، و در نتیجه قبل از اینکه آن زمان فرا برسد در صورت نیاز ماشین را جا به جا می کند.

Distributed Power management (DPM) 

ویژگی VMware Distributed Power Management که مخفف DPM است، قابلیت جدیدی است در DRS که دائما منابع یک کلاستر را بررسی می کند. وقتی مصرف منابع در یک بازه مشخص کاهش می یابد، این سرویس برای مصرف برق کمتر، یک یا چند هاست را خاموش می کند و در صورتی که دوباره load بالا رود، هاست مربوطه را مجدد روشن می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا