VMwareدانشنامهمجازی سازی

vSwitch چیست؟

vSwitch چیست؟

یکی از مفاهیمی که در مجازی سازی برای بسیاری ابهام برانگیز و مشکل است، مبحث شبکه مجازی می باشد که در اینجا سعی می کنیم آنرا کاملا واضح و روشن توضیح دهیم. اولین مفهوم در این قسمت Virtual Switch یا vSwitch است.

با یک مثال این مفهوم را توضیح می دهیم. مطابق شکل زیر، هاست ESXi دارای ۴ کارت شبکه فیزیکی یا NIC است، که ۲ تای آن به یک سوئیچ و ۲ تای دیگر به سوئیچ دیگر شبکه متصل شده اند. مساله ای که در اینجا وجود دارد نحوه اتصال ماشین های مجازی به این پورت های فیزیکی و برقراری ارتباط با سوئیچ های شبکه می باشد. برای برقراری این ارتباط می بایست از vSwitch استفاده نماییم.

عکس 107

 

زمانی که یک vSwitch می سازیم باید ابتدا از یک سمت پورت و یا پورت های فیزیکی که با سوئیچ شبکه در ارتباط هستند را عضو آن vSwitch نماییم (Uplink Adapter) و از طرف دیگر کارت شبکه های مجازی را برای ماشین های مجازی بسازیم. نحوه ساخت این کارت شبکه های مجازی بدین شکل است که باید برای هر VLAN که در شبکه داریم یک port group بسازیم و در نهایت آن port group را عضو vSwitch نماییم. از آن به بعد در زمان ساخت یک ماشین مجازی تنها لازم است آن port group ساخته شده را به عنوان کارت شبکه، به VM معرفی نماییم. به همین سادگی از این بعد تمام این ماشین ها می توانند از طریق پورت فیزیکی اضافه شده در vSwitch با شبکه LAN ارتباط داشته باشند. در شکل زیر دو هاست ESXi به همراه چندین port group با VLANهای مختلف را مشاهده می نمایید.

عکس 108

به عبارت بهتر برای اینکه بتوانید به یک vSwitch متصل شوید، ماشین مجازی شما باید یک Virtual NIC یا vNIC داشته باشد که به آن متصل شده باشد. دقیقا همانطور که یک سیستم فیزیکی نمی تواند بدون کارت شبکه فیزیکی به شبکه فیزیکی متصل شود یک کارت شبکه مجازی نیز در محیط مجازی باید به یک سیستم مجازی متصل شده باشد تا بتواند با شبکه ارتباط برقرار کند.
در واقع زمانیکه یک سیستم در شبکه فیزیکی شما بسته اطلاعاتی را از یک سیستم مجازی دریافت می کند نمی تواند متوجه شود که بسته اطلاعاتی از یک سیستم مجازی دریافت شده است یا سیستم بصورت فیزیکی وجود داشته است. دقیقا مشابه کارت شبکه های فیزیکی، vNIC ها نیز آدرس IP و MAC مختص و منحصر به فرد خود را دارند. هر ماشین مجازی با استفاده از یک پورت (port group) با vSwitch ارتباط برقرار می کند.

به این نوع از ساخت vSwitch بر روی هر هاست، روش Standard vSwitch می گویند. روش دیگری با نام Distributed vSwitch یا dvswitch نیز وجود دارد که بجای اینکه این عملیات را بصورت جداگانه بر روی تک تک هاست ها انجام دهیم، فقط یکبار بر روی vCenter انجام داده و آنها را به تمام هاست ها انتقال می دهیم به مانند شکل زیر:

عکس 109

مفهوم Port Binding نیز در DvSwitch بسیار مهم است که می توانید از اینجا آنرا مطالعه نمایید.

نوع دیگری از کارت شبکه های مجازی وجود دارند به نام VMkernel Adapter که می توانیم آنها را نیز عضو vSwitch نماییم. این نوع از کارت شبکه ها برای ارتباطات داخلی با VMkernel مورد استفاده قرار می گیرند مثل NFS، FT، vMotion، Management و از این دست امور.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا