دانشنامهمجازی سازی

نگاهی به Azure مایکروسافت

مایکروسافت آژور، سرویس و پلتفرم پردازش ابری (Cloud Computing) شرکت مایکروسافت است که برای اولین بار در دسامبر ۲۰۰۸ با نام Project Red Dog معرفی شد. سپس نسخه جدید آن با نام Windows Azure در فوریه ۲۰۱۰ و بعد از آن در سال ۲۰۱۴ نسخه بعدی با نام Microsoft Azure عرضه شد. این سرویس پردازش ابری قسمت بزرگی از کسب‌و‌کار مایکروسافت را تشکیل می‌دهد که رقابت سنگینی با AWS آمازون و گوگل کلاد پلتفرم دارد، هر چند که در حال حاضر AWS به عنوان پرچمدار این حوزه شناخته می‌شود.

همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌نمایید، سهم سرویس آژور از درآمدهای سال ۲۰۱۹ مایکروسافت در حدود ۲۶ درصد بوده است.

درآمد مایکروسافت آژور

اشخاص و شرکت‌ها می‌توانند سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را از طریق آژور در مراکز داده مایکروسافت به شکل‌های SaaS، PaaS و IaaS عرضه کنند. در این پلتفرم از زبان‌های مختلف برنامه نویسی، ابزارها و فریم ورک‌های مایکروسافت و شرکت‌های مختلف دیگر پشتیبانی می‌شود.

همچنین در Microsoft Azure از یک نسخه تغییریافته هایپروایزر Hyper-V، در بک اِند سرویس IaaS استفاده می‌شود. 

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ سرویس مختلف در مایکروسافت آژور معرفی شده است که شامل ماشین‌های مجازی، دیتابیس‌ها، استوریج، بکاپ و سرویس‌هایی برای موبایل و وب اپلیکیشن‌ها است.

ارائه خدمات لینوکس

شما در این پلتفرم محدود به استفاده از سیستم عامل ویندوز نیستید، بلکه به‌راحتی می‌توانید از ماشین‌های لینوکسی نیز استفاده نمایید. این ماشین‌های مجازی می‌توانند میزبان نرم افزارهای شما برای ارائه در اینترنت باشند و یا تنها برای اتصال ریموت به آن‌ها استفاده شوند، مثلاً برای زمان‌هایی که نیاز به استفاده از GPU برای طراحی‌های خاص دارید.

مایکروسافت آژور و Active Directory

مایکروسافت سرویس AD را در آژور قرار داده تا شرکت‌ها دیگر مجبور به نصب جداگانه آن در سرورهای خود نباشند و از این طریق تمام کارمندان بتوانند از هر جایی authenticate شوند.

نحوه ثبت نام در آژور

شما به‌راحتی می‌توانید در مایکروسافت آژور یک اکانت رایگان ساخته و از یکسری سرویس‌ها مانند ماشین‌های لینوکسی در سال اول به رایگان استفاده نمایید. همچنین در همان لحظه ساخت اکانت، ۲۰۰ دلار در حساب شما اعمال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید تا حداکثر یک ماه از سرویس‌های پولی آژور نیز استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا