اتاق دانشدانشنامهشبکه و اینترنتمقایسه ها

مقایسه Forward Proxy و Reverse Proxy

انواع پراکسی

بطور کلی دو نوع پراکسی وجود دارد:

۱ – Forward Proxy

۲ – Reverse Proxy

عموما وقتی صحبت از پراکسی می شود منظور همان forward proxy است. 

تفاوت Forward Proxy و Reverse Proxy 

تفاوت اصلی بین این دو در اینست که Forward Proxy توسط client استفاده می شود مانند web browser در حالی که Reverse Proxy توسط سرور استفاده می شود مانند وب سرور. 

عکس 218

Forward Proxy چیست؟

از این نوع پراکسی برای دور زدن محدودیت های فایروال توسط کاربر و دیدن سایت های خاص استفاده می شود. برای مثال اگر یک سایتی به دلایلی آی پی شما را ببندد، تنها راه حل شما استفاده از این نوع پراکسی برای پنهان کردن آی پی خود است. در واقع این پراکسی هر دفعه آدرس آی پی شما را تغییر می دهد تا بتوانید وارد آن سایت شوید. در دهه ۱۹۹۰ و قبل از اینکه NAT وارد روترها شود، از پراکسی برای استفاده کاربران داخلی از اینترنت، بهره می بردند که در این حالت پراکسی سرور حتما می بایست در داخل شبکه قرار می گرفت. همچنین باتوجه به اینکه کار پراکسی سرور دانلود سایت های مختلف می باشد در بسیاری از موارد از آن به عنوان cache server نیز استفاده می گردد. 

انواع مختلفی از forward proxy مانند web proxy، http proxy، socks proxy و غیره وجود دارد. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که استفاده از این نوع پراکسی باعث کند شدن سرعت شما نیز خواهد شد. در ضمن بسیاری از پراکسی های روی اینترنت توسط هکرها ایجاد شده اند که از طریق آن بتوانند اطلاعات شما را بدزدند. 

Reverse Proxy چیست؟

ادمین های شبکه از این نوع پراکسی استفاده می کنند تا به قابلیت های load balancing و high availability دست پیدا کنند. یک وب سایت ممکن است چندین وب سرور در پشت reverse proxy داشته باشد. این نوع از پراکسی با توجه به نوع قوانینی که برای آن تعیین می کنیم درخواست ها را از اینترنت گرفته و آنها را به سمت وب سرورها ارسال می کند. نرم افزارهای nginx و haproxy از مشهورترین انواع این نوع از پراکسی ها هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا