اخبار امنیتفناوری اطلاعاتوب

پروتکل DoH چیست؟

پروتکل DNS درخواست‌های مبنی بر ترجمه آدرس دامین به IP را انجام می‌دهد و از پورت ۵۳ استفاده می کند. در حالت عادی ارسال  این نوع درخواست از کاربر به DNS Sever و همچنین ارسال نتیجه آن بصورت برعکس، بصورت Plain Text و بدون هیچگونه رمزنگاری انجام می شود. چنین سازوکاری حریم خصوصی شما را نقض می‌کند و اطلاعات‌تان را در معرض تهدید قرار می‌دهد زیرا هر کسی می تواند متوجه شود که ما وارد چه سایت هایی می شویم.


بیشتر بدانید:


به همین دلیل از سال ۲۰۱۸ تلاش هایی برای رفع این مشکل انجام شد. از مارس ۲۰۱۸، شرکت گوگل و بنیاد موزیلا آزمایش پروتکل امنیتی با نام DoH را آغاز کردند و در فوریه ۲۰۲۰، فایرفاکس بطور پیش فرض برای کاربران در ایالات متحده به DNS over HTTPS تغییر یافت. DoH به دنبال بهبود حریم خصوصی آنلاین با پنهان کردن نمایش داده های DNS است. البته یکی از نیازمندی های چنین روشی سرورهای DNS با قابلیت DoH است.

در حال حاضر مرورگرهای وب مانند Mozilla’s Firefox ، Microsoft Edge و گوگل کروم، همگی قابلیت استفاده از DoH را پشتیبانی می‌کنند.

در این لیست می توانید سرورهایی که از DoH پشتیبانی می کنند را مشاهده نمایید.

 با استفاده از DoH حریم خصوصی بطور کامل رعایت می شود؟

باید گفت که اگر از پروتکل‌های HTTPS و DoH برای وبگردی استفاده نمایید، می توانید تا حد زیادی حریم خصوصی خود را حفظ نمایید. حتی تامین کننده اینترنت شما نیز نمی تواند بفهمد شما وارد چه سایت هایی می شوید. اما همچنان سرویس دهنده DNS شما این امکان را دارد که وبگردی شما را رصد نموده و از آن آگاه باشد.

برای رفع این مشکل نیز شرکت های کلادفلر و اپل در طی یک همکاری مشترک توانستند پروتکل دیگری به نام ODoH را عرضه نمایند که امنیت آن تا حدی است که حتی سرویس دهنده DNS نیز نمی تواند وب سایت های درخواستی شما را مشاهده نماید.

معایب DoH

البته در کنار تمام ویژگی‌های خوب DoH بخصوص برای حفظ حریم شخصی، این روش معایبی نیز دارد. معایب آن بیشتر بر می گردد به سوء استفاده بسیاری از هکرها از این روش برای پنهان ماندن از شناسایی شدن. بخصوص در سال های اخیر هکرهای دولتی بزرگ برای هدف قرار دادن دولت های دیگر بسیار از این روش استفاده کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا