فناوری اطلاعاتوب

الگوریتم BERT گوگل

الگوریتم Bert چیست؟

درست در زمانی که گمان می کردیم که گوگل توانسته در جستجوی اینترنتی به حد کمال خود برسد و دیگر کسی قادر به دور زدن این قوانین نیست، گوگل اقدام به معرفی باهوش ترین الگوریتم خود که بر پایه هوش مصنوعی کار می کند، زد. بحث های زیادی در رابطه با این الگوریتم انجام شده است که همگی اهمیت زیاد آن را نشان می دهد.

الگوریتم BERT که کوتاه شده Bidirectional Encoder Representations from Transformers است به ربات های گوگل کمک می کند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک جستجو را بشکل دقیق تری درک کند. 

بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند. یک سوال!!! وقتی شروع به تایپ کردن در گوگل می کنید، بیشتر عبارت های پیشنهادی، از چه نوع زبانی استفاده می کنند؟ پاسخ، زبان عامیانه است. مثلا “چکار کنم که یه کار خوب برام پیدا بشه”

از آن جایی که فقط انسان ها هستند که در گوگل سرچ می کنند و آنها نیز عموماً از زبان محاوره برای این کار استفاده می کنند، پس اگر ربات های گوگل هم به جای تمرکز بر ساختار ماشینی، به بعد انسانی و طبیعی زبان توجه کنند، نتیجه نهایی ایده آل خواهد بود.

البته گوگل قبل از این با انتشار الگوریتم RankBrain تا حد زیادی زبان طبیعی را با زبان ماشین جایگزین کرده بود اما الگوریتم Bert به عنوان مکمل به کمک رنک برین آمده تا درصد اشتباه از زبان انسان به شدت کاهش یافته و نتایج دقیق تری حاصل شود.

درک صحیح موقعیت کلمات

این الگوریتم می تواند درک صحیحی از موقعیت کلمات در جمله داشته بدست آورد. برای مثال جمله “راه های سفر به شمال” را در نظر بگیرید. این الگوریتم تک تک کلمات را به عنوان واحدهای جدا از هم در نظر نمی گیرد بلکه هر کدام از کلمات را از روی ارتباط با یکدیگر تشخیص می دهد. برای همین است که شما نتایج متفاوتی را از جستجوی دو جمله “راه های سفر به شمال” و “راه های سفر از شمال” مشاهده خواهید نمود.

برای درک بهتر این مطلب یک مثال انگلیسی نیز می زنیم. فرض کنید عبارت «How to catch a cow fishing» را در گوگل سرچ می کنیم. (چگونه می توان ماهی خاردار صید کرد) جالب است بدانید که cow در زبان انگلیسی ۲ معنی دارد، یکی به معنی گاو و دیگری هم نوعی ماهی خاردار دریایی است. قبل از الگوریتم برت، اگر این عبارت را جستجو می کردید، فقط در نتیجه جستجو، یکسری گاو می دیدید. اما در این الگوریتم چون قادر است درک درستی از مفاهیم کلمات پیدا کند، نتایج نیز دقت بسیار بیشتری را پیدا می کنند.

الگوریتم برت بیشتر تمرکز خود را روی کوئری های طولانی و دیالوگ محور قرار داده و کلمات کلیدی طولانی معمولاً هدف اول سئوکارها نیست.

آیا Bert در سئو تاثیر دارد؟

از آن جایی که سئو، فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست، هر تغییری که موتورهای جستجو به الگوریتم های خود می دهند، فرآیند بهینه سازی را تحت تاثیر قرار می دهد.

این الگوریتم باعث شده که گوگل هوشمندتر شود و بهتر می تواند محتوای نوشته شده را درک کند. پس دیگر نیاز نیست به مانند گذشته به میزان زیادی از کلمات کلیدی یا همان Keyword Stuffing در پست خود استفاده کنید و به مشکل جریمه over-optimized یا  Overly-SEO’ed بر بخورید.

 

مقالات مرتبط:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا