دنیای بازیکنسول های بازی

آشنایی با کنسول بازی آتاری باکس

آشنایی با کنسول بازی آتاری باکس

کمپانی آتاری بعد از شکست سختی که با محصول جگوار خورد، از صنعت ساخت کنسول های بازی فاصله زیادی گرفت. اما حالا باز هم به این صنعت بازگشته است و اینبار با محصول جدیدی به نام آتاری باکس. در ادامه ی این مقاله کمی به تاریخچه ی کمپانی آتاری و پس از آن به معرفی کنسول جدیدش می پردازیم.

کلمه ی Atari، کلمه ای است که ریشه ی آن به ژاپن برمی گردد که معنی آن ضربه و یا موفقیت می باشد. اولین شرکتی که توانست به طراحی و ساخت کنسول های بازی کامپیوتری در جهان بپردازد، کمپانی آتاری بود. آتاری در سال ۱۹۷۲ در آمریکا تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه ی طراحی و ساخت کنسول های بازی کامپیوتری در جهان آغاز کرد.

این کمپانی موفق شد پنج نسل از کنسول های بازی کامپیوتری را به مردم جهان ارائه بدهد که آخرین و پنجمین نسل از کنسول های بازی او همان کنسول بازی جگوار است که با شکست رو به رو شد. در ادامه این پنج کنسول بازی را معرفی خواهیم کرد.

کنسول بازی Home Pong ( نسل اول)

اولین کنسول بازی که توسط اولین کمپانی سازنده ی کنسول های بازی کامپیوتری یعنی کمپانی آتاری طراحی و ساخته شد، کنسول بازی Home Pong نام داشت. کمپانی آتاری در سال ۱۹۷۵ این کنسول بازی را به دنیا معرفی کرد. همانطور که از نام این کنسول بازی مشخص است، این کنسول بازی کامپیوتری دو بعدی برای شبیه سازی بازی پینگ پونگ طراحی و ساخته شده است. نحوه ی بازی با کنسول بازی Home Pong به این شکل بود که کاربر باید در این کنسول بازی، پینگ پونگ بازی می کرد تا امتیاز کسب کند و بتواند به مرحله ی بعدی راه پیدا کند.

atari home pong

کنسول بازی Home Pong به عنوان اولین کنسول بازی کمپانی آتاری اصلا نتوانست موفق شود چرا که هیچ یک از خرده فروشی های آمریکا با این کمپانی همکاری نکردند تا اینکه بعدها شرکت های مختلف از کمپانی آتاری تقلید کردند و توانستند کنسول های بازی پانگی بسازند که موفق باشند برای مثال کمپانی Nintendo، کنسول بازی پانگی را طراحی و به بازار عرضه کرد.

کنسول های بازی Atari 2600 و Atari 5200 (نسل دوم)

اولین کنسول از دومین نسل کنسول های بازی های کامپیوتری آتاری با نام Atari VCS در سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه شد. آتاری نام Atari VCS را از مخفف سیستم ویدیو کامپیوتری VCS انتخاب کرده بود و پس از اینکه این کنسول بازی را عرضه کرد، دومین کنسول بازی از دومین نسل از کنسول های خود را با نام Atari 5200 معرفی کرد و سپس نام کنسول VCS را به Atari 2600 تغییر داد.

atari 2600

با اینکه کمپانی آتاری در طراحی، ساخت و عرضه ی اولین نسل از کنسول های بازی خود یعنی Home Pong آنچنان موفق نشد اما با ارائه ی کنسول های ۲۶۰۰ و ۵۲۰۰ توانست شکست خود را جبران کند چرا که Atari 2600 آنقدر به موفقیت رسید که بیش از ۳۰ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید که قیمت هر دستگاه برابر با ۱۹۹ دلار بود. می توان گفت یکی از ویژگی های بی نظیر این کنسول این بود که سخت افزار آن مبتنی بر ریز پردازنده ها طراحی و ساخته شده بودند.

البته تولید و عرضه ی کنسول بازی Atari 2600 تا سال ۱۹۹۲ متوقف نشد و همچنان ادامه داشت برای مثال چندین سال بعد از عرضه ی اولین کنسول بازی ۲۶۰۰، کنسول بازی Atari 2600s نیز طراحی و عرضه گردید، حتی نسخه ی ژاپنی آن هم با نام Atari 2800 عرضه شد، اما تولید و عرضه ی این کنسول بازی در سال ۱۹۹۲ متوقف شد.

کمپانی آتاری با طراحی و عرضه ی دومین کنسول بازی خود در دومین نسل از کنسول های بازی هایش یعنی Atari 5200 تمام آنچه که در ۲۶۰۰ تعریف آنچنانی نداشت را توسعه داد مانند قدرت و گرافیک دستگاه. با اینکه کنسول بازی ۵۲۰۰ قدرتمند تر و دارای گرافیک بیشتری نسبت به ۲۶۰۰ بود اما به دلیل گرانی و عدم سازگاری بازی های ۲۶۰۰ با آن، نتوانست موفق شود و شکست خورد.

کنسول های بازی Atari 7800 و Atari EXGS (نسل سوم)

اولین کنسول بازی در سومین نسل از کنسول های بازی آتاری، با نام تجاری Atari 7800 ProSystem معرفی شد که البته با Atari 7800 معروف بود و همه این کنسول را با این نام می شناختند. می توان گفت که این کنسول که در سال ۱۹۸۷ به بازار اروپا هم رسید نوعی مدل اصلاح شده از ۵۲۰۰ شکست خورده بود که این بار قیمت آن ارزان تر بود. اما کمپانی آتاری بدلیل وجود رقیب سرسختی به نام نینتندو باز هم نتوانست به طور آنچنانی موفق شود.

atari 7800

سپس آتاری دومین کنسول بازی از سومین نسل از کنسول های بازی اش را با نام Atari EXGS معرفی کرد. این کنسول بازی در دو بسته طراحی و به فروش می رسید که این دو بسته شامل: بسته بندی کنسول بازی Atari EXGS و بسته بندی کامپیوتری آن می شد که تولید این کنسول نیز در سال ۱۹۹۲ متوقف شد.

کنسول بازی Atari Lynx ( چهارمین نسل)

کمپانی آتاری در سال ۱۹۸۹ موفق شد اولین کنسول بازی دستی با LCD رنگی در جهان را طراحی و عرضه کند. این کنسول بازی یک کامپیوتر ۸ بیتی از نسل چهارم کنسول های بازی آتاری بود. علاوه بر اینکه این کنسول بازی دارای نمایشگر LCD بود دارای گرافیک بسیار خوب و دسته ی کنترلر Ambidexterity نیز بود که کاربر می توانست با دو دست خود به صورت هم زمان بازی را کنترل کند. قیمت این کنسول بازی ۱۷۹٫۹۹ دلار بود که بعدا نسخه ای مشابه همین کنسول اما باریک تر و ارزان نیز طراحی شد که نام آن Atari Lynx II بود.

Atari Lynx

کنسول بازی Atari Jaguar ( پنجمین نسل)

اولین کنسول بازی ۶۴ بیتی در جهان با نام Atari Jaguar توسط کمپانی آتاری در سال ۱۹۹۳ طراحی شد. قیمت این کنسول برابر با ۲۴۹٫۹۹ دلار بود. با وجود اینکه کنسول بازی Atari Jaguar اولین کنسول بازی ۶۴ بیتی در جهان بود اما فقط ۲۵۰ هزار عدد از این کنسول به فروش رسید.

Atari Jaguar

کمپانی آتاری بعد ها برای رقابت با کمپانی نیتیندو یک Atari Jaguar CD که به کنسول جگوار متصل می شد که در کنار اجرای موسیقی ها می توانست بازی ها را در قالب سی دی هم اجرا بکنه طراحی و عرضه کرد حتی این کمپانی یک دستگاه واقعیت مجازی با نام Jaguar VR نیز طراحی و عرضه کرد اما باز هم نتوانست در مقابل رقیب خود به موفقیت برسد، علت اینکه کاربران از کنسول های ۱۶ بیتی کمپانی نیتیندو بجای کنسول های بازی جگوار ۶۴ بیتی استفاده می کردند محبوبیت کنسول های نیتیندو در میان آنها بود.

در سال ۱۹۹۶ کمپانی آتاری با کمپانی JTS ادغام شد که آن هم عمر طولانی نداشت و کم کم ناپدید شد و بطور کل به دست فراموشی سپرده شد و حالا پس از گذشت چندین سال کمپانی آتاری دوباره با قدرت بیشتر با کنسول بازی جدید به نام آتاری باکس به بازار برگشته است.

کنسول بازی AtariBox

کنسول جدید کمپانی آتاری براساس تکنولوژی موجود در رایانه های شخصی و در سال ۲۰۱۷ طراحی و عرضه شده است. دلیل طراحی این کنسول بازی از بین بردن فاصله ی بین یک پی سی و کنسول های بازی خانگی می باشد. با وجود بازگشت باقدرت کمپانی آتاری اما سیاستی که برای طراحی و ساخت این کنسول از آن استفاده کرده است کمی قدیمی می باشد چرا که کمپانی مایکروسافت با وارد شدن به نسل هشتم از کنسول های بازی خود امکانات گسترده ای را برای آنها قرار داده است.

کمپانی آتاری امکاناتی مانند گوش دادن به موسیقی، استریم برنامه ها و جستجو در اینترنت را در کنسول جدید خود ارائه داده است اما با وجود امکانات زیادی که کمپانی مایکروسافت در کنسول های بازی خود قرار داده است به نظر نمی رسد بتواند کاربران را ترغیب کند تا این کنسول آتاری باکس را خریداری کنند.

مشخصات این کنسول در زیر لیست شده اند:

CPU AMD Raven Ridge 2

Memory 8GB DDR4

OS Linux/Ubuntu

Graphics Radeon Ryzen R1000 Vega 3

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا