بازی های رومیزیدنیای بازی

بازی رومیزی آزول

معرفی بازی

بازی ازول به انگلیسی Azul در سال ۲۰۱۷ توانست، سروصدای زیادی را در بین علاقه‌مندان به بازی‌های بردگیم به پا کند. این بازی توسط یک طراح آلمانی به اسم “میشائل کیسلینگ” طراحی شده است. بازی رومیزی ازول یک بازی از نوع بازی تخته، انتزاعی و خانوادگی است که در مدت کمی توانست در دنیای بازی‌های رومیزی، محبوبیت زیادی کسب کند. بازی بردگیم آزول در سال ۲۰۱۸ میلادی جایزه سال بازی آلمان با نام Spiel des Jahres را از آن خود کرد.

مشخصات محصول:

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر

سن بازیکنان: بالای ۸ سال

زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

سبک بازی: کارتی خانوادگی / استراتژی / دورهمی

 

چرا کاشی؟؟!!!

پرتغالی‌ها، پس‌از آن‌که پادشاه‌شان، مانوئل اوّل، در بازدیدش از کاخ افسانه‌ای اَلحَمراء، در جنوب اسپانیا، شیفته‌ی کاشی‌های سرامیکی آبی و سفید، موسوم به “آزوله‌ژو” (یا “آسوله‌خو”) شد -که یادگار اعراب مسلمان در جنوب اروپا هستند- استقبالی فوق‌العاده از این کاشی‌های زینتی زیبا کردند. مانوئل اوّل که مسحور زیبایی کاخ همتای اسپانیایی خود شده بود، بلافاصله دستور داد که دیوارهای داخلی کاخ او در پرتغال نیز باید به همان شکل زینت داده شوند. بردگیم آزول، شما را در نقش یک هنرمند کاشی‌کار و برای آراستن دیوارهای کاخ پادشاهی اِوُورا به پرتغال می‌برد …

شرح بازی

بازی رومیزی ازول توسط شرکت آرمان گیمز به زبان فارسی و با کیفیت مشابه نسخه اصلی آن تولید شده است. کیفیت کاشی‌ها، سینی‌ها و صفحه بازی عالی بوده و همچنین جعبه بازی، کیفیت بسیار خوبی دارد که حس نسخه اصلی بازی را به شما می دهد.

بازی آزول قطعا می‌تواند تا مدت‌ها یکی از بازی‌های مورد علاقه‌تان شود. رتبه‌ی شماره یک بازی‌های انتزاعی و بازی‌های خانوادگی در مدت کمی که این بازی به دنیای بازی‌های رومیزی معرفی شده است، هیچ شک و یقینی را برای خرید و انجام این بازی با دوستان و اعضای خانواده باقی نمی‌گذارد.

محتویات بازی

محتویات بازی را کیسه حاوی کاشی‌های با طرح‌های زیبا به همراه چند صفحه دایره‌ای شکل و صفحه‌های بازی که مخصوص هر بازیکن است را تشکیل می‌دهد.

کیفیت محتویات بازی از این جهت مشابه نسخه اصلی آن است، چون تصاویر بازی، از روی تصاویر بازی اصلی، دوباره تصویرنگاری شده و اسکن شده نیستند. به همین دلیل بازی آزول می‌تواند علاوه بر گیم‌پلی عالی که دارد، خیالتان را از بابت کیفیت آن راحت کند. بازی آزول حس و حال خوبی هم به بازیکنان می‌دهد. حس لمس کاشی و صفحات بازی و صدایی که از مخلوط‌شدن کاشی‌ها به گوش می‌رسد، بازی را لذت بخش‌تر کرده و باعث می‌شود بازیکن، بهتر با بازی ارتباط برقرار کند.

نحوه انجام بازی

بازیکنان در بازی باید کاشی‌های پرتغالی را که “ازولجوس” نامیده می‌شوند بر روی صفحه بازی خود قرار دهند. وقتی یک ردیف از صفحه پر شد، یکی از کاشی‌ها باید به طرح مربعی شکلی که در سمت راست بازیکن قرار داده شده است، حرکت داده شود.

برای شروع بازی، باید به تعداد بازیکن‌ها، ۴ کارخانه کاشی سازی (کارتهای دایره‌ای شکل) در بین بازیکن ها چیده شود. سپس همه کاشی‌ها در کیسه‌ای چند بار توسط یکی از بازیکن‌ها با هم مخلوط شده و بر روی صفحه‌های دایره‌ای شکل به شکل تصادفی چیده می‌شوند.

بازی آزول

بازیکن‌ها باید به نوبت، کاشی‌های هم‌رنگ را از هر کارخانه‌ای که دوست دارند، بردارند و بقیه کاشی‌ها را به وسط و مرکز که هیچ کارخانه‌ای در آنجا وجود ندارد، ببرند. بازیکن‌های دیگر می‌توانند از وسط نیز کاشی بردارند. اما اولین بازیکنی که از وسط کاشی را برمی‌دارد، باید در دور بعدی بازی، بازی را شروع کند.

بازی آزول در واقع شامل دو مرحله است. در مرحله اول بازیکنان می‌بایست کاشی‌ها را از سینی‌های دایره شکل(کارخانه)، برداشته و در صفحه بازی خود قرار دهند. سپس در مرحله بعد باید کاشی‌ها را طوری در صفحه بازی‌شان بچینند که بیشترین امتیاز را بگیرند.

در آزول هدف شما باید اول این باشد که کاشی‌های بهتری را بردارید و کاشی‌های با انتخاب بد را به بازیکنان دیگر قالب کنید تا امتیاز منفی بگیرند. بازیکنان نمی‌توانند از کاشی‌های هم رنگ در ردیف بازی استفاده کنند، در صورت برداشتن چنین کاشی‌هایی، باید کاشی در قسمت امتیاز منفی قرار بگیرد.

سخن پایانی

چیزی که بازی رومیزی آزول را جذاب‌تر کرده است، استراتژی است که در بطن بازی وجود دارد. در این بازی، همیشه بازیکن می‌تواند با شیوه‌های مختلفی بازی کند و میزان تکرارپذیری در آن به میزان خیلی کمی می‌باشد. از این رو بازی آزول یک بازی فوق‌العاده استراتژیک و هیجان انگیز بوده که هر حرکت بازیکن، سرنوشت تازه‌ای را برای وی رقم می‌زند. این بازی می‌تواند یک گزینه خیلی خوب برای افرادی باشد که عاشق بازی‌هایی هستند که تکرارپذیری خیلی کمی دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا