ISMدانشنامهمجازی سازی

Application Virtualization

مجازی سازی نرم افزار

شاید تصور اکثر ما از نرم افزار بدین گونه است که باید آن را بر روی هر کامپیوتری که می خواهیم، ابتدا نصب و سپس از آن استفاده نماییم. اما امروزه مفاهیم مربوط به مجازی سازی نرم افزار، این دید را نسبت به استفاده از نرم افزارها تغییر داده است. بدین صورت که دیگر نرم افزار بر روی سیستم کاربر نصب نمی شود و آنرا بصورت مستقیم بر روی سرور نصب و سپس به کاربر ارائه می نماییم، این کاربر می تواند یک کامپیوتر workstation عادی باشد و یا یک Thin client.

مزایا و چالش ها

یکی از مزایای استفاده از این قابلیت این است که مدیر شبکه به جای اینکه یک نرم افزار را بر روی تمامی کامپیوترها نصب کند، تنها یکبار بر روی سرور نصب کرده و سپس آنرا در اختیار کاربران قرار می دهد. در نتیجه عملیات بروز رسانی نرم افزار نیز تنها یکبار و بر روی سرور انجام می شود. به علاوه وقتی که بخواهید دسترسی یک کاربر را به یک نرم افزار بگیرید، به سادگی این کار را بر روی سرور انجام می دهید و نیازی به مراجعه به سیستم کاربر و پاک کردن آن نرم افزار ندارید.

البته استفاده از این راهکار چالش های مربوط به خود را نیز دارد، تمامی نرم افزارها برای استفاده در مجازی سازی، مناسب نیستند برای مثال نرم افزارهای گرافیکی با توجه به پردازش های بالایی که در مرحله render کردن نیاز دارند، برای استفاده در این راهکار مشکل ساز هستند و همچنین نرم افزارهایی که نیاز دارند در کنار سیستم عامل کامپیوتر اقدام به فعالیت کنند مانند آنتی ویروس و فایروال. به علاوه کاربران برای ارتباط با نرم افزارهای موجود در سرور نیاز به یک ارتباط ثابت و قابل اعتماد دارند.

برای اینکه امکان استفاده از این راهکار را فراهم نماییم می بایست از یکی از محصولات مخصوص اینکار استفاده نماییم. محصولاتی که شرکت های مختلفی اقدام به تولید آن نموده اند مانند APP-V شرکت مایکروسافت و XenApp سیتریکس. شرکت vmware نیز محصولاتی را در این زمینه ارائه نموده است مانند ThinApp و App Volume که هر کدام کارائی مربوط به خود را دارند و در ادامه توضیح داده خواهند شد.

تکنیک های مجازی سازی نرم افزار

سه تکنیک مختلف برای مجازی سازی نرم افزار وجود دارد که به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم.

Application Encapsulation

در این تکنیک یک نرم افزار با تمامی فایل های مورد نیازش برای اجرا شدن مانند فایل های رجیستری و کتابخانه ها، در یک کانتینر مجازی قرار می گیرد، بصورتی که آنرا کاملا قابل حمل می کند. اصطلاحا به این پروسه packaging می گویند.

در این روش دیگر برنامه هیچ احتیاجی به زیر ساخت های سیستم عاملی ندارد و همچنین روش نصب سنتی نیز دیگر حذف می شود و برنامه همه ی مایحتاج خود را در درون کانتینر، موجود دارد. در نتیجه نرم افزار برای نوشتن بر روی فایل سیستم یا رجیستری سیستم عامل یا هرگونه تغییری در سیستم عامل، محدود شده است. با استفاده از Thinapp شرکت VMware می توان از این تکنیک استفاده کرد.

Application Presentation

در این تکنیک قسمت رابط کاربری یا همان UI از قسمت اجرای نرم افزار، جدا شده است. برنامه بر روی سرور اجرا می شود در حالی که رابط کاربری از طریق شبکه به کامپیوتر کاربر ارائه شده است.

این پروسه به گونه ای طراحی شده است که انگار نرم افزار بر روی سیستم کاربر اجرا شده است در حالیکه در حقیقت بر روی سرور اجرا شده و کاربر از طریق رابط کاربری تنها نتایج را مشاهده می کند. در این تکنیک پردازش بر روی سرور انجام می شود و سیستم کاربر تنها نتیجه را مشاهده می کند و پردازشی انجام نمی دهد.

Application Streaming

در این تکنیک، نرم افزار بر روی سرور نصب می شود و برای اجرا بصورت محلی بر روی سیستم کاربر بصورت جز به جز ارسال می گردد. ابتدا وقتی کاربر بر روی shortcut نرم افزار کلیک می نماید، تنها آن قسمتی که برای اجرا نیاز است، دانلود و بر روی حافظه سیستم کاربر قرار می گیرد، سپس در ادامه به هر قسمتی که نیاز بود، دانلود آن قسمت بصورت جداگانه انجام می گیرد.

به دلیل اینکه دانلود نرم افزار بصورت کلی نیست و جز به جز انجام می گردد، سرعت اجرای نرم افزار بالا می رود و حجم ترافیک شبکه نیز پایین می آید. در این تکنیک پردازش بر روی سیستم کاربر انجام می شود و نه بر روی سرور. با استفاده از یک Agent می توانیم به این دسته از نرم افزارها متصل شویم. همچنین به عنوان یک راه حل جایگزین بصورت web base نیز می توانیم اینکار را انجام دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا