بازی های رومیزیدنیای بازی

بازی رومیزی محله چینی ها

بوردگیم محله چینی‌ها (Chinatown) یا چاینا تاون یک بازی رومیزی با ظاهر و قوانین ساده اما بسیار جذاب و سرگرم کننده است که برای موفقیت در آن در وهله اول باید یک مذاکره‌کننده قهار و حرفه ای باشید! داستان بازی در شهر نیویورک جریان دارد جایی که چینی ها در دهه ۶۰ میلادی با شدت زیادی به آنجا مهاجرت می کنند. شهری که پذیرای مهاجران چینی شده و حالا قرار است این مهاجران با تکیه بر تلاش، توان و نبوغ تجاری که از ویژگی های اصلی چینی‌هاست، منطقه‌ای بنام “محله چینی‌ها” را به یک قطب قوی اقتصادی در آمریکا تبدیل کنند. شما به‌عنوان یکی از مهاجران چینی، بازی را با مقادیر محدودی از منابع آغاز می‌کنید و تدریجاً با افزایش منابع و خرید مناطق مختلف شهر، ثروتتان را افزایش می‌دهید و کسی که در پایان بازی، بیشترین سود را از فعالیت‌های تجاری‌اش به جیب بزند، برنده بازی خواهد بود.

البته توجه به منافع جمعی را نباید فراموش کنید. محله چینی‌ها، باید با تلاش همه نفرات بازی، ساخته شود و این بدان معناست که نمی‌توانید برای منفعت شخصی‌تان، دیگران را به خاک سیاه بنشانید! یک چینی، هرگز چینی دیگر را نمی‌بلعد بلکه هوای یکدیگر را دارند. بُرد یک طرف نباید به بهای باخت دیگری تمام شود. بلکه هر بازیکن در عین توجه به منافع جمعی، منافع فردی‌اش را دنبال می‌کند. اگر قرار باشد همه را فدای منفعتتان کنید، مطمئن باشید هیچ شانسی برای موفقیت در بازی نخواهید داشت و این شاید متعالی‌ترین مفهوم نهفته در دل بوردگیم محله چینی‌ها باشد.

بازی محله چینی ها

برد این بازی به شش منطقه تقسیم می شود كه هر كدام، از تعدادی مغازه خالی تشكیل شده است. بازی در شش راند برگزار می گردد كه هر كدام نماینده یك سال میلادین: از ١٩٦٥ تا ١٩٧٠. در ابتدا هر بازیکن در هر سال یکسری مغازه خالی بصورت رایگان می گیرد، سپس یکسری واحد صنفی که باز بصورت رایگان است می‌گیرد، در ادامه اقدام به خرید و فروش در این واحدها کرده و در پایان سال سود کار خود را بدست می آورد. نكته اول در بخش واحدهای صنفی است، در این بازی ١٢ تیپ واحد صنفی وجود دارد. از چایخانه و گلفروشی گرفته تا خشكشویی و تولیدی! هركدوم از این كسب و كارها یك “حداکثر رشد” دارند كه با یک عدد از ٣ تا ٦ نشان داده می شود، كه یعنی چند تا از این واحدهای صنفی باید كنار هم قرار بگیرند تا حداكثر درآمد آن واحد به دست بیاید. در واقع از یك واحد ناقص، خیلی پول زیادی در نمی آید. مثلاٌ گلفروشی با ماكزیمم رشد ٤، در صورتیكه چهارتا كنار هم باشد ٨٠ هزار چوق بدست می آید، ولی یک گلفروشی تكی فقط ١٠ هزار تا، كه اصلاً رقمی نیست.

نكته دوم و مهمترین بخش محله چینی ها، قدرت مذاکره و چانه‌زنی‌تان با سایر بازیکنان است. به شكل جالبی همه چیز در این بازی قابل مذاكره و تبادل است: پول بده زمین بگیر، زمین بده مغازه با سرقفلی بگیر، پول بده هیچی نگیر اصلا! فقط قول بگیر كه فلان زمین رو به اون یكی نفروشد! یک مغازه بده دو تا بگیر یک زمینم بعدا بهت میدم! و این داستان به همین شکل ادامه دارد. مذاكرات در این بازی تمام شدنی نیست و نقطه عطف بازی هم همینجا شكل می گیرد زیرا توزیع منابع برای همه یكسان است، اما حرص و طمع برای اون “حداکثر رشد” باعث می شود  هركاری کنید تا مغازه ها را كنار هم علم كنید تا سود بیشتری به شما بدهد! چون بقیه هم  به دنبال همین اهداف هستند قضیه کمی پیچیده می شود. در اینجا مجبورید برای رسیدن به حداکثر سود، به دیگران امتیازات زیادی بدهید که بتوانید زمینهایی کنار هم بدست آورده و مغازه‌های خود را درون آنها ایجاد نمایید. پس در این بازی هر قدر مذاکره‌کننده بهتری باشید، طبعاً موفق‌تر خواهید بود.

اگر فکر می‌کنید نبوغ و استعداد تجاری زیادی دارید و در این زمینه ادعایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم صحت ادعایتان را قبل از دنیای واقعی، حداقل برای یک بار در بازی چاینا تاون، امتحان کنید!!! بازی رومیزی چاینا تاون را حقیقتاً باید مفهومی فراتر از یک بازی دانست. جایی که فن مذاکره، هنر تعامل، قدرت تصمیم‌گیری و هوش هیجانی حرف اول را می‌زنند. در چاینا تاون، شما صرفاً بازی نمی‌کنید، بلکه به‌ نوعی تجارت در جهان واقعی را تمرین خواهید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا