ISMدانشنامهمجازی سازی

رویکرد Software Define Data Center

رویکرد SDDC

یک رویکرد در زمینه زیرساخت های IT می باشد که از طریق آن می توان مفاهیم مجازی سازی را به تمامی منابع و سرویس های مرکز داده گسترش داد تا از این طریق بتوانیم به مفهموم IT as a Service  – ITaaS دست یابیم. این رویکرد از طریق نرم افزارهای هوشمند انجام می پذیرد و یک عنصر بنیادین در حرکت به سمت پلتفرم ۳ است.

در SDDC، تمام عناصر زیرساخت مانند Networking ،Storage ،Server و Security مجازی سازی شده و کنترل و مدیریت آنها از طریق یک نرم افزار هوشمند مرکزی انجام می گیرد و در نهایت به عنوان سرویس ارایه می شوند.

رویکرد SDDC خود به سه زیر مجموعه زیر تقسیم می گردد:

– Software-define Compute (SDC)
Software-define Network (SDN)
– Software-define Storage (SDS)

 

عکس 71

اصولا در هر زیر ساختی (سرور، استوریج، شبکه) دو مسیر اصلی با نام های Control path و Data path وجود دارد. در control path مدیریت و ساخت policy ها در استفاده از منابع انجام می گیرد و در data path کار انتقال اطلاعات صورت می گیرد. رویکرد Software-define این دو را از یکدیگر تفکیک کرده و Control path تمامی منابع موجود در زیر ساخت را در اختیار خود می گیرد. همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید بطور مثال با استفاده از یک نرم افزار، کنترل تمامی استوریج ها را در یک نقطه مرکزی در اختیار گرفته و مدیریت می کنیم.

نرم افزار VMware NSX نمونه ای از یک SDN ، نرم افزار Vipr نمونه ای از یک SDS و vCenter نمونه ای از یک SDC می باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا