ISMدانشنامهمجازی سازی

File-based Storage System

File-based Storage System

بعد از استوریج های Block-based و Object-based، در این قسمت تمرکز خود را بر روی استوریج‌های با معماری File-based می گذاریم.

احتمالا تاکنون نام file sharing به گوش شما خورده است. همانطور که از نامش بر می آید از طریق آن کاربران می توانند فایل های خود را با دیگران به اشتراگ گذارند. در یک همچین محیطی، کاربری که یک فایل را ایجاد می کند به عنوان مالک و سازنده ی آن فایل، نوع دسترسی به آن فایل را مشخص می کند.

روش های مختلفی در file sharing وجود دارد مانند مدل P2P، FTP، NFS، CIFS و DFS که هر کدام از پروتکل های منحصر به فرد خود استفاده می کنند. برای مثال امروزه بسیاری از تولیدکنندگان NAS از پروتکل Hadoop که در قسمت DFS طبقه بندی می شود، پشتیبانی می کنند که بدلیل scale-out بودن در پلتفرم ۳ نیز بسیار مورد استفاده می باشد.


بیشتر بدانید:


NAS چیست؟

یک استوریج است که قابلیت file sharing را بصورت اختصاصی، مبتنی بر IP و با کارایی بسیار بالا ارائه می نماید. از پروتکل های مختلف برای استفاده کاربران سیستم عامل های ویندوزی و لینوکسی، پشتیبانی می نماید.

یک NAS دارای دو جزء بسیار مهم است، جزء اول عبارت است از ۲ عدد کنترولر، که منابعی مانند CPU ، memory و کارت شبکه در آن قرار دارند و همچنین یک سیستم عامل مخصوص نیز در آن نصب شده است. کنترلرها ممکن است بصورت Active/Active کار کنند و یا بصورت Active/Passive . کنترولر مسئول پیکربندی RAID set، ساخت LUN و نصب فایل سیستم است.

جزء دوم Storage می باشد که دیسک ها در این قسمت قرار می گیرند و با توجه به نوع NAS از دیسک های مختلفی پشتیبانی می شود.

NAS Head چیست؟

قابلیت جدیدی در سیستم های NAS می باشد که امکان ترکیب مزیت تکنولوژی های NAS و SAN را با هم به ما ارائه می نماید. در واقع یک مترجم بین پروتکل های NAS مانند nfs و cifs با پروتکل های SAN مانند FC و iSCSI است.

تکنولوژی InfiniBand

در معماری Scale Out برای برقراری اتصال داخلی بین استوریج ها از این تکنولوژی شبکه ای استفاده می شود که سرعت ارتباط بین آنها را به میزان زیادی بالا می برد. روش اتصال در این تکنولوژی بصورت سریال می باشد.

عکس 203

روش های دسترسی به فایل در NAS

روش های مختلفی برای دسترسی به فایل ها در NAS وجود دارند که رایج ترین آنها عبارتند از NFS، CIFS و HDFS

CIFS یکی از پروتکل هایی است که بصورت client/server کار می کند و از پروتکل smb استفاده می نماید.

NFS یکی دیگر از پروتکل هایی است که بصورت client/server کار می کند و عموما در سیستم های یونیکسی مورد استفاده قرار می گیرد.

HDFS که بر اساس معماری Master/Slave کار می کند در بسیاری از برندهایی که از scale-out NAS پشتیبانی می کنند، وجود دارد. این نوع از فایل سیستم به مانند سایر روش ها، قابل mount شدن نیست و برای دسترسی به آن نیاز به دسترسی برنامه نویسی وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا