دانشنامهسیستم عاملسیستم عامللینوکسمتن باز

معرفی سیستم عامل Redhat

شرکت ردهت (به انگلیسی: Red Hat) در سال ۱۹۹۳ در ایالات متحده آمریکا و توسط Bob Young و Marc Ewing تأسیس گردید. حوزه فعالیت اصلی آن نیز ارائه محصولات نرم افزاری اُپن سورس است که سیستم عامل های ردهت و فدورا و همچنین هایپروایزر KVM از  معروف ترین محصولات این شرکت می‌باشند.

در اوایل سال ۱۹۹۱، باب یانگ نرم‌افزار آزاد و یونیکس را در نیویورک معرفی کرد. پس از آن، او در سال ۱۹۹۳ شرکت ای‌سی‌سی اینکوپریشن را راه‌اندازی کرد که به فروش نرم‌افزارهای لینوکس و یونیکس و مجله‌های مربوط به آن‌ها می‌پرداخت. مارک ارویگ در اکتبر ۱۹۹۴ نسخه‌ای از لینوکس خود را با نام ردهت عرضه کرد که به «انتشار هالوین» معروف است. در سال ۱۹۹۵، یانگ لینوکس ارویگ را خریداری و با شرکت خود ادغام کرد و سپس نام شرکت را به ردهت تغییر داد. ارویگ و یانگ در همان سال، نسخهٔ ۲ لینوکس ردهت را منتشر کردند.

ساختمان ردهت

لینوکسی که در اینجا آن را بررسی می‌کنیم با نام Red Hat Enterprise شناخته می‌شود. بعد از سال ۲۰۰۴ شرکت Red Hat یک توزیع متفاوت از لینوکس بنام Fedora را به دنیای کامپیوتری معرفی کرد که استفاده از آن برای کلیه کاربران رایگان می‌باشد، سپس این شرکت محصول جدیدی بر پایه و اساس لینوکس Fedora یعنی Red Hat Enterprise را ساخت.

Red Hat Enterprise بر پایه و اساس لینوکس فدورا است. این نسخه لینوکس علاوه بر اینکه دسکتاپ‌های KDE و GNOME را پشتیبانی کرده، امکان استفاده از آن به عنوان سرور را نیز دارا می‌باشد. به طور مختصر RHEL نیز به این سیستم عامل گفته می‌شود که به‌صورت کاملاً تخصصی بر روی مباحث تجاری فعالیت دارد. بدون شک Red Hat مانند سایر توزیع‌های لینوکس رایگان نمی‌باشد، پس جهت استفاده و پشتیبانی این محصول می‌بایست هزینه مربوطه را به شرکت پرداخت نمایید، ولی مطابق قوانین اپن سورس، کدهای نوشته شده برای این سیستم عامل رایگان است.

کارشناسان این شرکت در راستای محافظت از علامت تجاری خود از قوانین سختی برای توزیع رایگان محصولات استفاده نموده ولی ماهیت Open Source را تغییر نداده و سورس کد RHEL به‌صورت رایگان در اختیار کاربران می‌باشد. به‌دلیل قابلیت اپن سورس، نسخه‌های CentOS و Scientific Linux که با نسخه ابتدایی تطابق دارند به همراه محصولات حوزه پایگاه داده همچون Oracle Linux از طرف متخصصان RHEL به کاربران معرفی گردید.

ارائه خدمات لینوکس

موضوع قابل توجه اینجاست که نسخه‌های آکادمیک و دسکتاپ این لینوکس برای مدارس، دانشگاه‌ها و دانشجویان با پایین‌ترین قیمت با پشتیبانی کامل شرکت وجود دارد. نسخه ES مخفف کلمه Entry-Level Server برای افراد مبتدی و نسخه AS برای سرویس‌های پیشرفته یا Advanced Server می‌باشد همچنین نسخه WS برای استفاده در Workstation ها کاربرد دارد.

امروزه این سیستم عامل از بهترین توزیع‌های لینوکس برای سرورها و پردازش‌های حجیم به حساب آمده و Repository های آنلاین این شرکت در اختیار همگان می‌باشد.

نحوه مدیریت پکیج در ردهت

مدیریت پکیج‌ها در دنیای لینوکس به دو دسته بندی عمده RPM و DEB تقسیم می‌شوند. پکیج‌های RPM مخصوص توزیع‌های مبتنی بر ردهت و DEB مخصوص توزیع‌های مبتنی بر دبیان مانند اوبونتو است.

RPM یا Red Hat Package Manager یکی از پرکاربرترین ابزارهای مدیریت بسته در ردهت است که در توزیع‌هایی همانند RHEL ,CentOS و فدورا به‌کار می‌رود. ابزار RPM این امکان را به وجود می‌آورد که کاربران به‌سادگی اقدام به نصب، به‌روزرسانی، بدست آوردن اطلاعات، حذف و تعمیر بر روی بسته‌های سیستم عامل های لینوکس نمایند. بسته‌های RPM شامل کتابخانه و فایل‌های کامپایل شده است که به‌صورت اتوماتیک نصب می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم چه سرویس های مخصوص سروری در رد هست که تو توزیع های دیگه مثل اوبونتو وجود نداره و این سرویس ها چه کارایی دارند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا