فناوری اطلاعاتوب

رفع خطای Optimize images در gtmetrix

GTmetrix چیست؟

سرعت باز شدن سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از پارامترهای بسیار مهم برای گوگل است که تاثیر بسیار زیادی بر سئو دارد. ابزارهای آنلاین زیادی برای بررسی سایت شما وجود دارند که یکی از محبوبترین آنها ابزار جی تی متریکس GTMetrix است. GTmetrix یک سایت کارآمد و رایگان جهت تست و آنالیز سرعت بارگذاری وب سایت است که به بررسی لودینگ و پارامترهای مختلف که در سرعت بارگذاری وب سایت تاثیرگذار هستند، می پردازد و تلاش دارد با نمایش فاکتورهای لازم و ارائه پیشنهاداتی به شما، در افزایش سرعت سایت شما تاثیر بگذارد.

سایت GTMetrix می تواند تمامی مواردی که در لود سایت شما تاثیر گذار است را با امتیاز، لیست کند حتی در برخی از خطاها به شما فایل بهینه شده نیز ارائه می دهد که با جایگزینی آن با فایل موجود می توانید به صورت قابل ملاحظه ای سرعت سایت را بالا ببرید. 

سایت جی تی متریکس در بررسی کارائی سایت، دارای دو نمره با نام های PageSpeed Score و YSlow Score است. در بخش PageSpeed، جی تی متریکس از دید فاکتورهای گوگل برای بهینه سازی، سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد. در بخش YSlow نیز از دید فاکتورهای یاهوو، سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد.

خطای بهینه سازی عکس ها

یکی از خطاهای رایج در GTMetrix، خطای بهینه سازی عکس ها یا Optimize images است. زمانی که عکس های شما بدرستی فشرده سازی نشده و حجم زیادی داشته باشند با این خطا روبرو می شوید که نشان می دهد لود سایت شما پایین آمده است. 

در نتیجه نه تنها به دلیل عکس های حجیم، پهنای باند هاست شما بیشتر مصرف می شود بلکه تجربه کاربری UI بدی را به بازدیدکننده سایت خود انتقال می دهید. موتورهای جستجو نیز این را متوجه شده و در سئوی سایت تاثیر می گذارد.

روش های رفع خطای Optimize images

برای رفع خطای بهینه سازی عکس یا Optimize images در جی تی متریکس، باید ابتدا به دو فاکتور مهم زیر دقت نمایید:

  • بهینه سازی حجم تصاویر: در این بخش باید کاری کنیم که حجم تصاویری که در صفحات سایت استفاده می‌کنیم ضمن اینکه حداکثر کیفیت را داشته باشند، حداقل حجم ممکن را نیز داشته باشند. گزینه‌هایی که می تواند روی افزایش حجم تصاویر تاثیر بگذارد شامل ALT تصاویر، عنوان تصاویر، جزییات عکس، رزولوشن عکس، اندازه، فرمت فایل و… هستند.
  • بهینه سازی اندازه تصاویر: این گزینه هم صرفا مربوط به اندازه و رزولوشن تصاویر است که هر چه بزرگ‌تر و در سطح بالاتری قرار داشته باشند باعث می شود که حجم تصویر هم بیشتر بشود.

در ادامه راه حل های رفع مشکل optimize image را مورد بررسی قرار می دهیم:

استفاده از برنامه های ویرایشگر تصاویر

اولین و بهترین روش برای کم کردن حجم تصاویر سایت این است که وقتی تصویر خود را برای آپلود کردن در سایت می سازیم طوری فایل خروجی را تهیه کنیم که حداقل حجم را داشته باشد. به عنوان نمونه در برنامه فتوشاپ می توانیم در زمان ذخیره کردن و خروجی گرفتن از تصویر نهایی با استفاده از قابلیت save for web تصویر را برای استفاده در وب سایت بهینه کنیم یا اینکه با تغییر رزولوشن عکس و کاهش کیفیت تصویر به میزانی که قابل قبول باشد حجم آن را کمتر کنیم.

استفاده از ابزارهای آنلاین

همچنین اگر کار با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ را نمی دانید، از سایت های آنلاین نیز می توانید برای تعیین کیفیت و کاهش حجم عکس ها استفاده نمایید. نمونه هایی از این دسته از سایت ها عبارتند از:

  • imagecompressor.com
  • optimizilla.com
  • tinypng.com
  • compressor.io

استفاده از افزونه Smush در وردپرس

افزونه کاهش حجم تصاویر در وردپرس با نام Smush Image Compression and Optimization  که آن را با نام smush it می شناسیم و تاکنون توانسته بیش از یک میلیون نصب فعال و امتیاز ۴.۸ را از آن خودش کند. با استفاده از این افزونه می توانید از طریق توابع PHP که در اختیار شما قرار می دهد، حجم تصاویر را تا حد قابل قبولی کاهش دهید.

انتخاب فرمت مناسب عکس

بین دو فرمت png. و jpg. که بیشترین میزان فرمت استفاده تصاویر را دارند، تصاویر png دارای کیفیت بالایی هستند و به همین دلیل حجم این تصاویر هم بالا خواهد بود. اما تصاویری که خروجی به صورت jpg دارند کیفیت به نسبت کمتری دارند. پس پیشنهاد می شود برای اینکه حجم کمتری داشته باشید از فرمت تصویری استفاده کنید که کمترین حجم ممکن را ضمن اینکه تاثیر زیادی روی کیفیت تصویر نداشته باشد، استفاده کنید. همچنین استفاده از فرمت webp نیز که مخصوص وب است در چند سال اخیر بسیار رایج شده است.

انتخاب اندازه درست

یکی از پارامترهای مهم در عکس، انتخاب سایز و اندازه مناسب است. برای مثال وقتی شما تصویری را به عنوان تصویر شاخص انتخاب می‌کنید اگر از اندازه‌ای که برای قالب مشخص شده بزرگتر باشد، برش خورده و همین برش خوردن باعث می شود از تصویر با اندازه اصلی اصلا استفاده نکنید و حجم هاست خود را پر کنید. از طرف دیگر برش خوردن روی سایت انجام می گیرد و به همین خاطر انتخابی برای اینکه بتوانید اندازه و درصد کاهش حجم را مشخص کنید ندارید. پس تصویر شما حجم بالایی به خودش می گیرد و در کنارش هم اندازه تصویر به انتهای نام فایل اضافه می شود که این مسئله داده‌های تصویری را اضافه کرده و باعث اضافه شدن حجم تصویر می گردد.

در اولین قدم باید ببینید قالب شما از چه اندازه استانداردی برای تصاویر استفاده می کند که در زمان ساخت تصویر همان اندازه را در نظر بگیرید. تصاویری هم که در داخل نوشته‌ها قرار می گیرد باید از همین قانون پیروی کند و با دانستن اندازه استاندارد برای پهنای تصویر، ارتفاع را بر اساس پهنا به اندازه استاندارد مشخص کنید.

استفاده از GTMetrix

وقتی سایت خود را در سایت جی تی متریکس مورد ارزیابی قرار می دهید، اگر خطای بهینه سازی عکس دریافت کنید، خود GTMetrix نسخه optimize شده عکس های حجیم را نیز به شماره ارائه می دهد. می توانید از همانجا آنها را دانلود کرده و در سایت خود قرار دهید.

 

مقالات مرتبط:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا