فناوری اطلاعاتوب

آموزش گوگل سرچ کنسول

ثبت سایت در گوگل

یکی از مباحث مهم در سئو، ثبت سایت در گوگل است. برای جذب بازدیدکننده از طریق گوگل قبل از هر چیز باید صفحات شما در گوگل ایندکس شوند. برای یک سایت که به تازگی راه اندازی شده است جلب توجه گوگل و ربات های آن می تواند زمان زیادی را طلب کند. شرکت گوگل ابزاری رایگان ولی بسیار قدرتمند را جهت مدیریت سئو سایت و بررسی آماری روند پیشرفت یا پسرفت آن در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار در ابتدا با نام گوگل وبمستر (Google Webmaster tools) ارائه شد اما بعد از مدتی و با تغییرات اساسی در آن به گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) تغییر نام داد.

بعد از راه اندازی سایت، حتما به شما توصیه می شود که آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت نمایید و تغییرات آن را بصورت مداوم تحت نظر داشته باشید زیرا می تواند درک درستی از عملکرد سایت در نتایج جستجو و خطاهای احتمالی به شما ارائه نماید. 

چگونه سایت خود را در Google Search Console ثبت نماییم؟

برای شروع به صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول رفته و با اکانت جیمیل خود در آن وارد شوید. اگر اکانت Gmail ندارید حتما قبل از این مرحله اقدام به ساخت آن نمایید. پس از ورود پنجره ای با نام Select Property type باز می گردد که دو روش ثبت سایت را در اختیار شما قرار می دهد.

روش اول که روش جدیدتری نیز می باشد Domain نام دارد که در آن به راحتی فقط آدرس دومین خود برای مثال actobit.com را ثبت می نمایید. بصورت اتوماتیک شامل تمام زیردامنه ها و فلدرهای آن دامین و حتی هر دو پروتکل http و https می گردد. در این روش یک رکورد DNS به شما می دهد که می بایست آنرا بصورت text در DNS Server سایت خود اضافه نمایید و سپس آنرا از همین منو، verify نمایید. در واقع اگر شما قادر به انجام تغییرات در DNS یک دامنه باشید به این معنی است که سطح دسترسی بالایی به آن سایت و دامنه دارید در نتیجه گوگل شما را به عنوان مالک این سایت تایید هویت خواهد کرد. در نظر داشته باشید که زمان تغییر DNS ممکن است تا ۲۴ است زمان ببرد و گاهی هم به سرعت انجام می شود، شما نمی توانید بلافاصله دکمه verify را بزنید. همچنین این رکورد باید تا همیشه در تنظیمات DNS شما باقی بماند و در صورت حذف آن دسترسی شما به اطلاعات نیز محدود خواهد شد.


بیشتر بدانید:


 

اگر شما از یک سیستم وبلاگ یا سایت ساز استفاده می کنید به هیچ عنوان امکان تغییر در DNS دامنه را نخواهید داشت ولی نگران نباشید متد URL Prefix به ما اجازه می دهد تا مالکیت خود را برای یک آدرس مشخص (مثلا یک زیردامنه یا فولدر) از یک سایت تایید کنیم. به عبارت دیگر شما با این کار به همه اطلاعات آن دامنه دسترسی ندارید و فقط مدیریت آدرس های مشخصی را برعهده می گیرید.

برای شروع، آدرس سایت خود را به صورت کامل و دقیقا با همان آدرسی که در دسترس کاربران است وارد کنید (مثلا https://actobit.com). برای verify کردن پیشنهاد اصلی گوگل استفاده از متد HTML File است. در این روش یک فایل اختصاصی (براساس آدرس gmail شما) ایجاد شده و برای دانلود در دسترس قرار می گیرد. شما باید این فایل را دریافت کرده و در ریشه اصلی هاست خود آپلود کنید. پس از بارگذاری فایل مطمئن شوید که از همان آدرس قابل فراخوانی باشد. حالا می توانید با فشردن دکمه verify فرآیند ثبت سایت در گوگل را به پایان برسانید.

بعد از ثبت سایت باید در نظر داشته باشید که حداقل یک روز طول می کشد که گوگل اطلاعات آماری را از سایت شما استخراج و نمایش دهد.

پس از ثبت سایت در گوگل چه کاری انجام دهیم؟

معرفی سایت به گوگل اولین قدم شما در مدیریت آن خواهد بود. از اینجا به بعد ابزار گوگل سرچ کنسول امکانات بسیاری برای بهبود وضعیت سئو و نظارت بر عملکرد آن در اختیار شما قرار می دهد. یکی از ابزارهای کارآمد در این پنل URL Inspection است که به شما اجازه می دهد مهمترین صفحات سایت را به گوگل معرفی کرده و سرعت ایندکس آنها را افزایش دهید. با اینکار ربات های گوگل به سرعت صفحات شما را بررسی و ایندکس خواهند کرد.

علاوه بر آن می توانید با معرفی نقشه سایت خود به گوگل تمامی صفحات مهم سایت را به صورت یک فایل XML در اختیار گوگل قرار دهید تا زمان مراجعه به سایت شما بداند که دقیقا کدام صفحات جدید هستند و یا نیاز به بررسی مجدد دارند.

ابزار Performance

ابزار قدرتمند Performance؛ آمار و اطلاعات دقیقی از میزان جستجوی کلمات، جایگاه ما در نتایج جستجو و نرخ کلیک کاربران بر روی لینک‌های سایت در اختیار ما قرار می‌دهد. بررسی اطلاعات آماری این بخش به ما کمک می‌کند درک درستی از جایگاه فعلی خود و پتانسیل‌های موجود برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر داشته باشیم.

قابلیت Mobile Usability

با افزایش میزان استفاده از موبایل، رعایت استانداردهای طراحی سایت برای موبایل و نمایش صحیح محتوا به کاربران اهمیت ویژه‌ای یافته است. در سال ۲۰۱۸ و با معرفی الگوریتم Mobile First Index می‌توان گفت این اهمیت دو چندان شده است.

این ابزار قدرتمند به صورت مستمر صفحات سایت ما را آنالیز کرده و در صورت مشاهده هرگونه خطا یا ایراد به ما اطلاع می‌دهد. برای مثال چند نمونه از این خطاها عبارتند از:

  • اگر چند عنصر که بصورت لینک هستند، خیلی به هم نزدیک باشند بصورتی که براحتی قابل تفکیک از هم نباشند.
  • محتویات صفحه بزرگتر از صفحه نمایش باشد.
  • متن موجود در صفحه به میزانی ریز باشد که قابل خواندن نباشد.

ابزار Index Coverage

سایت‌های اینترنتی اکثراً صفحات بسیاری دارند. با گذشت چند ماه و یا چند سال از فعالیت یک سایت معمولاً بسیاری از این صفحات حذف می‌شوند و یا آدرس آنها تغییر می‌کند. در این شرایط لینک سازی‌های داخلی و خارجی شما به صفحات ۴۰۴ منتهی می‌شوند که می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر تجربه کاربری و سئو سایت شما داشته باشد.

در نسخه جدید Google Search Console ابزار جدیدی با عنوان Index Coverage جایگزین ابزار قدیمی Crawl Errors شده است که به ما کمک می‌کند تا این صفحات را شناسایی کرده و دلیل بروز خطا را به راحتی پیدا کنیم. علاوه بر خطای ۴۰۴ مشکلاتی مانند عدم دسترسی به سایت، محدودیت دسترسی برای گوگل و عدم درج صفحه در نقشه سایت نیز در این بخش به شما اطلاع داده می‌شود.

در تب Excluded این قسمت نیز صفحاتی نشان داده می‌شوند که به هر دلیل index نشده‌اند. صفحاتی که در این قسمت هستند در نتایج SERP نشان داده نمی‌شوند. اگر این صفحات برای شما مهم نیستند، می‌توانید آنها را نادیده بگیرید و نگران تاثیر منفی آنها بر سئوی سایت خود نباشید.

ابزارهای قدرتمند Manual Actions و Security Issues

دو ابزار قدرتمند با نام‌های Manual Actions و Security Issues به ما کمک می‌کنند تا در سریعترین زمان ممکن از مشکلات احتمالی سایت مطلع شده و دلیل بروز این خطا را پیدا کنیم. ممکن است شما هیچ گاه به این دو ابزار نیاز نداشته باشید ولی زمانیکه با یک مشکل جدید مواجه می‌شوید هیچ ابزار جایگزینی برای رفع آن نخواهید داشت.

ابزار Breadcrumbs

این ابزار برای بررسی بردکرامب سایت شما قرار داده شده است تا در صورت وجود هرگونه خطایی در آن، بتوانید به سرعت اقدام به حل آنها نمایید.

ابزار Discover

گوگل دیسکاور (Google Discover) یکی از الگوریتم‌های فوق العاده مهم گوگل است که با تفاوت‌هایی جایگزین گوگل فید شده است. گوگل از طریق این الگوریتم که فقط برای مرورگر کروم در گوشی‌های موبایل فعال شده است، فعالیت‌های کاربر را رصد کرده و پس از کشف علایق او، پیشنهادات مختلفی از مقالات سایر سایت‌ها در رابطه با موضوعات تعیین شده، به او نشان می‌دهد.

نحوه ورود به گوگل دیسکاور

اگر سایتی بتواند وارد حائز شرایط گوگل شده و به دیسکاور راه پیدا کند، منوی دیسکاور نیز برای آن نمایان خواهد شد اما در غیر اینصورت نمی‌توانید این منو را مشاهده کنید.

ابزار URL Inspection

URL Inspection یکی ابزارهای بسیار مفید گوگل است که احتمالاً بصورت روزانه از آن استفاده خواهید کرد. عبارت Inspection به معنای بازرسی کردن است به همین منظور می‌توان درک کرد که ابزار URL Inspection چه عملی را انجام می‌دهد. این ابزار سرچ کنسول اطلاعاتی از ایندکس شدن یک صفحه‌ای که شما درج کرده باشید را نشان می‌دهد. اطلاعاتی نظیر آخرین خزش ربات گوگل، خطاهای AMP، خطای داده‌های ساخت یافته و … .

همچنین با توجه به اینکه Crawl صفحات گوگل همیشه زمان می‌برد، گوگل با استفاده از این ابزار، این امکان را به شما می‌دهد که با زدن لینک صفحات جدید خود، درخواست ایندکس شدن آنها را به گوگل بدهید. از این طریق می‌توانید صفحات مهم خود را زودتر به گوگل معرفی کنید. در ابتدای راه‌اندازی این ابزار شما می‌توانستید در هر ۲۴ ساعت در حدود ۵۰ لینک جدید را برای ایندکس شدن به گوگل معرفی کنید اما بعد از بروزرسانی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، تعداد آن به ۱۰ تا ۱۲ لینک رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا