اتاق دانشتکنولوژی

ماهواره های جدید SpaceX و ارسال لینوکس به فضا

هر دانش آموزی که مایل به کار در این شرکت است باید لینوکس را به عنوان بخش اصلی آموزش خود بیاموزد.

در آینده ای نزدیک باید منتظر ارسال ماهواره های جدید استارلینک برای ارائه اینترنت در سطح دنیا باشیم. این ماهواره ها از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند.

شرکت ایلان ماسک هفته ی گذشته توانست از طریق موشک فالکون ۹، شصت ماهواره اینترنت را به فضا ارسال کند و تعداد آنها را به نزدیک ۴۸۰ مورد برساند. برای اینکه یک پوشش متوسط اینترنت در سرتاسر ایالات متحده ایجاد شود، نیاز به ۸۰۰ ماهواره است.

اسپیس ایکس توانسته مجوز ارسال چهل و دو هزار ماهواره نسل دوم را از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا به فضا دریافت کند. برای این تعداد ماهواره نیاز به حداقل دو میلیون کامپیوتر لینوکسی است که باید آن‌ها نیز به فضا فرستاده شوند.

ارائه خدمات لینوکس

همین الان در حدود سی هزار سیستم لینوکسی در فضا وجود دارد. این لینوکس‌ها از یک پچ مخصوص که توسط مهندسین ردهت توسعه پیدا کرده است و لینوکس را به‌صورت یک سیستم عامل REAL-TIME می‌کند، استفاده می‌کنند. همچنین درایورهای سفارشی نیز برای ارتباط با سخت افزارهای ماهواره طراحی شده‌اند.

فضاپیمای دراگون این شرکت نیز از سیستم عامل لینوکس به همراه یک نرم افزار پروازی مخصوص که با ++C نوشته شده و یک رابط لمسی که از کرومیوم و جاوا اسکریپت استفاده می‌کند، بهره گرفته است.

رئیس بخش امنیت سایبری اسپیس ایکس می گوید که هر دانش آموزی که مایل به کار در این شرکت است باید لینوکس را به عنوان بخش اصلی آموزش خود بیاموزد. او می گوید، مهندسینی که در این شرکت کار می کنند درک درستی از اینکه کدهایشان چگونه کار می کنند، شبکه چگونه کار می کند، لینوکس چگونه کار می کند، سخت افزار چگونه کار می کند و غیره دارند.

کارمندان اسپیس ایکس از طریق پروژه های سرگرمی و کارآموزی، خود را در محیط واقعی قرار داده و اقدام به حل مشکلات می کنند.

همان‌طور که در ماه‌های جاری، ماهواره استارلینک از مرحله آزمایشی به فاز عملیاتی وارد می‌شود، امنیت به یک مسئله مهم و حیاتی برای اسپیس ایکس تبدیل شده است. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که یک رمزگذاری از ماهواره تا کاربر نهایی انجام می‌شود تا مهاجمان و هکرها نتوانند وارد این ارتباطات شوند. هر قسمتی از این سیستم شامل ماهواره، گیتوی و ترمینال کاربر، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها از نرم افزارهای تاییده شده توسط اسپیس ایکس استفاده کنند.

در داخل مراکز داده نیز سعی شده با استفاده از روش‌های hardening آسیب پذیری‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کنند.

در حالی که صنعت تکنولوژی به سمت استفاده از machine learning برای اتوماتیک سازی همه چیز رفته است اما این مفهوم در فضاپیماهای دراگون و فالکون راهی نداشته‌اند. هر چند که در آینده باید منتظر ورود آن نیز باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا