رشد و توسعه فردیفرهنگ و جامعه

چطور با انگیزه بمانیم؟!

اینکه با انگیزه بمانیم در دستیابی به موفقیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کارهای زیادی در زندگی وجود دارند که ممکن است اصلاً علاقه ای به انجام آنها نداشته باشیم، اما با انجام آنها می توانیم به هدف های بزرگ تری دست پیدا کنیم که انگیزه ما را نیز بالاتر می برد. انجام کارهای زیر باعث می شود که بتوانید انگیزه خود را در طول مسیر حفظ کنید:

۱. دلایل خوبی برای انجام کارها پیدا کنید

شما برای انجام هر کار، هرقدر هم که ساده باشد، دلایلی دارید. البته همه‌ی کارها در نگاه اول ممکن است، دلایل خوبی نداشته باشند، اما اگر دقایقی را به تجزیه و تحلیل آ‌نها اختصاص دهید دلایل مناسبی برای انجام آنها خواهید یافت.

اما اگر مجبور به انجام کاری هستید که علاقه ای به انجام آن ندارید و انگار برای تمام‌ کردن آن اصلاً انگیزه‌ای ندارید، جای نگرانی نیست، فقط کافی است دلایل خوب برای انجام آنها پیدا کرد. شاید نتوانید دلیلی پیدا کنید، اما تسلیم نشوید و به دقت بررسی کنید تا دلایلی را بیابید. آنگاه متوجه می‌شوید انگیزه اتمام کارها را دارید. دلایلی مانند اینکه حس غرور از انجام کار بدست می آورید و یا به یک پاداش مادی دست می یابید.

۲. کار را برای خود شاد کنید

وقتی صحبت از انگیزه به ‌میان می‌آید، باید بدانید که نگرش شما به کار امری اساسی است. افراد مختلف راجع به یک کار ممکن است نگرش‌های کاملا متضادی داشته باشند. برخی از آن بدشان می‌آید، برخی دوستش دارند. فکر می‌کنید علت این امر چیست؟ ساده است، برخی از ما می دانیم که چطور کارها را مفرح و جذاب و شاد کنیم!

بسته به اینکه به قضیه چطور نگاه کنید، می‌توانید از انجام هر کاری لذت ببرید! فقط به دنبال راهی برای تفریح و لذت‌ بردن باشید!

۳. رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنید

وقتی چیزی درست پیش نمی‌رود، بهتر است که چند لحظه صبر و رویکردی متفاوت را اتحاذ کنیم. ممکن است با رویکردی که در پیش گرفته‌اید همه چیز را به درستی انجام بدهید، اما چنین رویکردی لزوما رویکرد انگیزه‌بخشی نباشد. اغلب مواقع، رویکرد کنونی‌تان تلنگرهایی به شما خواهند زد که تجربه‌تان را عوض خواهد کرد و پنجره‌های جدیدی را مقابل‌تان خواهد گشود. همیشه بیش از یک راه برای انجام کارها وجود دارد. اگر رویکرد خاصی برایتان مناسب نیست و جواب نمی‌دهد، رویکرد دیگری پیدا کنید و آنقدر تلاش کنید تا رویکردی پیدا کنید که شما را با انگیزه نگاه می‌دارد و نتایج مطلوب‌تان را به دست خواهد آورد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر رویکرد دیگری امتحان کنند، به معنای این است که تسلیم شد‌ه‌اند. آنها به این اصرار خود افتخار می‌کنند و از امتحان‌ کردن گزینه‌های دیگر برای رسیدن به هدف خود خودداری می‌کنند.

۴. پیشرفت خود را رصد کنید

هر کار را می‌توان به سادگی به چند کار و مراحل کوچک‌تر تقسیم کرد. اغلب اهداف را می‌توان بطور طبیعی به چند مرحله‌ کوچک تقسیم کرد. این کار چند دلیل دارد و یکی از آنها رصد کردن پیشرفت است.

ما بطور خودکار پیشرفت اکثر فعالیت‌هایمان را رصد می‌کنیم. اما برای اینکه با انگیزه بمانیم باید پیشرفت را تشخیص دهیم نه اینکه صرفا آن را رصد کنیم.

رصد کردن پیشرفت با تشخیص آن متفاوت است. چرا که رصد کردن صرفا یعنی مرحله‌ ردشده را در دفتر بنویسید. اما تشخیص پیشرفت این است که تصویر بزرگ‌تر را در ذهن داشته باشید و بدانید که دقیقا در کجای مسیر قرار دارید و چقدر دیگر مانده است.

برای نمونه اگر می‌خواهید کتابی را مطالعه کنید، همیشه به فهرست آن نگاه کنید. آشنا شدن با عناوین فصل‌ها و حفظ‌ کردن تعداد آنها به شما کمک خواهد کرد تا آسان‌تر پیشرفت خود در مطالعه‌ی آن کتاب تشخیص دهید. شمردن تعداد صفحات کتاب هم قبل از مطالعه ایده‌ی خوبی است.

۵. به خودتان پاداش دهید

پاداش‌ دادن به خود همیشه خوشایند است. اینکار یکی از ساده‌ترین و در عین حال قوی‌ترین کارها برای با انگیزه ماندن است!

از همان ابتدا با خودتان عهد ببندید که در ازای انجام هر کار به خودتان پاداش می‌دهید. به محض اینکه به نتایج دلخواه رسیدید به نوعی به خودتان جایزه بدهید. پاداش انجام برخی از کارها چند دقیقه استراحت است. برای انجام برخی از کارهای دیگر شاید بخواهید خودتان را به یک فنجان قهوه‌ یا یک دسر خوشمزه مهمان کنید. کارهای بزرگ‌تر و دشوارتر طبیعتا پاداش‌های بزرگ‌تری هم طلب می‌کنند و ممکن است خود را به یک سفر کوتاه دعوت کنید و یا برای خود یک دست کفش نو بخرید.

ممکن است پیشرفت شما در نگاه بقیه چندان لایق جشن گرفتن نباشد، اما مهم نیست شما کارتان را بکنید! این کار و پاداش شماست بنابراین یافتن هر راهی برای با انگیزه ماندن خوب است.

این چند روش را ترکیب کنید

حالا که با این پنج روش برای با انگیزه ماندن آشنا شدید، وقت آن است که کلید همه‌ی آنها را به شما بدهم، آنها را ترکیب کنید و با هم تطبیق دهید! یکی از این توصیه‌ها را در وضعیت کاری خودتان اعمال کنید. اگر جواب نداد یا صرفا خواستید با انگیزه‌تر بمانید توصیه‌ی دیگری را امتحان کنید. رویکردهای متفاوت را با هم ترکیب کنید و آنها را برای رسیدن به بهترین نتایج با هم تطبیق دهید.

اگر دلایل خوبی را برای انجام کار پیدا کنید، حتما حس بهتری خواهید داشت. شناسایی راه‌هایی برای جذاب‌ کردن کار به شما کمک خواهد کرد تا از کار بیشتر لذت ببرید. در نهایت اینکه اگر پیشرفت خود را رصد کنید و با خود عهد ببندید که در ازای انجام هر کار به خود پاداش خواهید داد، برای انجام هر کاری که باید آن را انجام دهید انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا