فرهنگ و جامعهفیلم و سینما

نقد سریال This is Us

سریال This is Us که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در شبکه NBC به نمایش در آمده است در ژانر کمدی-درام و تراژیک ساخته شده است. سریالی بسیار محبوب و دوست داشتنی که مناسب برای نمایش خانوادگی است. در این سریال هیچ خبری از کشت و کشتار، جنگ و خونریزی و اتفاقات ماورالطبیعه نیست و داستان یک خانواده بنام پیرسون و روابط بین آنها را از ابتدا تا انتها روایت می کند. 

IMDb Score: 8.7/10

Rotten Tomatoes: 92%

بازیگران اصلی شامل میلو ونتیمیگلیا (جک)، مندی مور (ربکا)، استرلینگ کی براون (رندل)، کریسی متز ، جاستین هارتلی (کوین)، سوزان کلچی واتسون ، کریس سولیو و رون سیپاس جونز است. 

این سریال نه نقش اولی دارد، نه قهرمانی و نه شخصیت شروری؛ سریال در یک زمان مشخص هم روایت نمی‌شود. خانواده‌ پیرسون عادی و در عین حال استثنایی درست مثل زندگی همه‌ ما، هستند. کوین، کیت و رندال فرزند‌های سه قلو جک و ربکا هستند که در بیشتر طول سریال زندگی خانواده آن‌ها در سه دوره زمانی مختلف به تصویر کشیده می‌شود. نمایش این سه دوره خطی نیست و حتی تا آخرین قسمت پخش شده نیز دیس ایز آس بارها به خط داستانی اولش و حتی قبل‌تر از آن نیز بر‌می‌گردد.

شادی‌ها و اتفاقات خوب، مشکلات با بقیه شخصیت‌ها، چالش‌های شخصی و حتی ساده‌ترین اتفاقات این شخصیت‌ها، داستانی برای دیدن و شنیدن هستند. دیس ایز آس در تمام فصل هایش بارها مخاطبینش را هم از ته دل می‌خنداند و هم اشکشان را نیز در می آورد. هیچ کدام از شخصیت‌های سریال نه سیاه هستند و نه سفید؛ همه آن‌ها رنگ واقعیت یعنی خاکستری‌اند. روابط بین‌شان از هم می‌پاشد و دوباره قطعات شکسته شده در کنار هم قرار می‌گیرند و مجموع همین صحنه‌ها و لحظات زندگی‌شان است که همزمان ما را خوشحال و ناراحت می‌کند.

وجود تایم‌لاین‌های مختلف در طول داستان آنهم در بهترین زمان های ممکن، شخصیت‌پردازی‌ها را عمیق و عمیق‌تر می‌کند. اما بطور کلی نویسندگان سریال از ایده خط‌های زمانی برای توجیه رفتار و اخلاق شخصیت‌ها استفاده می‌کنند. اگر یکی از کاراکترها بی‌نهایت مهربان، دلسوز و عاشق خانواده‌اش است؛ چنین خصوصیاتی ذاتی نبوده و از دل اتفاقاتی بیرون آمده که در سنین کمتر تجربه کرده. حتی دیس ایز آس نشان می‌دهد که چرا همیشه خوب بودن هم درست نیست.

بار آموزشی قدرتمند، نقطه قوت دیگر This is Us است. تقریبا هر قسمت حکم کلاس درسی را دارد. سریال به نحوی روی موضوعات روزمره‌ای چون روابط خانوادگی، مشکلات مالی، تراژدی‌های زندگی و رذیلت‌های اخلاقی چون نژادپرستی و جنسیت‌زدگی دست می‌گذارد که هیچ وقت نمایش آن‌ها اجباری و دروغین حس نمی‌شود.

اگر تاکنون اقدام به دیدن این سریال نکرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم حتماً اینکار را بکنید. حتی می توانید با خیال راحت آن را در جمع خانواده ببینید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سریال بی نظیریه
    واقعا با دیدنش فهمیدم که چقد زندگیم بچه هام و‌شوهرم رو ب خاطر چیزای بی ارزش اذیت کردم یا نق زدم
    دیدنش رو ب همه توصیه میکنم مخصوصا پدر مادرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا