اتاق دانشکسب و کار

تفاوت CEO و President در سازمان

اکثر ما بعد از دیدن پست های CEO و President در شرکت های خارجی، کمی گیج می شویم زیرا احتمالاً وقتی آنها را جداگانه دیده ایم، معادل فارسی مدیرعامل به ذهنمان رسیده است و تا حالا پیش نیامده که آنها را با هم در یک سازمان ببینیم.

پس تا اینجای کار متوجه شدید که این دو عبارت نه تنها جایگزین یکدیگر نیستند بلکه دو پست مجزا از هم هستند. در فارسی معادل مدیرعامل را برای CEO و رئیس شرکت را برای President استفاده می نماییم.

در ساختار مدیریتی سازمان ها پست CEO بالاترین مقام و رتبه را دارد و این در حالی است که President مسئول تصمیمات مدیریتی و استراتژی های روزانه است که در چارت سازمانی دقیقاً در رتبه دوم بعد از مدیرعامل قرار گرفته و باید به او و هیات مدیره پاسخگو باشد.

به زبان ساده تر مدیرعامل مسئول ارائه چشم انداز بلندمدت شرکت است و رئیس شرکت نیز مسئول مدیریت شرکت برای تبدیل این چشم انداز به واقعیت است.

در شرکت های آمریکایی عموماً پست CEO از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و برای شرکت های خصوصی که به سمت سهامی شدن پیش می روند، بصورت معمول مالک شرکت در این پست و همچنین رئیس هیات مدیره شرکت قرار می گیرد. یکی از مزایای آن اینست که برای تصمیماتی که نیاز به تاییدیه از هیات مدیره دارد، CEO اینکار را خودش انجام می دهد.

در نهایت باید بدانید که این دایره تعریف قدرت برای این دو جایگاه ممکن است از یک سازمان تا سازمان دیگر متفاوت باشد و هر کدام بر اساس سیاست هایشان تعاریف متفاوتی داشته باشند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا