اتاق دانشکسب و کار

Dropshipping چیست و چگونه انجام می شود؟

با توجه به گستردگی بازار و تنوع بسیار زیاد کالا، دیگر بیزینس به سادگی گذشته نیست. در اختیار داشتن محصولات گوناگون، فضای وسیع و کار طاقت‌فرسایی را می‌طلبد و جلب مشتری و معرفی محصول نیز خود مستلزم صرف زمان و داشتن مهارت کافی است. بنابراین این دو بخش را باید از یکدیگر تفکیک کرد. حتی اگر یک شرکت بخواهد همچنان هر دو بخش را انجام دهد، برای دستیابی به موفقیت باید آن‌ها را به دو واحد تخصصی مجزا بسپارد. دراپشیپینگ روشی برای انجام تخصصی بازاریابی بدون درگیری با مسائل مربوط به تأمین و ارسال کالا است.

دراپ شیپینگ (Drop Shipping) روشی است که بر اساس آن، یک کسب‌وکار، خرید، انبار و ارسال کالا را به شرکتی دیگر برون سپاری می‌کند. این روش برای کارآفرینانی که به دنبال کاهش هزینه‌های سربار و سرمایه هستند، بسیار جذاب است. اما ممکن است هزینه‌های دیگری تحمیل شوند که باید از پیش آن‌ها در نظر گرفت.

تجارت الکترونیک بازاری بسیار رقابتی است. همان‌طور که گفتیم در این بازار، روش Dropshipping ممکن است برای کارآفرینانی که به دنبال فروش محصولات عمومی هستند جذاب باشد، اما در عین حال می‌تواند فرصت‌های ممکن برای ایجاد یک برند را برای شما محدود کند.

دراپ شیپینگ چیست؟

dropshipping چیست؟

دراپ شیپینگ به شما (فروشنده) این امکان را می‌دهد که قسمتی از زنجیره تامین را به یک شخص ثالث که معمولاً تولیدکننده یا تامین‌کننده اصلی است، برون‌سپاری کنید. از این به بعد این تولیدکننده است که وظیفه تولید، انبار و تحویل محصولات به مصرف کننده نهایی را برعهده دارد. در این روش، اکثریت خرده‌فروشان سود خود را از تفاوت قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی بدست می‌آورند.

مزایای روش Drop Shipping

  • نیازی نیست سرمایه خود را صرف خرید کالا نمایید و به همین دلیل قادر خواهید بود هزاران محصول در فروشگاه خود عرضه کنید.
  • مشکلات ناشی از انبارداری را نخواهید داشت و می‌توانید وقت خود را به امور دیگر بگذرانید.
  • هزینه‌ی نیروی انسانی شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • نیازی نیست نگران فرآیند ارسال و امور مربوط به آن مانند نحوه ارسال، بیمه و غیره شوید.

معایب روش Drop Shipping

  • حاشیه سود این روش مطمئناً پایین‌تر از حالت عادی خواهد بود.
  • ایجاد ناهماهنگی بین شما و تولیدکننده در موجودی و قمیت کالا و همچنین خطاهای ارسال کننده، ممکن است به اعتبار شما نزد مشتریان آسیب وارد کند.
  • در برندینگ با مشکل مواجه خواهید شد و نمی‌توانید به راحتی برند خود را بسازید.
  • ممکن است تولیدکننده از طرق مختلف، خود را به مشتریان شما معرفی کرده تا از این به بعد خودشان بدون واسطه فروش را انجام دهند.
  • ممکن است شما برای محصولات مختلف با تولیدکنندگان متفاوتی کار کنید. اگر در سبد خرید مشتری شما چند محصول از تولیدکنندگان شما وجود داشته باشد، شما با مشکل مواجه می‌شوید. زیرا این برای مشتری رضایت بخش نیست که هر کدام از محصولات، جداگانه ارسال شوند و برای هر کدام هزینه حمل جدا پرداخت کنند.

چگونه در روش دراپ شیپینگ موفق باشیم؟

همان‌طور که مشاهده نمودید راه‌اندازی یک کسب‌وکار و استفاده از این مدل فروش، کار ساده‌ای است و نیازی به سرمایه بالا ندارد. اما مطمئناً موفق شدن در آن کار هر کسی نیست. شما به‌عنوان یک دراپ شیپر وظیفه دقیق و حساس بازاریابی را بر عهده دارید. شما نمی‌توانید صرفاً با راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین، به موفقیت در این مدل فروش برسید. اولین پارامتری که برای دستیابی به موفقیت نیاز دارید این است که به یک دیجیتال مارکتر خوب تبدیل شوید تا بتوانید فروشگاه خود را در دنیای اینترنت به مردم معرفی نمایید. اگر نتوانید این کار را به درستی انجام دهید عملاً هیچ‌گاه دیده نمی‌شوید که کسی بخواهد از شما خرید کند.

همچنین باید فن مذاکره را به خوبی بلد باشید. باید با تولیدکنندگان مختلف وارد مذاکره شده و آن‌ها را وادار به پذیرش نیازهای خود نمایید. از این طریق می‌توانید یک زنجیره تامین مناسب برای کسب‌وکار خود فراهم نمایید.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید دشواری‌های مربوط به خرید محصول از تأمین‌کننده، انبارداری و بسته‌بندی و ارسال کالا به مشتری را متحمل نشوید، ولی به فروش کالا در فضای بزرگ اینترنت بپردازید، دراپ شیپینگ می‌تواند بستر مناسبی برای کسب‌وکار شما باشد. پرداختن به آن در کنار همه مزایایی که دارد، اما با موانع و معایبی هم روبه‌روست که در در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. اگر می‌خواهید این شیوه بیزینس را انتخاب کنید، همه جوانبش را بسنجید، آن‌ها را با شرایط، توانایی‌ها و روحیات خود تطبیق دهید و با چشمانی باز راه آینده خود را برگزینید. سپس کافی است یک فروشگاه آنلاین راه انداخته و با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، محصولات خود را در اصطلاح Promote نمایید.

پرسش و پاسخ

آیا Dropshipping در ایران یک تجارت قانونی است؟

دراپ شیپینگ یک مدل فروش است که در ایران کاملاً قانونی است.

مزایای Dropshipping چیست؟

در این مدل هزینه‌های سربار شما به شدت کاهش پیدا کرده و نیازی به ورود سرمایه بالا برای انبار کردن محصولات ندارید.

امید مرادی – اسفند ۱۴۰۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا