فناوری اطلاعاتوب

صفحه لندینگ چیست؟

امروزه استفاده از صفحه فرود یا همان لندینگ پیج تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شده است مخصوصا در دنیای امروز که شاهد کمپین‌های تبلیغاتی فراوانی هستیم، طراحی یک صفحه فرود مناسب، کمک بسیاری در افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری می‌کند. صفحه لندینگ آنقدر مهم هست که حتی به آن صفحه هدف هم می‌گویند.

Landing Page چیست؟

صفحه فرود یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه‌ فرود یک بازدیدکننده گویند، یا به عبارت دیگر، به صفحاتی گفته می‌شود که دروازه‌ ورود بازدیدکننده به ‌سایت هستند. هر چه طراحی صفحه فرود مورد پسندتر کاربر باشد، شما نیز به هدف خود بیشتر نزدیک شده‌اید.

برای مثال یکی از راه‌های دیده شدن صفحات لندینگ استفاده از بنرهای تبلیغاتی است که می توانند صفحات Landing Page را در سایر سایت‌ها پخش ‌کنند تا بتوانید نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد کنید. یکی دیگر از روش های رایج در جهت بازدید بیشتر این صفحه، استفاده از نرم افزار تلگرام است.

فرود آوردن بازدیدکننده می‌تواند اهداف خاصی دربرداشته باشد مثلا جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان که بوسلیه آن بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد یا بتوان هدف از فروش یک محصول را مدنظر گرفت و یا صرفاً کلیک بر روی یک لینک خاص هدف یک صفحه فرود باشد.

معمولا طراحی سایت و استایل کلی آن با صفحه Landing Page متفاوت است، صفحه لندینگ پیج بصورت جدا از صفحات اصلی یک ‌سایت طراحی می‌شود، لندینگ پیج صفحه‌ای منحصر به فرد و خارج از چارچوب کلی سایت است. به همین علت طرح کلی سایت در آنها لحاظ نمی‌گردد.

در طراحی و ساخت صفحه فرود، توجه به این نکته بسیار مهم است که مخاطب، ما را دنبال نمی‌کند، بلکه پیام ما، جذابیت صفحه فرود و یا نیاز خود را احساس می‌کند و سپس ما را دنبال می‌کند.

وقتی بنر تبلیغات شما در سایت‌ها قرار می‌گیرد و بازدیدکننده روی آن کلیک می‌کند، بازدیدکننده بدون اینکه در گوگل جستجویی انجام دهد وارد صفحه مورد نظر شما می‌شود. در نتیجه بازدیدکننده هیچ دید خاصی نسبت به سایت و صفحه شما ندارد برای همین صفحات فرود هم می‌تواند فرصتی باشد و هم نقطه ضعفی در سایت، پس باید در ساخت صفحه فرود نهایت دقت را داشت تا به خوبی طراحی شود و بتوان با خوب جلوه دادن سایت به اهداف مورد نظر رسید چرا که دروازه افزایش بازدید و فروش محصولات سایت هستند. 

پس حتماً این را در نظر داشته باشید که اگر قرار باشد صفحه فرود تبدیل به یک نقطه ضعف برای شما شود، همان بهتر که نباشد. نباید این تصور را داشته باشید که بودنش تحت هر شرایطی بهتر از نبودنش است.

اگر کاربری طراحی و ساخت صفحه لندینگ را بپسندد، بیشتر ترغیب می‌شود که اطلاعات موجود در آن صفحه را بخواند و تصمیم می‌گیرد که در سایت بماند و جاهای دیگر را هم ببیند. صفحه لندینگ می‌تواند هر صفحه‌ای از سایت باشد. انتخاب این صفحه به عهده خود شماست. بعضی‌ها صفحه اصلی را به‌عنوان صفحه لندینگ معرفی می‌کنند و بعضی‌ها یک صفحه خاص که مدنظر دارند.


بیشتر بدانید:


شاید بتوان گفت که متداول‌ترین نوع لندینگ پیج، صفحاتی هستند که در تبلیغات Google Adwords و در کمپین های تبلیغاتی وجود دارند.

باید بدانید که لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس تعریف متفاوتی دارد. در این ابزار منظور از لندینگ پیج هر صفحه ای از سایت است که کاربران از آن وارد سایت ما می‌شوند، حال ممکن است آن صفحه اهمیت زیادی برای ما نداشته باشد و یا ممکن است داشته باشد. به عبارت بهتر هر صفحه‌ای که Session یک کاربر از آن آغاز می‌شود را صفحه لندینگ پیج می گویند.

فقط سوالات کلیدی بپرسید

اگر صفحه لندینگ شما شامل یک فرم است که کاربران باید آن را پر کنند، حتماً مطمئن شوید که اطلاعات مهم و کلیدی را از کاربران دریافت می کنید. اگر ایمیل کاربران را برای خبرنامه یا هر چیز دیگری می خواهید دریافت کنید، مطمئن شوید فقط ایمیل را بگیرید نه چیزی بیشتر. هر چیزِ بیشتری باعث می شود احتمال شکست شما بیشتر شود و کاربر بدون پرکردن فرم، آن را ترک کند.

اگر می خواهید از کاربران بخواهید چیزی را از شما بخرند، حتماً توجه کنید که آن را تا حد ممکن راحت و کوتاه نمایید. اگر نیازی به اطلاعات بیشتر و اضافه دارید، سعی کنید بعد از ثبت سفارش آنها را از مشتری بخواهید.

در فرم زیر نمونه ای از یک فرم با سوال‌های زیاد و بلااستفاده را مشاهده می کنید:

اندازه فرم در صفحه لندینگ

اما فرم زیر نمونه‌ای از یک درخواست کوتاه و خوب برای دریافت ایمیل کاربر است:

اندازه فرم در صفحه فرود

انواع لندینگ پیج

Opt-In Landing Pages

گفتیم که لندینگ پیج اصولا هیچ کدام از بخش‌های سایت مانند هدر، فوتر و سایدبار پیش‌فرض را ندارد و کاربران از طریق تبلیغات، بنرها در دیگر سایت‌ها، موتورهای جستجوگر، شبکه های اجتماعی و … به صفحه هدف یا همان صفحه فرود هدایت می‌شوند و با یک پیشنهاد جذاب روبرو می‌شوند.

صفحات Opt-In Landing Pages که به اختصار Opt-in Page هم گفته می‌شود نوعی از صفحات فرود هستند با این تفاوت که در زمان طراحی آن‌ها بخش‌های سایت مانند هدر، فوتر و سایدبار وجود دارند. و این نوع صفحات در جایی یا یک فرمی است که اصولا در تمام صفحات به چشم کاربران میخورد.

Click Through

صفحه فرود Click Through به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد که وقتی کاربری کلیک کرد، به صفحه‌ای دیگر ارجاع داده شود، هدف از این نوع صفحات صرفا متقاعد کردن بازدید‌کننده و کلیک کردن آن بر روی لینکی خاص و سپس هدایت آن به صفحه ای دیگر است و اصولا برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری استفاده می‌شود. صفحه فرود Click Through را می‌توان برای توصیف یک محصول با ارائه جزئیات کافی طراحی کرد. بنابراین به عنوان یک متقاعد کننده برای بازدید کنندگان عمل کرده و آن ها را به تصمیم گیری برای خرید نزدیک‌تر می‌کند.

Lead Generation

صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها هدف در طراحی این نوع صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است و آنها اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج وارد می‌کنند. بنابراین، صفحات Lead Generation اغلب اوقات، یک فرم همراه با شرح خدمات و آنچه که شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان حاضرید به صورت رایگان به کاربر بدهید را داراست. مانند کتاب الکترونیکی رایگان و یا شرکت در یک وبینار آموزشی رایگان در مقابل دریافت اطلاعات بازدیدکننده.

دکمه Call To Action چیست؟

دکمه فراخوان یا به اختصار CTA اصولا در ساخت صفحات فرود بسیار مورد توجه گرفته می‌شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است و از اهداف صفحات فرود کلیک خوردن این دکمه است، پس باید در طراحی و نحوه چیدمان و مکان آن دقت لازم را بکار برد ولی در درجه اول لازم است زمینه کلیک خوردن دکمه CTA را فراهم کنیم. منظور این است که کیفیت محتوا، استایل صفحه و نحوه چیدمان دیگر المان‌ها در صفحه فرود کمک بسیاری به بالا رفتن میزان کلیک CTA می‌کند. دکمه فراخوان یا CTA می‌تواند برای درخواست عضویت در خبرنامه، برای درخواست دانلود فایل و یا پر کردن یک فرم مورد استفاده قرار گیرد.

اینکه بتوانید Call-to-Action های بهتر و جذاب‌تر طراحی کنید، فقط به میزان علم گرافیک شما بستگی ندارد و باید در کنار علم گرافیک نمونه‌های موفق را هم بررسی کرده و حتی از آنها الگوبرداری کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا