VoIPدانشنامهسیسکوشبکه و اینترنت

فصل پنجم : مدیریت کاربران در CUCM

همانطور که می دانید آی پی فون ها و کاربرانی که از آنها استفاده می نمایند، مهمترین جزء این سیستم می باشند. زیرا در صورت نبود آنها، این سیستم معنای وجودی خود را از دست می دهد. در این فصل اقدام به انجام تنظیمات سرویس های ابتدایی شبکه، رجیستر کردن و انجام تنظیمات آی پی فون ها می نماییم.

پیاده سازی تنظیمات آی پی فون ها در CUCM

این عملیات به میزان قابل توجهی ساده می باشد، زیرا تمامی پردازش ها، سرویس ها و پروتکل ها در پشت صحنه به گونه ای فعالیت می نمایند که این سیستم به درستی کار خود را انجام دهد. در ادامه به بررسی بیشتر این پردازش های مخفی و جزئیات آنها می پردازیم تا انجام تنظیمات این قسمت به سادگی انجام گیرد.

در این قسمت لیستی از سرویس هایی که عموما آی پی فون ها در CUCM پشتیبانی می نمایند، ارائه می نماییم:

– Network Time Protocol (NTP)
– Cisco Discovery Protocol (CDP)
– Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP)
– Power over Ethernet (PoE)
– Trivial File Transfer Protocol (TFTP)
– Domain Name System (DNS)

در ادامه هر کدام از این سرویس ها و نحوه استفاده از آنها در تلفن ها را توضیح خواهیم داد و می گوییم چگونه باید آنها را در CUCM پیکربندی نماییم.

NTP :

به سیستم یکسان سازی زمان در سخت افزارهای شبکه، NTP گفته می شود. با راه اندازی این سیستم مطمئن می شویم که زمان و تاریخ در تمام سرورها، روترها و تلفن ها یکسان می باشند. همانطور که در نصب CUCM مشاهده کردید در یک مرحله می بایست آدرس آی پی یک سرور NTP را وارد نماییم. این سرور معمولا در اینترنت می باشد و روتری از ما که در نقش publisher می باشد، ساعت و تاریخ خود را از روی آن سرور تنظیم می نماید. در ادامه اگر روترهای subscriber نیز در شبکه وجود دارند می بایست در قسمت سرور NTP آدرس publisher را وارد نماییم، زیرا دیگر نیازی نیست سایر تجهیزات نیز زمان خود را از سروری در اینترنت دریافت نمایند. سایر تلفن ها نیز زمان تنظیمی خود را از روترهای subscriber و از طریق پروتکل SCCP دریافت می نمایند. تلفن های SIP نیز برای دریافت ساعت و تاریخ تنظیمی، نیاز به NTP reference دارند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

CDP :

پروتکل اختصاصی سیسکو در لایه ۲ می باشد که وظیفه mapping اطلاعات سخت افزارهای سیسکو را به عهده دارد. آی پی فون های سیسکو پیغام های cdp را تولید می نمایند و از cdp برای فهمیدن Voice VLAN ID از سمت سوئیچی که به آن متصل هستند، استفاده می نمایند.

DHCP :

از این سرویس برای اختصاص اتوماتیک IP در شبکه استفاده می شود که میزان خطا را به نسبت انجام تنظیمات به صورت دستی، پایین می آورد. این سرویس می تواند اطلاعات مهم زیر را به آی پی فون ها بصورت اتوماتیک اختصاص دهد:

– IP Address
– Subnet Mask
– Default Gateway
– DNS Servers
– TFTP Servers

این سرویس می تواند در شبکه توسط یک سرور ویندوزی، لینوکسی، یک روتر و یا حتی توسط خود CUCM ارائه گردد و تفاوتی در استفاده از هر کدام از آنها وجود ندارد.

POE :

استانداردی است که از طریق آن برق مورد نیاز تلفن ها توسط کابل شبکه تامین می شود. این برق از طریق سوئیچ های مخصوص و یا در مواردی از طریق پچ پنل های مخصوص و یا power injector تامین می شود. از این طریق دیگر نیازی به استفاده از آداپتور برای روشن کردن تلفن نداریم.

TFTP :

این سرویس برای آی پی فون ها بسیار حیاتی و مهم می باشد. زیرا آن ها تمامی تنظیمات و اطلاعات خود را از طریق آن دریافت می نمایند. بدین طریق که وقتی شما تنظیمات خود را در CUCM انجام می دهید، فایل مربوطه ساخته شده و برای ارسال به تلفن ها به TFTP Server تحویل داده می شود.

DNS :

این سرویس که برای همه ی ما شناخته شده است در این سیستم خیلی ضروری نمی باشد ولی در مواقعی بودن آن مطلوب است. سرور DNS می بایست حتما خارج از CUCM cluster باشد و خود cucm نمی تواند این سرویس را ارائه نماید.

فرآیند رجیستر شدن IP Phone

مرحله ۱ – تلفن از طریق POE و یا آداپتور روشن می شود.

مرحله ۲ – تلفن از طریق image داخلی خود، سیستم عاملش را بالا می آورد.

مرحله ۳ – تلفن از طریق پروتکل CDP و از سمت سوئیچ voice VLAN ID را learn می کند.

مرحله ۴ – تلفن از طریق پروتکل DHCP ، آی پی آدرس، default gateway و TFTP Server را دریافت می کند.

مرحله ۵ – تلفن با سرور TFTP ارتباط برقرار کرده و درخواست فایل تنظیمات را می نماید.

مرحله ۶ – تلفن در primary cucm server که در لیست فایل تنظیمات می باشد رجیستر می شود. سپس cucm به سمت تلفن softkey template را با استفاده از SCCP ارسال می نماید.

فرآیند رجیستر شدن SIP IP Phone

برای تلفن هایی که از پروتکل سیپ پشتیبانی می نمایند، فرآیند کمی متفاوت می باشد. مراحل یک تا چهار به مانند قبل در اینجا نیز تکرار می شود، و ما تنها ادامه مراحل را توضیح می دهیم:

مرحله ۱ – تلفن با سرور TFTP ارتباط برقرار کرده و درخواست فایل Certificate Trust list را می دهد.

مرحله ۲ – تلفن با سرور TFTP ارتباط برقرار کرده و درخواست فایل تنظیمات خود را می نماید.

مرحله ۳ – تلفن، تنظیمات مربوط به SIP dial rules را در صورتی که وجود داشته باشد دانلود می نماید.

مرحله ۴ – تلفن در primary cucm server که در لیست فایل تنظیمات می باشد رجیستر می شود.

مرحله ۵ – تلفن، سایر فایل های اختصاصی را از TFTP دانلود می نماید.

مرحله ۶ – تلفن، تنظیمات softkey را از TFTP دانلود می نماید.

مرحله ۷ – تلفن، آهنگ های مربوط به زنگ را در صورتی که وجود داشته باشند از TFTP دانلود می نماید.

انجام تنظیمات CUCM برای پشتیبانی از تلفن ها

قبل از اینکه اقدام به افزودن تلفن ها نماییم، می بایست یکسری تنظیمات در cucm انجام دهیم. انجام این تنظیمات باعث راحتی کار در این سیستم می شود.

فعال نمودن سرویس ها :

بسیاری از سرویس های مورد نیاز در cucm بصورت پیش فرض غیر فعال می باشند. با استفاده از رابط کاربری Unified Serviceability می بایست اقدام به فعال نمودن سرویس های مورد نیاز نماییم. در سناریویی که توضیح خواهیم داد نیاز داریم که سرویس های Cisco call manager ، Cisco TFTP و Cisco DHCP Monitor را فعال نماییم.

بعد از ورود به رابط کاربری Unified Serviceability از منوی Tools گزینه Service Activation را انتخاب می نماییم.

سپس گزینه های Cisco call manager، Cisco TFTP و Cisco DHCP Monitor را انتخاب و گزینه Save و می زنیم. با انجام این کار باید مشاهده کنیم که تمامی این سه گزینه در حالت Activated قرار گیرند.

عکس 121

انجام تنظیمات DHCP Server :

در cucm امکان راه اندازی یک سرور DHCP ساده وجود دارد که تنها برای پشتیبانی از تلفن ها می باشد و آنهم تنها برای حداکثر ۱۰۰۰ تلفن. برای هر cluster نیز تنها می توانید یک dhcp server داشته باشید و امکانی برای redundancy برای آن گذاشته نشده است. حال اگر تصمیم گرفته اید که سرور cucm در نقش dhcp نیز باشد، تنها چند مرحله ساده پیش رو دارید:

مرحله ۱ : وارد محیط کاربری Cisco Unified CM Administration شوید.

مرحله ۲ : به مسیر System > DHCP > DHCP Server بروید.

مرحله ۳ : گزینه Add New را انتخاب نمایید.

مرحله ۴ : از منوی انتخابی سروری را که سرویس DHCP Monitor بر روی آن اجرا شده است را انتخاب نمایید.

مرحله ۵ : تنظیمات دلخواه را نیز انجام دهید.

تنظیماتی که نیاز به پیکربندی آنها در این قسمت است، عبارتند از :

– Primary DNS Server IPv4 Address
– Primary TFTP Server IPv4 Address
– IP Address Lease Time

عکس 122

در ادامه می بایست برای پیکربندی DHCP subnet از مسیر زیر اقدام و بر روی گزینه Add New کلیک نمایید:

System > DHCP > DHCP Subnets

مطابق شکل زیر می بایست اطلاعات مورد نیاز را وارد نماییم.

عکس 123

بعضی از گزینه ها هم در قسمت DHCP Server وجود دارند و هم در قسمت DHCP Subnet. باید توجه نمایید که هر تنظیمی که در قسمت DHCP Subnet انجام شود دارای اولویت بالاتر در اجرا می باشد و جایگزین تنظیمات قسمت DHCP Server می گردند.

انجام تنظیمات مورد نیاز آی پی فون ها در CUCM

از رابط کاربری CM Administration و از مسیر زیر برای انجام این تنظیمات اقدام می نماییم:

System > Device Pool

نگاهی می اندازیم به بعضی از این گزینه ها:

Device Pool

این قسمت یک نام دلخواه به خود می گیرد و به مثابه یک قالب و الگو می ماند که شامل یکسری تنظیمات در داخل خود می باشد که به یک گروه از device ها اعمال می شود. ما می توانیم در یک سازمان چندین device pool داشته باشیم که دارای تنظیمات متنوعی باشند و هر کدام به یک گروه از تلفن ها اعمال شوند.

تنظیمات داخلی هر device pool عبارتند از:

Cisco Unified CM group

در این قسمت از لیست باز شده می بایست اقدام به انتخاب سرورهای call processing نماییم تا مشخص نماییم تلفن ها به ترتیب در کدام سرور باید رجیستر شوند. این لیست حداکثر شامل ۳ سرور می باشد. اولین سرور در نقش primary subscriber می باشد که تلفن ها، پیغام های رجیستر خود را به سمت آن ارسال می کنند. دومین سرور در نقش پشتیبان می باشد که تلفن ها پیغام های بکاپ رجیستر را به سمت آن ارسال می کنند، و در نهایت سومین سرور تا زمانی که یکی از دو سرور اول در مدار باقی بمانند بلااستفاده باقی می ماند. تعداد CM Group ها مبتنی بر تعداد subscriber ها در یک cluster می باشد. به صورت پیش فرض گزینه default را می بایست انتخاب نماییم که تنها سرور نصب شده ی ما در آن قرار دارد. برای تغییر در لیست ها و یا جابجایی آنها باید از منوی زیر اقدام نمایید:

System > Cisco Unified CM Group

Region

با استفاده از این گزینه طراح سیستم می تواند bit rate تماس ها را در نقاط مختلف کنترل نماید. برای مثال bit rate را در یک دفتر ۲۵۶ کیلوبیت قرار دهد و در یک دفتر دیگر ۶۴ کیلوبیت و بین دو دفتر ۱۶ کیلوبیت. این مقادیر با توجه به میزان پهنای باند دفاتر تعیین می گردند و باید در نظر داشت که این مقادیر را ما بصورت دستی تعیین نمیکنیم بلکه تنها می بایست codec مورد نظر را انتخاب کنیم که در واقع هر کدام از این کدک ها یک نرخ مشخصی برای انتقال صدا دارند. به صورت پیش فرض گزینه default را می بایست انتخاب نماییم که تعاریفی پیش فرض برای آن تعیین شده است. برای تغییر در آنها و یا ساخت مدلی جدید از منوی زیر اقدام می نماییم:

System > Region Information > Region

Location

با استفاده از این گزینه ما می توانیم حداکثر میزان پهنای باند برای استفاده در انتقال صدا را در یک مکان تعیین نماییم. اگر میزان پهنای باند باقیمانده برای برقراری تماس دیگری کافی نباشد، آن تماس drop می شود. برای تغییر در پارامترهای پیش فرض از منوی زیر اقدام نمایید:

System > Location Info > Location

Date/time group

همانطور که در مبحث NTP توضیح داده شد، توصیه می شود که از این سرویس برای یکسان سازی زمان ها استفاده شود. اما وقتی ما آدرس آی پی یک NTP Server را تعیین می کنیم، مشکلی که پیش می آید اینست که مبنای ساعت به وقت گرینویچ است در صورتی این ساعت در محل ما اشتباه است. با استفاده از این گزینه به سرور NTP می گوییم که ما در کجا هستیم تا از این طریق ساعت دقیق محل ما به درستی دریافت شود. همچنین می توانیم در این قسمت نحوه نمایش ساعت و تاریخ را نیز مشخص کنیم که این فرمت ها از محلی به محل دیگر متفاوت می باشد. بصورت پیش فرض گزینه CMLocal ساخته شده است که برای تغییر در پارامترهای آن باید از مسیر زیر اقدام نماییم:

System > Date/Time Group

برای اینکه تلفن های sip support نیز بتوانند زمان را از NTP دریافت کنند نیاز به تعیین پارامتر NTP References دارند. ولی گوشی هایی که از پروتکل سیگنالینگ sccp پشتیبانی می نمایند، نیازی به این گزینه ندارند.

نکته: برای سرعت بخشیدن و ساده تر کردن امور مدیریتی در مبحث تلفن ها، رایج است که تنظیمات انجام شده در بالا به یک گروه از تلفن ها اعمال شوند تا اینکه برای تک تک آنها یک device pool بسازیم.

 

 


بیشتر بدانید:


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا