VMwareدانشنامهمجازی سازی

VMware ESXi

VMware ESXi

ESXi را می توان مهم ترین ابزار در مجازی سازی سرورها دانست که در مجموعه vSphere قرار گرفته است. در ابتدا نام آن ESX بود که مخفف Elastic Sky X می باشد، ولی از سال ۲۰۱۰ و از نسخه ۴.۱ به بعد نام آن به ESXi تغییر کرد که i مخفف integrated است. به نوعی می توان آن را یک سیستم عامل در نظر گرفت زیرا بر خلاف VMware workstation که بصورت نرم افزاری بر روی یک سیستم عامل دیگر نصب می شود، این ابزار بصورت مستقیم بر روی سرور نصب می شود و کنترل سخت افزار فیزیکی سیستم را در اختیار می گیرد، به این روش نصب در اصطلاح bare-metal می گویند. 

یکی از مزیت های ESXi، حجم بسیار کم آن است، بشکلی که به راحتی می توان آن را بر روی یک مموری نصب و راه اندازی کرد.

هسته اصلی تشکیل دهنده ی این ابزار، Hypervisor است که در واقع کنترل سخت افزار سیستم را در اختیار خود می گیرد.

هایپروایزر نرم افزار مجازی سازی سرور است که بر روی آن نصب می گردد. این نرم افزار منابع موجود در سرور را به شکل انتزاعی در آورده و اجازه می دهد که چندین ماشین مجازی بر روی آن سرور ایجاد نماییم. هر ماشین مجازی که VM نیز نامیده می شود دارای سیستم عامل مخصوص به خود است و همه ی آنها می توانند بصورت همزمان فعال باشند. هایپروایز تمامی منابع سخت افزار سرور را بین این ماشین های مجازی به اشتراک می گذارد.

هر هایپروایزر دارای دو جزء اصلی است: کرنل و (VMM (Virtual Machine Manager

قسمت کرنل دقیقا به مانند کرنل سیستم عامل عمل می کند. عملیاتی مانند مدیریت پردازش ها، مدیریت فایل سیستم و مدیریت حافظه. کرنل، درخواست منابع سخت افزار را از VMM دریافت کرده و آنها را به سخت افزار فیزیکی ارسال می کند. تا نسخه ۴.۱ از کرنل لینوکس در هایپروایزر استفاده می شد ولی از آن نسخه به بعد کرنل لینوکس حذف شد و از میکرو کرنل در آن استفاده شد. ايده پشت سيستم عامل های مبتنی بر ميكرو كرنل اين است كه تا جايی كه مي شود قسمتهايی از اعمالی كه در هسته انجام می گيرد را به بيرون از فضای هسته منتقل كرده و آنها را در فضای كاربر به صورت مؤلفه های جداگانه قرار داد.

به هر ماشین مجازی یک VMM اختصاص داده شده است که وظیفه انتزاعی سازی منابع سخت افزاری سرور و اینکه آنها را به شکل یک سخت افزار فیزیکی واقعی به سیستم عامل و نرم افزارها، نشان دهند، بر عهده دارد. به عبارت بهتر ابتدا VMM درخواست منابع را از ماشین مجازی دریافت کرده و آن را به سمت کرنل ارسال می کند، کرنل نیز آن را به سخت افزار فیزیکی ارسال و سپس پاسخ دریافتی را مجدد را به VMM منتقل می کند، بدین صورت آن منابع مورد درخواست به ماشین مجازی ارائه می گردد.

هایپروایزرها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول bare-metal نام دارد (type 1) که در آن هایپروایزر بصورت مستقیم بر روی سرور نصب می شود و با سخت افزار سرور در ارتباط است، درست به مانند سیستم عامل. این روش در مراکز داده و پلتفرم ۳ مورد استفاده قرار می گیرد. در مقابل hosted-hypervisor را داریم (type2) که به عنوان یک نرم افزار بر روی سیستم عامل نصب می شود و در نتیجه از طریق سیستم عامل با سخت افزار در ارتباط است و نه بصورت مستقیم. عموما از این روش در محیط های تستی استفاده می شود. نرم افزار VMware Workstation نمونه ای از روش hosted می باشد.

 

bare metal چیست - hosted hypervisor چیست

برای اتصال به ESXi از نرم افزار vSphere client استفاده می شود که در ابتدا بصورت نرم افزار نصبی ارائه می شد ولی امروزه بصورت کاملا web base در آمده است. همچنین برای اینکه بتوانیم کنترل چند سرور ESXi را از یک نقطه مرکزی انجام دهیم می بایست از نرم افزار vCenter استفاده نماییم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا