فناوری اطلاعاتوب

الگوریتم Mobile First Index گوگل

در دهه گذشته موبایل ها توانسته اند دنیای ما را تغییر دهند و به یکی از چهار رکن اصلی پلتفرم ۳ تبدیل شوند. امروزه اکثر ما سایت ها را بیشتر بر روی گوشی موبایل خود باز می کنیم تا بر روی مانیتور، به همین دلیل، اینکه یک سایت بر روی موبایل چگونه باز می شود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در قدیم سایت‌ها برای نمایش در مانیتورهای دسکتاپ طراحی شده بودند و وقتی کاربران از طریق موبایل، به این سایت‌های بهینه نشده سر می‌زدند با یک تجربه کاربری خیلی بد مواجه شده و فوراً آنها را ترک می‌کردند.

از آن جایی که رضایت کاربر باید اولین و مهم‌ترین هدف سایت‌ها باشد، این نیاز به وجود آمد تا سایت‌ها هم به نحوی رفتار خود را تغییر دهند و بتوانند همسو با رفتار کاربر حرکت کنند. مثل همیشه این شرکت گوگل بود که با به‌روزرسانی در ساختار الگوریتم‌های خود، مقدمات این تغییر را فراهم کرد و الگوریتمی ساخت که تمرکز آن تنها کاربران موبایلی و رضایت آن‌ها بود.

وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در اینترنت جستجو می کند، تنها سایت هایی به او نشان داده می شود که برای نسخه موبایل بهینه شده اند. 

 قانون بالا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است بخصوص وقتی می بینیم که درصد بالایی از کاربران وب از گوشی های موبایل برای این کار استفاده می کنند.

عده زیادی گمان می‌کنند گوگل یک ایندکس برای دسکتاپ و یک ایندکس برای موبایل دارد و وقتی می‌خواهد سایت شما را آنالیز کند، هر دو را بکار می‌گیرد؛ اما باید بدانید که معیار اصلی برای ارزیابی محتوای سایت شما، تنها نسخه موبایل است.

چه سایت‌هایی تحت تاثیر قرار می گیرند؟

با فعال شدن این الگوریتم، سایت ها به ۴ گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱- سایت‌هایی که نسخه موبایل و دسکتاپ آن‌ها یکسان است

اگر نسخه موبایل و دسکتاپ شما یکی باشد، در این صورت تغییری در آنالیز گوگل از محتوای صفحات شما صورت نمی‌گیرد. پس از فعال شدن این الگوریتم، گوگل درست مانند قبل به سایت شما امتیار می‌دهد. بعلاوه باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که ریسپانسیو نبودن سایت شما از نظر سئو، یک نکته منفی است و گوگل بخاطر این کمبود، امتیاز خوبی به سایت شما نمی‌دهد.

۲- سایت‌های Responsive یا واکنش‌گرا

الگوریتم Mobile First Index تغییری در درک گوگل از محتوای سایت‌های ریسپانسیو ایجاد نمی‌کند، چرا که محتوای این صفحات در نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان است و تنها نحوه نمایش آن فرق دارد. در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره کنیم؛ اگر سایت شما ریسپانسیو باشد ولی در دو نسخه موبایل و دسکتاپ محتوای یکسان نداشته باشد یعنی بخش مهمی از محتوا در موبایل با استفاده از CSS پنهان شده باشد، ممکن است جایگاه سایت پس از اعمال الگوریتم موبایل فرست، دست‌خوش تغییر شود.

۳- سایت‌هایی که برای نسخه موبایل، طراحی و آدرس مجزایی دارند

اگر با استفاده از موبایل خود وارد فیسبوک شوید، می‌بینید که آدرس این سایت در مرورگرتان به m.facebook.com تغییر می‌کند. در این صورت است که می‌گوییم نسخه دسکتاپ و موبایل سایت شما دو آدرس مجزا دارند. در این شرایط، گوگل تنها محتوایی که در آدرس مجزای موبایل وجود دارد را آنالیز می‌کند. بنابراین می توان گفت که پس از اعمالِ الگوریتم مخصوص موبایل، سایت‌هایی که از دو آدرس مختلف برای نسخه موبایل و دسکتاپ خود استفاده می‌کنند بیش از دو حالت قبل زیر ذره‌بین گوگل قرار می‌گیرند.

۴- داینامیک سروینگ

در این میان، یک سری از سایت‌ها وجود دارند که در هیچ یک از گروه‌های بالا که برایتان گفتیم نیستند، به عنوان مثال اگر وارد  این دسته از سایت‌ها شوید، با اینکه برای هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ، یک آدرس در نظر گرفته شده، اما وقتی از مرورگر موبایل خود وارد این سایت‌ها می‌شوید، نه تنها نحوه نمایش بلکه کدهای HTML صفحه نیز تغییر می‌کند، به این روش Dynamic Serving گفته می‌شود.

تا قبل از این، نسخه دسکتاپ سایت‌هایی که از داینامیک سروینگ استفاده می‌کنند، اهمیت بیشتری داشت، اما با روی کار آمدن رسمی الگوریتم Mobile First Index، گوگل از همان ابتدا به سراغ نسخه موبایل سایت شما می‌رود و تنها محتوای موجود در آن را آنالیز و ایندکس می‌کند.

چه روشی مناسب تر است؟

سایت های ریسپانسیو بهترین نوع سایت می باشند و بهتر است از این روش برای سایت خود استفاده نمایید. اما در اولویت دوم برای سایت هایی که بازدیدکننده های زیادی دارند، روش Dynamic Serving نیز روش مناسبی است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا