ISMدانشنامهمجازی سازی

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر یا همان مرکز داده، مجموعه ای از امکانات اختصاصی شامل تجهیزات و زیرساخت های الکترونیکی است که برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه بکار گرفته می شوند. وجود مرکز داده باعث ایجاد تمرکز در تجهیزات انفورماتیک یک سازمان با عملیات پردازش دیتا می گردد و در دنیای امروز به یک امر ضروری برای سازمان های بزرگ تبدیل گردیده است.

بطور کلی یک دیتاسنتر شامل سه قسمت می باشد:

اتاق ویژه (Facility) : 

ساختمان و یا فضای مخصوصی که برای این منظور تعیین می گردد و معمولا دارای کف کاذب و همچنین داکت هایی در زیر آن برای عبور دادن کابل های برق و شبکه می باشد.

تجهیزات انفورماتیک (IT equipment) :

تمامی تجهیزات آی تی شامل سرور، استوریج، سوئیچ، کابل های شبکه، رک ها و غیره در این زیر مجموعه قرار می گیرند.

تجهیزات پشتیبانی زیر ساخت (Support infrastructure) :

تمامی تجهیزاتی که برای نگهداری ایمن و مطمئن شدن از عملکرد صحیح مرکز داده لازم است در این دسته قرار می گیرند. مانند UPS، ژنراتور، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم تهویه و سیستم های امنیتی شامل بایومتریک و دوربین های نظارتی

یک سازمان ممکن است مرکز داده ای برای خود بسازد که یک دسترسی باز در اینترنت بر روی یک نرم افزار داشته باشد، و یا برعکس، نرم افزاری با دسترسی کاملا خصوصی برای کاربران خود داشته باشد. یک مرکز داده ممکن است در ساختمان خود سازمان ساخته شود و یا اینکه کاملا برون سپاری شده و در سایت های تامین کنندگان مراکز داده ایجاد شود. سازمان های بسیار بزرگ به منظور تقسیم بار کاری و همچنین disaster recovery، معمولا چندین مرکز داده دارند. در ضمن امروزه بشکل فزاینده ای شرکت ها به دنبال تکنولوژی های جدید با مصرف انرژی کم هستند که تاثیری مهم در محیط زیست و کاهش هزینه ها دارند. این مراکز داده معمولا با نام مراکز داده سبز شناخته می شوند (Green data centers).

مشخصه های کلیدی مراکز داده

دسترس پذیری (Availability)

دسترسی به اطلاعات در زمان های مورد نیاز می بایست تضمین گردد، عدم دسترسی به این اطلاعات در زمان هایی ممکن است به شدت در عملیات کسب و کار یک سازمان تاثیر بگذارد و زیان های قابل توجه مالی و آسیب رساندن به شهرت یک سازمان را به دنبال داشته باشد. 

امنیت (Security)

سیاست ها و رویه هایی باید ایجاد شود که مانع هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات گردد. زیرا برخی از اطلاعات برای سازمان ها بسیار حیاتی هستند و نباید در دسترس عموم قرار گیرند. 

ظرفیت (Capacity)

در مراکز داده احتیاج به منابع کافی برای ذخیره سازی موثر و پردازش مقادیر بزرگی از دیتا می باشد، همچنین سیستم می بایست به گونه ای طراحی گردد که افزایش ظرفیت، خلل و وقفه ای در میزان دسترسی پذیری ایجاد نکرده و با کمترین قطعی انجام شود. مدیریت ظرفیت ممکن است از طریق افزودن منابع جدید انجام گردد و یا از طریق تخصیص مجدد منابع موجود.

مقیاس پذیری (Scalability)

زمان های زیادی پیش می آید که سازمان ها نیاز به افزایش منابع خود دارند مانند افزایش تعداد سرور، نرم افزارهای جدید و پایگاه های داده، تا نیازمندی های جدید خود را برآورده سازند. مراکز داده می بایست به گونه ای طراحی گردند که این توسعه، وقفه ای در عملیات سازمان ایجاد نکند و به سرعت انجام گردد. 

کارایی (Performance)

تمامی اجزای یک مرکز داده می بایست بر اساس سطح خدماتی که تعیین می گردد، عملکرد مطلوبی داشته باشند. 

یکپارچگی داده ها (Data integrity)

مکانیسم هایی مانند کدهای تصحیح خطا و parity bit ها که این اطمینان را ایجاد می کند که دیتا به همان شکلی که دریافت شده است، ذخیره و بازیابی می گردد و در واقع یکپارچگی آن حفظ شده است. 

قابلیت مدیریت (Manageability) 

تمامی اجزای یک مرکز داده می بایست به سادگی و انعطاف پذیری قابل مدیریت باشد. در این قسمت می توانیم بسیاری از وظایف تکراری که بصورت دستی انجام می شود را بصورت اتوماتیک کنیم تا خطاهای انسانی نیز در آن حذف شوند و کارایی سیستم بالاتر برود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا