فناوری اطلاعاتوب

راهنمای انتخاب فونت مناسب برای وب سایت

بدون شک انتخاب فونت، مهمترین تصمیمی است که در ابتدا و در فرآیند طراحی سایت باید بگیرید زیرا می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری (UX) و در نتیجه افزایش ترافیک سایت شود. بسیار مهم است که کاربران، با نوشته‌های سایت احساس راحتی کنند و از دیدن ظاهر سایت لذت ببرند. در مقابل استفاده از فونت نامناسب و غیراستاندارد می‌تواند موجب خستگی و اذیت شدن چشم کاربران شود و به این ترتیب، باعث خروج سریع آنها از سایت و در نتیجه باعث افت آن می‌شود.

برای محیط وب و موبایل باید از فونت‌های مربوط به این کار استفاده نمایید. فونت‌های فارسی متنوعی برای این کار ساخته شده‌اند که بعضی از آنها تجاری هستند و باید اقدام به خرید آنها نمایید و بعضی دیگر بصورت رایگان عرضه می‌شوند. در سایت های فارسی معمولاً فونت های پیشفرض از جذابیت و زیبایی چندانی برخوردار نیستند و به همین دلیل اکثراً تمایل به استفاده از فونت‌های زیباتری دارند.

فونت های تحت وب بایستی شامل چند فایل باشند که با پسوندهایی مانند eot , svg , ttf , woff و lst عرضه می‌شوند. دلیل استفاده از چندین فایل برای هر فونت وب، نمایش صحیح فونت در تمامی مرورگرهای رایج در هر دو حالت نمایش عادی و موبایل است.

برای انتخاب بهترین فونت وب سایت باید به یک نکته مهم توجه نمایید. یک وب‌سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. لازم است یک برنامه و چشم‌انداز مشخص برای فونت‌های بخش‌های مختلف داشته باشید. مجبور نیستید برای همه‌ی قسمت‌ها از یک فونت ثابت بهره ببرید.

فونت های گوگل چیست؟

یکی دیگر از روش‌های رایج در وب، استفاده از فونت‌های گوگل (Google Fonts) است. در این روش شما با اضافه کردن چند سطر کد در صفحات سایت امکان استفاده از فونت‌های گوگل را در وب سایت خود دارید. استفاده از گوگل فونت رایگان است و این سیستم با هدف ارتقا فونت‌های قابل نمایش در وب سایت‌ها در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

متاسفانه فونت‌های ارائه شده در سیستم گوگل فونت، بیشتر عربی هستند و در نمایش حروف گ-چ-پ-ژ مشکل دارند. برای استفاده از فونت های گوگل بایستی API دریافتی از گوگل را در بخش Embed صفحات سایت اضافه کنید و معمولاً نیازی به تغییر در CSS قالب نیست.

برترین سایت‌های ایران از چه فونت‌هایی استفاده کرده‌اند؟

این آمار با بررسی ۲۵۸ وب سایت راه یافته به مرحله نهایی جشنواره وب و موبایل ایران سال ۱۳۹۸ و توسط فونت ایران تهیه شده است:

کدام فونت بهتر است

در این بررسی آماری فونت ایران‌سنس با ۵۷.۲ درصد پراستفاده‌ترین فونت در طراحی سایت و فونت ایران‌یکان با ۱۶.۵ درصد دومین فونت پر استفاده در ‌سایت‌های فارسی است. دیگر فونت‌ها مانند یکان، وزیر، شبنم، یکان بخ، ساحل، دانا، ایران و … نیز به ترتیب از فونت‌های پرطرفدار هستند.

در ادامه به بررسی این فونت‌ها می‌پردازیم:

فونت ایران سنس (IranSans)

فونت ایران سنس سریف یا همان ایران سنس یکی از پرطرفدارترین فونت های فارسی است که بصورت تجاری و توسط فونت ایران عرضه شده است. فونت ایران سنس به جز زبان فارسی، همۀ کارکترهای زبان عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌های خاورمیانه‌ای مانند اردو و کردی را شامل می‌شود. اعراب گذاری این فونت نیز بسیار دقیق است.

نمونه سایت‌های مشهوری که از این فونت استفاده کرده‌اند، عبارتند از دیوار، دیجی کالا، بازار، آپارات، علی بابا و اسنپ.

خانواده فونت ایران سن سریف شامل ۶ وزن مختلف (خیلی نازک، نازک، معمولی، متوسط، بولد و سیاه) است. که هر وزن با توجه به اندازه فونت، اهمیت خوانایی یا نمایشی بودن نوشته، سبک طراحی و یا حتی تیرگی و روشنی طرح می‌تواند کاربرد خاص خود را داشته باشد. در زیر نمونه‌ای از این فونت به نمایش در آمده است.

دانلود فونت ایران سنس

فونت ایران یکان (IranYekan)

ایران‌یکان (iranyekan) پس از ایران سنس، پراستفاده‌ترین فونت فارسی در طراحی وب و اپلیکیشن است. بسیاری از برندها و شرکت‌های بزرگ مانند دیجی‌کالا، شیپور، روبیکا و … سایت‌ یا اپلیکیشن خود را با این فونت طراحی کرده‌اند. ایران یکان دارای ۸ وزن است. تنوع وزن‌ها به طراح این امکان را می‌دهد تا نزدیکترین ضخامت به ایدآل خود را انتخاب کند.

فونت ایران یکان

فونت دانا (Dana)

فونت دانا تلاشی است برای خلق یک تایپ‌فیس هندسی نزدیک به رسم‌الخط آشنای نسخ.

فونت دانا

فونت وزیر (Vazir)

فونت فارسی و رایگان وزیر، یک فونت بسیار مناسب و دارای ظاهر و سبک طراحی مدرن است که می‌توان از آن در طراحی وب و چاپ استفاده کرد. این فونت بصورت کاملاً آزاد و رایگان در دسترس تمامی کاربران قرار گرفته است و می‌توانید بصورت نامحدود از آن استفاده کنید. در زیر نمونه‌ای از این فونت به نمایش در آمده است:

دانلود فونت وزیر

فونت شبنم

این فونت بر مبنای فونت وزیر ساخته شده ولی در طراحی از فونت یکان الهام گرفته است. در تصویر فوق نمونه‌ای از این فونت را مشاهده می‌کنید. این فونت دارای ۵ وزن ضخیم، متوسط، معمولی، سبک و نازک است و به صورت رایگان عرضه می‌شود. در زیر نمونه‌ای از این فونت به نمایش در آمده است:

دانلود فونت شبنم

فونت انجمن

فونت انجمن را «انجمن صنفی طراحان گرافیک» تولید کرده است. همین کافی است تا بدانید این گزینه از موارد حرفه‌ای و زیبای دنیای فونت فارسی محسوب می‌شود. فونت انجمن دارای یک طراحی خاص است. اگر شما یک سایت انگیزشی، روانشناسی و یا فرهنگی دارید، فونت انجمن برای بنرهای شما یک گزینه‌ی فوق‌العاده است. در زیر نمونه‌ای از این فونت به نمایش در آمده است:

دانلود فونت انجمن

فونت فرهنگ

فونت فرهنگ از جدیدترین و پرمخاطب‌ترین فونت‌های فارسی است. این فونت زیبا دارای حالتی کلاسیک است. از این فونت می‌توان برای کاربردهای مختلف نظیر طراحی بنر، فراخوانی به اقدام و یا حتی تیتر و عناوین سایت استفاده کرد. فونت فرهنگ با حروف انگلیسی نیز هماهنگی و تناسب کامل دارد، لذا می‌توانید در طراحی دو زبانه یا ترکیب فارسی و انگلیسی از آن بهره ببرید.

فونت فرهنگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا