اتاق دانشتکنولوژی

پهپادها و کمک به ایجاد اینترنت کوانتومی

دانشمندان موفق شده‌اند از octocopter ها جهت ارسال فوتون‌های مرکب به نقاط دور دست استفاده کنند. ناوگانی از پهپادها (Drone) قادرند یک شبکه کوانتومی را با ارسال ذرات در میان تشکیلات ناوگان، ایجاد کرده و آن‌ها را به ایستگاه‌های روی زمین در نقاط مختلف یک شهر ارسال کنند.

محققان دانشگاه نانجینگ (Nanjing) چین طی یک تحقیق که در مجله Physical Review Letters انتشار یافته گزارش کرده‌اند که در حال حاضر دانشمندان با استفاده از پهپادها توانسته‌اند ذرات نور یا همان فوتون‌ها را به دو مکان که کیلومتر‌ها از یک دیگر فاصله دارند ارسال کنند و یک زنجیره ارتباطی کوانتومی با نام entanglement (ذرات مرکب) را ایجاد و به اشتراک بگذارند.

ذرات مرکب قادرند خواص به‌هم پیوستگی خود را حتی اگر در فواصل طولانی از هم جدا شوند حفظ کنند. ماهیت رفتاری متضاد این ذرات می‌تواند به گونه‌ای مهار گردد که نوع جدیدی از ارتباطات را شکل دهد. نهایتاً هدف دانشمندان، ساخت یک اینترنت کوانتومی جهانی است که متکی بر انتقال ذرات کوانتومی است و با به‌کار گیری این ذرات، کدهای محرمانه‌ای را برای رمزنگاری پیغام ها ایجاد نموده تا ارتباطات فوق ایمنی را ایجاد کند. همچنین اینترنت کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی را قادر می‌سازد تا در طول فواصل زیاد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و کار کنند یا آزمایش‌هایی را جهت بررسی حدود فیزیک کوانتوم انجام دهند.

در حال حاضر شبکه‌های کوانتومی که بر روی بستر فیبر نوری ساخته شده‌اند از سال ۲۰۲۰ در حال استفاده می‌باشند و یک ماهواره کوانتومی می‌تواند فوتون‌ها را از آن سوی کشور چین ارسال نماید. پهپادها با قابلیت جابجایی آسان و همچنین استقرار سریع و ارزان می‌توانند به عنوان یک راهکار فناوری برای این نوع شبکه‌ها به‌کار گرفته شوند.

محققان از دو پهپاد جهت انتقال فوتون‌ها استفاده کرده‌اند. یکی از آن‌ها یک جفت از ذرات مرکب را ایجاد و در حالی که یکی از آن‌ها را به یک ایستگاه مستقر بر روی زمین ارسال می‌کند، ذره دیگر را به پهپاد دوم می‌فرستد و آن پهپاد ذره‌ای را که دریافت نموده به ایستگاه دوم روی زمین که کیلومترها با ایستگاه اول فاصله دارد ارسال می‌کند. بنابراین در آینده، ناوگانی از پهپادها می‌توانند با یکدیگر کار کنند تا ذرات مرکب را به گیرندگان مختلف در مکان‌های جغرافیایی گوناگون ارسال کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا