سیستم عاملفناوری اطلاعات

هشدار FBI درباره پایان عمر ویندوز ۷

در روزهای اخیر، پلیس فدرال آمریکا (FBI) پیغامی به شرکت های بخش خصوصی آمریکا ارسال کرده و در آن هشدارهایی برای استفاده از ویندوز ۷، بعد از اتمام پشتیبانی رسمی آن و رسیدن به پایان راه (end-of-life) داده است. پیش از این مایکروسافت پایان عمر ویندوز ۷ را ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرده بود.

اف بی آی در این نامه ذکر کرده که حملات سایبری زیادی را بعد از اینکه این سیستم عامل به پایان عمر خود رسید، مشاهده کرده است و استفاده از آن بدلیل عدم وجود بروزرسانی های امنیتی باعث دسترسی مجرمین به کامپیوترها می شود و روز به روز میزان آسیب پذیری های ویندوز ۷ افزایش پیدا می کند که باعث می شود به عنوان یک هدف بسیار راحت برای هکرها شناخته شود.

اکنون اف بی آی از این شرکت ها خواسته است که بسرعت کامپیوترهای خود را به نسخه های جدید سیستم عامل ویندوز بروزرسانی کنند. البته مایکروسافت همچنان اجازه می دهد که کاربران به رایگان سیستم عامل خود را از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰، آپگرید نمایند. 

البته در بعضی از موارد سیستم های سخت افزاری قابلیت آپگرید به سیستم عامل قدرتمندی مانند ویندوز ۱۰ را ندارند. چالشی که اف بی آی نیز از آن آگاه است و می بایست برای رفع آن از این شرکت ها برای خرید سخت افزارهای جدید، حمایت مالی شود.

برای اینکه شرکت ها بینش درستی از فاجعه ای که پیش روی آنها قرار دارد بدست آورند، ویندوز XP و مشکلاتی که بعد از پایان عمر آن پدید آمد، مثال زده می شود. وقتی که در سال ۲۰۱۴ طول عمر سیستم عامل XP فرا رسید، شرکت های فعال در صنعت بهداشت و درمان به هشدارها توجه نکردند که در نهایت باعث شد اطلاعات زیادی از آنها به بیرون درز کند.

اف بی آی در ادامه چندین exploit معروف در ویندوز ۷ را معرفی کرده است. مانند EternalBlue exploit و BlueKeep exploit که خسارت های سنگینی را به این سیستم عامل زدند ولی با patch هایی که توسط مایکروسافت ارائه شد، اکنون در مقابل آنها ایمن شده اند.

با این حال اف بی آی پیشنهاداتی را به این شرکت ها تا زمانی که این آپگرید را انجام دهند، داده است که عبارتند از:

  • مطمئن شوید که آنتی ویروس، فایروال و فیلترهای اسپم فعال و بروزرسانی شده اند.
  • شبکه را مجدد بازرسی و کامپیوترهای با ویندوز ۷ را ایزوله نمایید.
  • پورت های غیرلازم مانند RDP را ببندید و در صورتی که به آن نیاز دارید از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا