بازاریابی دیجیتالسئوفناوری اطلاعات

گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل دیسکاور (Google Discover) یکی از الگوریتم‌های فوق العاده مهم گوگل است که با تفاوت‌هایی جایگزین گوگل فید شده است. گوگل از طریق این الگوریتم که فقط برای مرورگر کروم در گوشی‌های موبایل فعال شده است، فعالیت‌های کاربر را رصد کرده و پس از کشف علایق او، پیشنهادات مختلفی از مقالات سایر سایت‌ها در رابطه با موضوعات تعیین شده، به او نشان می‌دهد.

بسیاری درجه اهمیت گوگل دیسکاور را در حد سئو می‌دانند. گوگل توانسته با درک درست علایق کاربران، یک بازاریابی شخصی سازی شده را برای آنها انجام دهد و مقالاتی مرتبط با نیازهای کاربر را نشان دهد. این نیاز می‌تواند هر چیزی باشد مانند فیلم، موسیقی، ورزش، فناوری، خیاطی و یا هر چیز دیگر که شما قبلاً به آن علاقه نشان داده‌اید.

همچنین کاربر می‌تواند در شناخت گوگل از خودش تغییراتی نیز بدهد. مثلاً می‌تواند به گوگل بگوید کدام سایت‌های پیشنهادی مورد علاقه او نیستند و یا حتی موضوعاتی که گوگل به عنوان لیست علایق شما در نظر گرفته را می‌توانید مشاهده کرده و آنها را فالو یا آنفالو کنید.

فرآیند شناخت گوگل از کاربر و سپس نمایش نتایجی مرتبط با علایق او، دائماً در حال بروزرسانی است. هر چه که شما بیشتر وبگردی می‌کنید، گوگل نیز بیشتر شما را می‌شناسد و لیست علایق شما را بزرگ‌تر می‌کند.

در صورتی که به عنوان یکی کاربر نمی‌دانید گوگل دیسکاور چیست یا حتی ممکن است بارها از آن استفاده کرده باشید اما اسم آن را نمی‌دانستید، تصویر زیر در سه مرحله این قابلیت را نشان می‌دهد:

آموزش Google Discover

چگونه متوجه شویم به گوگل دیسکاور راه پیدا کرده‌ایم؟

از طریق گوگل سرچ کنسول وارد پنل مدیریتی سایت خود شوید. اگر سایت شما توانسته باشد حداقل‌های مورد نیاز گوگل برای ورود به Google Discover را بدست آورد، در منوی سمت چپ، گزینه Performance به یک منوی جداگانه تبدیل شده و در زیر آن Discover نمایان خواهد شد. اما اگر منوی Performance در پایین Overview باشد، پس شما همچنان باید بیشتر تلاش کرده و مقالات باکیفیتی را تولید نمایید تا گوگل شما را حائز شرایط لازم برای ورود به دیسکاور بداند.

نحوه ورود به گوگل دیسکاور

سپس بعد از ورود به قسمت گزارشات گوگل دیسکاور، به مانند قسمت Performance می‌توانید گزارشات مربوط به مجموع کلیک‌ها، مجموع ایمپرشن‌ها و میانگین نرخ کلیک‌ها (CTR) را مشاهده نمایید. همچنین لیست صفحاتی که در دیسکاور به نمایش در آمده‌اند نیز نشان داده می‌شود.

چگونه سایت را برای گوگل دیسکاور بهینه نماییم؟

حالا که با گوگل دیسکاور و فرآیند آن آشنا شدید، احتمالاً به دنبال این خواهید بود که وب سایت خود و مطالب داخل آن را وارد این صفحه کنید تا برای کاربران نمایش داده شوند و از این راه ورودی‌های بیشتری نیز کسب کنید. وقتی برای اولین بار ورودی‌هایی که از طریق این الگوریتم وارد سایت شما می‌شوند را می‌بینید به قدری هیجان زده می‌شوید که می‌خواهید این کار بارها و بارها تکرار شود.

شاید فکر کنید به مانند سئو که فرآیندهای تقریباً مشخصی دارد، گوگل دیسکاور نیز به همین ترتیب است و با رعایت یکسری از الگوها می‌توانید وارد گوگل دیسکاور شوید.

اما در واقعیت اینطور نیست و گوگل تنها با توجه به کیفیت مقالات، تشخیص می‌دهد یک سایت را وارد دیسکاور کند یا نه. پارامترهای دیگر مانند رتبه شما در گوگل یا قدرت سایت شما در کلمات کلیدی اصلاً نمی‌توانند دلیلی بر ورود شما به این فرآیند باشند.

گوگل در این رابطه توضیح می‌دهد که: “هیچ راهی برای اینکه بتوانید محتوایی تولید نمایید که بتواند مستقیماً برای قرار گرفتن در گوگل دیسکاور باشد، وجود ندارد.”

در این خصوص اگر به سمت نوشتن مقالات با کیفیتی بروید که در آن از کلماتی استفاده شود که کمتر در اینترنت به آن پرداخته شده و یا مقالات خوبی در رابطه با آن وجود ندارد، احتمال موفقیت شما برای ورود به Google Discover بیشتر است.

برای نمونه یکی از سایت‌های مشتریان اکتوبیت، که دومین اتوریتی بالایی ندارد و بک لینک بسیار کمی نیز دارد، بعد از مدتی توانست به گوگل دیسکاور راه پیدا کند. آنها فقط بصورت روزانه مقالات خود را بروزرسانی می‌کردند.

گوگل دیسکاور و زبان فارسی

بسیاری تصور می‌کنند سرویس دیسکاور نیز به مانند گوگل ادسنس برای سایت‌های فارسی و ایرانی فعال نخواهد شد. ما در اکتوبیت کاملاً این موضوع را تکذیب کرده و اعلام می‌کنیم نمونه‌های فراوانی از سایت‌های ایرانی نیز توانسته‌اند به دیسکاور راه پیدا کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا