بازاریابی دیجیتالسئوفناوری اطلاعاتوب

کلمات کلیدی LSI چیست؟ چگونه از آن در سئو استفاده نماییم؟

بعد از طراحی سایت، نوبت به سئو و بالا آوردن سایت در نتایج جستجوی گوگل می‌رسد. وقتی وارد آموزش‌های سئو می‌شوید، هر روز اصطلاحات و مفاهیم جدیدی به گوش شما می‌خورد. هر کدام از این مفاهیم دارای یک درجه اهمیت هستند، بعضی از آن‌ها بسیار مهم و حیاتی و بعضی دیگر در اولویت‌های پایین اهمیت قرار می‌گیرند. مفهوم LSI نیز یکی از این مفاهیم بسیار مهم است که باید به آن در مباحث سئو اولویت دهید.

LSI یا Latent Semantic Indexing چیست؟

LSI برای مارکترها به عنوان یک مرجع خوب در تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌شود. در حقیقت همان کلیدواژه‌هایی هستند که گوگل به کاربران حین جستجو پیشنهاد می‌دهد. اما این کوئری‌ها چه مفهومی در استراتژی سئو شما دارند و چطور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؟

اصطلاح LSI اولین بار توسط برخی از متخصصان سئو بکار برده شد. به اعتقاد آن‌ها LSI کلید موفقیت ترافیک ارگانیک است.

برای اینکه بهتر با مفهوم LSI آشنا شوید با یک مثال آن را شرح می‌دهیم. فرض کنید شما عبارت “سئو سایت” را در گوگل جستجو می‌نمایید. در پایین صفحه گوگل یکسری عبارت‌های پیشنهادی به شما ارائه می‌شود که می‌تواند به عنوان مکمل به تقویت صفحه ما کمک کند. اگر دقت کنید مفهوم این عبارات به متن جستجوی شما بسیار نزدیک است.

بررسی سئو سایت

این عبارات به‌صورت تصادفی انتخاب نمی‌شوند بلکه بر اساس یک متد ریاضی خاص و با توجه به میزان جستجوی این کلمات توسط کاربران انتخاب می‌شوند. اما این کلمات به چه کار آیند؟ چگونه می‌توانیم از آن‌ها در فرآیند سئو استفاده کنیم؟ برای اینکه به اهمیت این عبارات پیشنهادی پی‌ببریم باید بیشتر با نحوه عملکرد LSI آشنا شویم.


بیشتر بدانید:


 

Latent Semantic Indexing یک متد ریاضی است که در سال ۱۹۸۰ به‌منظور افزایش دقت در بازیابی اطلاعات ارائه شد. این روش از یک تکنیک برای اسکن داده‌های بدون ساختار استفاده می‌کند تا روابط بین مفاهیمی که در آن‌ها وجود دارد را شناسایی کند. در واقع، روابط پنهان بین کلمات را کشف می‌کند تا بتواند درک بیشتری از مفاهیم داشته باشد. این متد پیشرفت بزرگی در زمینه درک مطلب بوده که به کامپیوترها کمک کرده تا اصطلاحات بومی زبان را بفهمند، در حقیقت با توجه به اینکه کامپیوتر نمی‌توانست زبان‌های مختلف را درک کند این سیستم را پیاده سازی نمودند تا کامپیوتر هم بتواند زبانی که ما صحبت می‌کنیم را کم و بیش درک نماید.

چرا باید به کلمات LSI در کنار کلمات کلیدی خود اهمیت دهید

وقتی کلمات کلیدی را در متن خود تکرار کنید، علاوه بر اینکه ممکن است دچار مشکل Keyword Stuffing شوید، محتوای شما شکل مصنوعی به خود می‌گیرد و از نظر کاربر کیفیت خوبی ندارد. ولی اگر از عبارات مرتبط و مترادف استفاده کنید، متن شما از نظر ادبیات پربارتر است و کاربر حس بهتری در مورد آن پیدا می‌کند.

همچنین کلمات LSI باعث می‌شود تا متن شما از نظر سئو هم غنی‌تر باشد. یعنی اگر کلمات و عبارات مرتبط را در متن خود به کار ببرید، شانس شما برای کسب جایگاه در آن کلمات هم بهتر است. مثلاً اگر در مثال بالا در کنار کلمه کلیدی اصلی «سئو سایت» از کلمات LSI آن مثل «بررسی سئو سایت” و “افزایش سئو سایت” استفاده کنید، شانس شما در کسب جایگاه در عبارت LSI هم بیشتر می‌شود.

آیا باوجود کلمات LSI می توانید در استفاده از آن زیاده روی کنید؟

LSI یک فناوری خاص اما قدیمی است که یک قدم رو به جلو در زمینه فهرست کردن و بازیابی اطلاعات به شمار می‌آید. ماهیت اصلی گوگل هم فهرست سازی و بازیابی اطلاعات است اما این دلیل بر این نمی‌شود که گوگل هنوز هم از همان LSI قدیم استفاده می‌کند.

البته بسیاری معتقدند حتی اگر شواهدی مبنی بر اینکه گوگل از LSI استفاده می‌کند وجود نداشته باشد، افزودن کلمات هم معنی و مترادف به محتوای شما آسیبی نمی‌زند، در نتیجه ارزشش را دارد که این روش، امتحان شود. اما در نظر داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی LSI به‌صورت زیاد می‌تواند به محتوای شما آسیب بزند. 

از کجا کلمات LSI را پیدا کنیم

ساده‌ترین راه برای یافتن کلمات کلیدی LSI، همانطور که در مثال بالا توضیح دادیم، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. اما سایت‌هایی نیز هستند که اینکار را برای شما انجام می‌دهند، اما باید دقت داشته باشید در بعضی از سایت‌ها امکان یافتن کلمات LSI فارسی وجود ندارد.

برای نمونه می‌توانید از سایت lsigraph که قادر به تشخیص کلمات فارسی نیز هست، استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

باید توجه داشته باشید که کلمات کلیدی LSI هیچگاه نمی‌توانند جایگزین کلمات کلیدی اصلی و هدف شوند. برای اینکه LSI تنها می‌تواند به عنوان مکمل تاثیر کلید واژه‌های هدف را بیشتر کنند و نه اینکه به جای آن‌ها بیاید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا