فناوری اطلاعاتوب

سئو منفی چیست؟

سایت هایی که در رقابت با شما هستند تصمیم می گیرند به جای بهبود تجربه کاربری و تولید محتوای ارزشمند برای سایت خود، شما را هدف حمله قرار دهند، اما نه برای اینکه رتبه سایت خودشان را افزایش دهند، بلکه به این خاطر که سایت شما را از چشم گوگل بیاندازند! به همین سادگی! به این روش در اصطلاح می گویند سئو منفی (Negative Seo).

سئو منفی چیست

مجموعه ای از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که برای کاهش جایگاه سایت رقیب مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال فرض کنید شما در عبارت «فروش لپ تاپ» در صفحه و رتبه اول گوگل هستید؛ اما رقیب شما در رتبه ۵ جایگاه دارد. از آن جایی که جایگاه کلمه کلیدی در صفحه نتایج از اهمیت بالایی برخوردار است، سایتی که پایین تر از شما جایگاه دارد تصمیم می گیرد با خرید بک لینک در کلمه کلیدی آموزش سئو، شما را هدف جریمه الگوریتم پنگوئن کند.

اما از چه روش هایی برای سئوی منفی استفاده می شود:

لینک سازی مخرب و پخش نظرات منفی برای سایت رقیب

در این تکنیک دسترسی به سایت و یا محتوای صفحات شما وجود ندارد در نتیجه کلیه فعالیت ها بر روی لینک سازی های مخرب برای سایت شما متمرکز می شود. الگوریتم پنگوئن گوگل وظیفه دارد تا وضعیت سلامت لینک سازی سایت ها را بررسی کرده و در صورتیکه مطمئن شود بک لینک ها با هدف کسب جایگاه در نتایج گوگل خریداری شده اند سایت خاطی را جریمه کند. همین نکته ساده کافیست تا افرادی به این فکر بیافتند تا با لینک سازی مخرب برای رقبای خود آنها را هدف جریمه این الگوریتم قرار دهند.

افرادی که از این تکنیک ها استفاده می کنند معمولا نکات زیر را در لینک سازی در نظر می گیرند:

  •  لینک ها از سایت ها و وبلاگ هایی با اعتبار دامنه پایین و اسپم اسکور بالا هستند.
  • تعداد زیادی لینک و در بازه زمانی کوتاه، برای صفحه اصلی سایت شما یا صفحاتی که بازدید و جایگاه مناسبی دارند ایجاد می شود.
  • برای لینک سازی از عبارات یکسان به عنوان Anchor Text استفاده می شود که دقیقاً کلمات کلیدی سایت شما هستند.
  • سایت هایی که به شما لینک می دهند هیچ ارتباطی از نظر موضوع و مفهوم با سایت شما ندارند.
  • لینک هایی که به سایت شما داده می شوند همگی فالو هستند.

این فعالیت ها موجب می شوند که در بازه زمانی کوتاهی، انبوهی از لینک های بی کیفیت و البته هدف گذاری شده بر روی عبارتی خاص برای سایت شما ایجاد شوند. در نتیجه سایت شما اعتبار خود را نزد گوگل از دست داده و با افت شدید رتبه مواجه می شود.

همچنین ممکن است این افراد اقدام به تخریب برند شما نیز نمایند. برخی از رایج ترین فعالیت های آنها عبارتند از:

  • حذف شرکت شما از نقشه گوگل یا درج نظرات منفی
  • انتشار مقالات انتقادی و تجربه های منفی در فروم ها و وبلاگ ها
  • انتشار مقالات تخصصی و تحلیلی برای بررسی و مقایسه خدمات شما با رقبا به صورت یکطرفه و هدفمند
  • گزارش صفحات سایت شما از طریق فرم مبارزه با اسپم گوگل
  • ارسال نظرات منفی در صفحه محصولات یا خدمات سایت شما

هک سایت و تغییر از داخل سایت

تکنیک های سئوی منفی داخلی به مراتب پیچیده تر و سخت تر از روش خارجی آن است. چراکه برای انجام آن، دسترسی مستقیم به پنل مدیریت یا هاست سایت مورد نیاز خواهد بود. در واقع تکنیک های سئو منفی داخلی زمانی قابل اجرا هستند که سایت شما توسط فرد هک شده باشد.

بعد از آنکه سایت شما هک شد، فرد نفوذی دو راهکار پیش روی خود خواهد داشت. در روش اول با استفاده از منابع و اعتبار سایت شما، صفحاتی جدید ایجاد کرده یا محتوای شما را به گونه ای ویرایش می کند تا برای سایت خود لینک سازی انجام دهد. روش دوم هدفی جز تخریب سایت شما ندارد و معمولاً شامل فعالیت هایی زیر خواهد بود:

  • تولید صفحات کم ارزش و بی کیفیت با تعداد زیاد
  • لینک سازی برای سایت های مخرب و مستهجن از صفحات شما
  • محدود کردن دسترسی ربات های گوگل به صفحات مهم سایت با استفاده از تگ noindex یا فایل robots.txt
  • نمایش محتوایی متفاوت به ربات های گوگل و محتوای اصلی به کاربران
  • فعال کردن اسکریپت ها و کدهای مخرب و سنگین در صفحات برای استخراج ارزهای دیجیتال

همه موارد ذکر شده می توانند ارزش و اعتبار سایت شما را نزد گوگل کاهش داده و موجب از دست رفتن جایگاه در کلمات کلیدی مهم شوند.

 برای مقابله با روش دوم، می بایست امنیت هاست و سایت خود را بالا برده تا دیگر توسط هکرها تهدید نشوید. اما برای مقابله با روش اول، گزینه های متنوعی وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شوند.

روش های پیشگیری و مقابله با لینک سازی مخرب

روش اول:

در این روش تلاش می کنیم تا با لینک سازی های ارزشمند اعتبار دامنه را افزایش دهیم و تاثیر لینک های مخرب را کم کنیم. نتیجه این استراتژی آن است که در نهایت اعتبار سایت شما بیش تر از گذشته خواهد بود و عملاً از این حمله به نفع خود استفاده کرده اید.

برای بررسی پراکندگی لینک های سایت و میزان اسپم اسکور هرکدام می توانید از ابزار Link Explorer در سایت Moz استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند آنالیز دقیقی از لینک های وارد شده به سایت خود، صفحات هدف، عبارت های لینک شده و اسپم اسکور هر یک از دامنه ها داشته باشید.

روش دوم:

در این روش همزمان که میزان اعتبار سایت را افزایش می دهیم، بخشی از لینک های مخرب ایجاد شده را نیز از آن حذف می کنیم. برای معرفی لینک های مخرب به گوگل، ابزاری با عنوان Disavow Tool توسط سرچ کنسول معرفی شده است.

با استفاده از این ابزار شما می توانید صفحات و دامنه هایی که به شما لینک داده اند ولی اعتبار پایین و اسپم اسکور بالایی دارند را به گوگل معرفی کنید تا تاثیری بر رتبه بندی و اعتبار سایت شما نداشته باشند.

اما آیا گوگل متوجه هیچ چیزی نمی شود؟؟؟!!!!

اگر سایت خود را در ابزار گوگل سرچ کنسول ثبت کرده باشید، ربات های گوگل به صورت مستمر سایت و صفحات شما را بررسی می کنند. هرگونه تغییر ناگهانی در محتوای صفحات یا ایجاد صفحات کم ارزش بر روی آن به سرعت توسط این ربات ها شناسایی شده و از طریق بخش Security Issues به شما اطلاع رسانی می شود.

همچنین تیم مبارزه با اسپم گوگل طی سالهای گذشته همواره بر این نکته تاکید داشته اند که سئو منفی و تکنیک های مرتبط با آن تاثیری بر رتبه بندی نتایج جستجو ندارند. کاهش تاثیر بک لینک، شناسایی سایت های مخرب و در دسترس گذاشتن ابزار Disavow Tool و Spam Report نشان می دهد که گوگل عزم جدی برای مقابله با سئو منفی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا