ISMدانشنامهمجازی سازی

IaaS چیست؟

IaaS یکی از سه دسته بندی اصلی همراه با PaaS و SaaS در پردازش ابری است که اگر می خواهید تعریف دقیقی از آن بدست آورید، باید این سه را در کنار هم بیاموزید. برای بررسی این سه در کنار هم، این مقاله را مطالعه نماید.

یک ارائه دهنده سرویس کلاد در مدل IaaS، تمامی اجزای زیرساخت که در یک مرکزداده On-premise وجود دارند، مانند سرورها، استوریج و شبکه، به همراه مجازی سازی را میزبانی می کند. البته یکسری سرویس های دیگر مانند billing، مانیتورینگ، گزارشات، امنیت، load balancing و کلاسترینگ بعلاوه ی راهکارهای بکاپ، replication و recovery نیز می بایست در کنار زیرساخت سخت افزاری به مشتریان عرضه شوند. بدلیل وجود تمامی این سرویس ها مطمئناً پیاده سازی IaaS برای کاربران نسبت به سایر دسته بندی ها، دارای سطحی وسیع تر و پیچیده تر است. البته اتوماتیک سازی مراحل از طریق Orchestration می تواند تا حد زیادی به ما کمک کند.

مشتریان IaaS می توانند از طریق لینک WAN مانند اینترنت به منابع و سرویس های خود دسترسی داشته باشند. برای مثال کاربر وارد پلتفرم IaaS خود شده، ماشین های مجازی خود را ساخته و بر روی هر کدام سیستم عامل دلخواه خود را نصب می کند. سپس نرم افزارهای خود را نصب و سیستم استوریج و شبکه خود را پیکربندی می کند. کاربر همچنین می تواند هزینه های خود را ردیابی کرده و عملکرد سیستم را مانیتور و ترافیک شبکه را بالانس و مشکلات نرم افزارهای خود را حل نماید و در پایان سیستم بکاپ و ریکاوری خود را پیاده سازی نماید.

مدل IaaS می تواند بر روی یک ارائه دهنده خدمات کلاد که سرویس IaaS را به مشتریان خود ارائه می نماید، مانند Amazon AWS یا Google Cloud Platform، راه اندازی شود و یا یک شرکت ممکن است یک Private Cloud راه اندازی کرده و خودش ارائه دهنده IaaS خودش باشد.

مزایا و معایب IaaS

سازمان عموماً مدل IaaS را بدلیل آسانتر، سریعتر و بصرفه تر بودن از اینکه بخواهند خودشان زیرساخت را خریداری کنند، انتخاب می کنند. در اینصورت نه تنها هزینه خرید تجهیزات از دوش آنها برداشته می شود بلکه هزینه مدیریت و پشتیبانی نیز حذف می گردد. در مدل IaaS براحتی می توانید تمامی زیرساخت مورد نظر خود را از سازمانی دیگر اجاره نمایید.

استفاده از مدل IaaS برای مواقعی که شرکت ها تصمیم به تست یک نرم افزار را دارند و مراحل توسعه آن در حال انجام است، بسیار بصرفه تر است. پس از پایان این مراحل و وقتی نرم افزار برای استفاده و زیر بار رفتن آماده شد، شرکت براحتی می تواند آن را از بستر IaaS حذف کرده و به بستر سنتی خود منتقل نماید.

بطور کلی مشتریان بر اساس استفاده ای که از IaaS می کنند به شرکت ارائه دهنده خدمات، پرداختی خواهند داشت. این مبنا می تواند بر اساس روز، هفته و یا ماهیانه باشد. همچنین بعضی از شرکت های ارائه دهنده نیز بر اساس مقادر فضایی که ماشین های مجازی استفاده می کنند شما را شارژ می کنند. استفاده از این مدل که Pay-as-you-go نامیده می شود به میزان زیادی هزینه های سرمایه ای شما را حذف می کند. البته این روش برای بسیاری مشکلاتی نیز در برداشته، بخصوص زمان هایی که سرویس های غیرمجاز بدلایل مختلفی مانند هک شدن، باعث می شوند که مبلغ فاکتور شما بسیار افزایش پیدا کند و به خاطر این نگرانی همیشه باید سرویس ها و میزان استفاده خود را مانیتور نمایید تا در زمان دریافت فاکتور شگفت زده نشوید.

البته ممکن است بدلایل مختلف یک سازمان نتواند از سرویس IaaS شرکت های دیگر استفاده نماید. در این حالت بهترین راه حل استفاده از private cloud بصورت on-premise است که همان قابلیت های IaaS را دارد اما دیگر مزیت هزینه ای وجود ندارد. در شکل زیر مقایسه ای بین ساختار این دو حالت را مشاهده می نمایید که بخش آب رنگ قسمتی است که شما باید آن را مدیریت کنید و بخش نارنجی رنگ قسمتی را نشان می دهد که مدیریت آن توسط شرکت ارائه دهنده انجام می شود.

مقایسه on-premise و IaaS

عدم آگاهی از جزئیات زیرساخت یکی دیگر از مشکلات IaaS است. زیرا ارائه دهندگان این سرویس، بدلیل اینکه مالک این تجهیزات هستند بندرت جزئیات زیرساخت های خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند. این عدم شفافیت باعث مشکلات فراوانی برای کاربران بخصوص در زمینه مدیریت سیستم و مانیتورینگ می شود.

کاربران همیشه از بابت کیفیت سرویس های خود نگرانی دارند و این موضوع در مدل IaaS به میزان زیادی به ارائه دهنده سرویس کلاد بستگی دارد. بخصوص اگر در شبکه مشکل Bottleneck وجود داشته باشد که این موضوع در معماری کلاد که بصورت multi-tenant است و بعضی از آنها بشدت ترافیک ایجاد می کنند، بوضوح مشکلات خود را نشان می دهد و تاثیر منفی بر بارِکاری کاربران دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا