چهره هافرهنگ و جامعه

نادر انقطاع، دانشمند ایرانی برنده جایزه فیزیک نیوتن سال ۲۰۲۰

دکتر نادر انقطاع، فیزیکدان ایرانی-آمریکایی به علت تحقیقاتش در زمینه الکترومغناطیس، فراماده و نانوتکنولوژی برنده مدال علمی موسسه فیزیک اسحاق نیوتن سال ۲۰۲۰ شده است. انقطاع پژوهشگر و مدرس فیزیک دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است.

موسسه فیزیک بریتانیا در توضیح دستاوردهای علمی آقای انقطاع نوشته تحقیقات او در زمینه فراماده و بر هم‌کنش‌های نور و ماده ( Light-matter Interactions) موجب نگرش و رویکرد جدیدی در این عرصه فیزیک شده است.

مدال اسحاق نیوتن موسسه فیزیک بریتانیا هر سال به یک فیزیکدان که تحقیقات برجسته او افق این رشته علمی را گسترده‌تر کرده باشد اهدا می‌شود.

نادر انقطاع از دانمشندان شناخته شده و پیشتاز در رشته نانوتکنولوژی در جهان محسوب می‌شود که توانسته یافته‌های جدیدی را به عرصه الکترومغناطیس در فیزیک عرضه کند. تحقیقات او در زمینه متامواد و نقش نور در نانو تکنولوژی، بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تاثیر گذاشته است. او که متولد چهارراه عزیزخان در خیابان حافظ تهران است، در سال ۱۳۵۷ – تنها چند هفته مانده به پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ – در سن ۲۳ سالگی و پس از کسب مدرک لیسانس خود از دانشگاه تهران، ایران را به مقصد آمریکا و تحصیل در دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا ترک کرد.

آقای انقطاع پژوهشگر و مدرس فیزیک دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است. او که متولد چهارراه عزیزخان در خیابان حافظ تهران است، در سال ۱۳۵۷ – تنها چند هفته مانده به پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ – در سن ۲۳ سالگی و پس از کسب مدرک لیسانس خود از دانشگاه تهران، ایران را به مقصد آمریکا و تحصیل در دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا ترک کرد.

نادر انقطاع موفق به دریافت مدال طلای SPIE (جامعه بین‌المللی حرفه‌ای در اپتیک و فوتونیک کاربردی) در سال ۲۰۱۵ شد. این مدال که در گذشته توسط چارلز هارد تاونز (پدر لیزر) در سال ۱۹۶۴ و چارلز کائو (پدرخواندهٔ پهنای باند» «پدر فیبر نوری» یا «پدر ارتباطات با فیبر نوری») در سال ۲۰۰۹ کسب شده‌است، بالاترین نشان اهدایی SPIE می‌باشد. وی همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه الکترومغناطیس IEEE شد. از جمله افتخارات دیگر دکتر انقطاع جایزه جرج هیلمیر برای تحقیق برتر در سال ۲۰۰۸ و جایزه محقق جوان بنیاد علوم ملی ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ می‌باشد. در سال ۲۰۲۰ جایزه و مدال موسسه فیزیک اسحاق نیوتن را به علت تحقیقاتش در زمینه الکترومغناطیس، فراماده و نانوتکنولوژی دریافت کرد.

سایر جوایز

  • مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک
  • مدال طلای بالتازار ون در پل اتحادیه جهانی علوم رادیویی، (۲۰۱۴)
  • جایزه الکترومغناطیس مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، (۲۰۱۲)
  • فلوی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، (۱۹۹۶) 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا