فرهنگ و جامعهفیلم و سینما

نقد سریال Outlander

مجموعه سریال عاشقانه حماسی Outlander همیشه به دنبال هیجان زده کردن طرفداران خود است و این کار را با روایت یک رابطه عاشقانه بین دو شخصیت اصلی این سریال یعنی جیمی فریزر (سم هیوگان) و کلر (کایتریونا بالف) انجام می‌دهد. رابطه‌ی این دو عاشق به قدری جذاب و دیدنی است که مخاطب همیشه به دنبال ادامه‌ی آن است.

سریال Outlander یک درام تاریخی است که از مجموعه رمان‌هایی با همین نام به نویسندگی Diana Gabaldon اقتباس شده است و در شبکه تلویزیونی Starz به نمایش درآمده است. سریالی از Ronald D. Moore که در سال ۲۰۱۴ کار ساخت آن شروع شد.

IMDb Score: 8.4/10

Rotten Tomatoes: 88%

اگر تاکنون موفق به دیدن این سریال جذاب نشده‌اید، باید بدانید که ۵ فصل از این سریال تاکنون تکمیل شده است و فصل ۶ نیز در حال ساخت است. جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با فصل‌های مختلف سریال Outlander ارائه می‌نماید:

فصل تعداد اپیزودها تاریخ شروع ساخت تاریخ اتمام ساخت
۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ خرداد ۱۳۹۴
۲ ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ تیر ۱۳۹۵
۳ ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ آذر ۱۳۹۶
۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ بهمن ۱۳۹۷
۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
۶ ۸ اسفند ۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

همان‌طور که مشاهده می‌نمایید، فصل ۶ سریال Outlander در سال ۱۴۰۰ و در میان همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ عرضه شده است. هر چند که به گفته‌ی سازندگان این سریال، فصل ۶، پایانی بر این سریال نیست و حداقل یک فصل دیگر از آن در آینده ساخته خواهد شد.

داستان سریال معطوف به زندگی پرستار Claire Randall با بازی Caitriona Balfe در طی جنگ جهانی دوم است، کسی که تعطیلاتش را پس از جنگ در اسکاتلند با همسرش فرانک، با بازی Tobias Menzies، مامور جاسوسی بریتانیا که بعدها تبدیل به یک محقق شد می‌گذراند.

در حالی که فرانک از علاقه‌اش به تاریخ صحبت می‌کند، آن‌ها به‌طور اتفاقی به شهری کوچک بر می‌خورند و کمی مانده به انتهای اپیزود نخست، Claire با مجموعه سنگ‌هایی عجیب مواجه می‌شود. پس از لمس یکی از سنگ‌ها در سقوطی در زمان، به سال ۱۷۴۳ منتقل می‌شود. در حالی که هنوز در اسکاتلند به سر می‌برد، با فردی به نام Black Jack Randall با بازی دوباره Menzies مواجه می‌شود، کاپیتانی در ارتش بریتانیا که از شکنجه و تجاوز کردن لذت می‌برد و قصد سرکوب شورشی در اسکاتلند را دارد.

یکی از ابعاد جالب سریال غریبه این است که کارگردان در محور مبحث سفر در زمان، جنجال و سروصدا به پا نمی‌کند. غیر از این که Claire در زمان سقوط می‌کند، شاهد هیچ جادویی نیستیم و فقط ۲۰۲ سال قبل بیدار می‌شود. ممکن است تصور کنید موضوع بازگشت Claire مبحث کلی سریال است در حالی که Outlander هیچ گونه عجله‌ای در برگرداندن او به سال ۱۹۴۵ ندارد. اگر چه این چیزی است که توسط خود او، هدفش عنوان می‌شود.

وقتی Claire در زمان سقوط می‌کند توسط Jamie Fraser با بازی Sam Heughan نجات می‌یابد، ولگردی از تبار اسکاتلندی که در واقع نسبت به سایر اعضای ترش روی تبار مکنزی‌ها خوش مشرب‌تر است. Claire شخصیت خشک و ایرادگیر فرانک را خیلی دوست دارد اما سفر در زمان این فرصت را به او می‌دهد که با Jamie ارتباط برقرار کند. به خصوص که چهره‌ی فرانک اکنون در Black Jack رذل، ظاهر شده است.

جیمی فریزر و کلر فریزر
جیمی فریزر و کلر فریزر در سریال Outlander

 

از آن جایی که شتاب اندکی در روایت داستان وجود دارد، به سختی می‌توان این سریال را سریالی نامید که تمام سعیش را می‌کند تا بیننده را مجبور به دیدن خود کند. از بسیاری جهات، Outlander داستان خوبی دارد که به صورت کلی گفته می‌شود ولی در عین حال مانند هیچ کدام از داستان‌های مشابه مانند Game of Thrones که دارای ریتمی هوشمندانه‌اند، نیست.

با همه‌ی این اوصاف، دنیای ساخته شده در Outlander بدون جذابیت نیست. Claire که به عنوان مهمان یا اسیر خانواده مکنزی شناخته می‌شود، خود را درگیر با هر نوع دسیسه‌ای می‌یابد. Colum MacKenzie با بازی Gary Lewis که رئیس تبار MacKenzie است، با وجود مشکل در پاهایش، سعی در کنترل اوضاع دارد. او باید قدرت‌های اجرایی را به برادرش، Dougal MacKenzie با بازی Graham McTavish منتقل کند. همه با هم سعی بر این دارند تا بریتانیایی‌های اشغالگر را از سرزمینشان بیرون کنند.

Claire با توجه به پیش زمینه‌ی پزشکی، فرصت زنده ماندن در دنیای جدید را دارد. به مداوای آسیب دیدگان جنگی مکنزی‌ها و حامیانشان می‌پردازد. اما او از شک آنها نسبت به خودش نگران است، به همین دلیل فقط به این فکر می‌کند که سنگ جادویی را دوباره یافته و به زمان خود بازگردد.

بعد از مدتی که Claire در این زمان زندگی کرده و با جیمی ازدواج می‌کند، عاشق او می‌شود و از او باردار نیز می‌شود. اما در جنگ سختی که با انگلیسی‌ها داشتند مجبور شد که به زمان خود برگردد ولی به هیچ وجه یاد و خاطره جیمی از سر او خارج نشد و نتوانست رابطه خود را با فرانک به مانند قبل کند. آنها به آمریکا رفته و دختر جیمی را در آنجا بدنیا آوردند. بعد از ۲۰ سال بعد از اینکه فرانک فوت می‌کند، Claire از روی مدارکی متوجه می‌شود که جیمی در جنگ نمرده و همچنان زنده است. این انگیزه‌ای می‌شود که او دوباره به سراغ سنگ‌ها رفته و برای پیدا کردن جیمی به گذشته برگردد. 

در ادامه روند این داستان با هیجانات بسیار زیادی ادامه پیدا می‌کند که حتماً به شما پیشنهاد می‌کنم آن را ببینید و از دیدنش نهایت لذت را ببرید.

دانلود سریال Outlander

با توجه به جذابیت سریال اوتلندر و طرفداران بسیار زیادی که در ایران دارد، دانلود تمام فصول آن به همراه زیرنویس فارسی را می‌توانید در سایت‌های دانلود ایرانی بیابید. ما نیز دیدن این سریال فوق‌العاده را به شما پیشنهاد می‌نماییم.

پرسش و پاسخ

آیا سریال Outlander دارای فصل ۷ نیز خواهد بود؟

کمپانی استارز در سال ۲۰۲۱ تایید کرد که Outlander برای فصل هفتم نیز ساخته خواهد شد. این سریال بر اساس مجموعه کتاب‌های دیانا گابالدون ساخته شده است و فصل هفتم شامل ۱۶ قسمت است که بر اساس هفتمین کتاب Outlander An Echo in the Bone ساخته می‌شود.

آیا سریال Outlander از نظر تاریخی دقیق است؟

خیر؛ اما از مکان‌های باستانی مشابه در سراسر اسکاتلند الهام گرفته شده است. تاریخچه این سنگ‌ها و اینکه واقعاً برای چه استفاده می‌شدند از بین رفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تمامسایتها رو بستن مثل تمام شغلها که به دست گرفتن سیر نشدن حالا می‌خوان فقط توجیبی یغه سفیدهای کافر بره کسیکه که با خوردن سیر نشه با لیسیدن فقط زبانش زخم میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا