فناوری اطلاعاتکامپیوتر

رزبری پای ۴۰۰، کامپیوتری به اندازه یک کیبورد

رزبری پای ۴۰۰ کامپیوتری برای همه

رزبری پای ۴۰۰ (Raspberry Pi 400)، کامپیوتری که این روزها سروصدای زیادی کرده است، بدلیل کوچکی و راحت بودن جابجایی آن. بنیاد رزبری که با عرضه کامپیوترهای تک بورد کوچک، انقلابی در این عرصه به پا کرد، این بار جدیدترین محصول خود یعنی رزبری پای ۴۰۰ را معرفی نمود است.

رزبری یک بنیاد انگلیسی است که اقدام به عرضه کامپیوترهای تک بورد به صورت تجاری کرد. این کامپیوتر‌ها تمامی اجزا و قطعاتشان شامل پردازنده، رم، حافظه و… روی یک بورد قرار دارد و قیمت پایینی دارند. از این گجت‌ها می‌توان برای مصارف گوناگونی استفاده کرد و ماژول‌های مختلفی برای اتصال به آن وجود دارد. جدیدترین عضو این خانواده یعنی پای ۴۰۰، در قالب یک کیبورد معرفی شده است.

ارائه خدمات لینوکس

این محصول یک کیت کامیپوتر با ۴ گیگابایت رم است که بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه می‌دهد. این کامپیوتر بدون نیاز به هیچگونه نصب و تغییراتی مستقیماً پس از خروج از جعبه آماده اتصال به تلویزیون یا نمایشگر و قابل استفاده است.

محتوای درون جعبه نیز شامل خود کامیپوتر درون کیبورد، یک موس، یک کارت حافظه میکرو اس‌دی با سیستم عامل Raspberry Pi OS، کابل تبدیل میکرو HDMI به HDMI فول سایز، منبع تغذیه با پورت USB تایپ C و راهنمای کار برای کاربران تازه وارد است.Raspberry Pi 400

پشت کیبورد در جهت خنک نگه داشتن رزبری پای از هیت سینک استفاده شده است به همین دلیل نگرانی در خصوص گرم شدن تراشه رزبری پای در یک محفظه کوچک نخواهیم داشت. کیبورد رزبری پای در رنگ سفید و بسیار سبک طراحی شده است و به راحتی می توانید در کیف حمل کنید.

محتویات رزبری پای 400

این محصول برای اتصال ماژول‌های مختلف، یک پین هدر ورودی خروجی چندمنظوره با ۴۰ پین دارد. یک ورودی کارت حافظه میکرو اس‌دی، دو درگاه میکرو HDMI، یک درگاه USB Type C برای ورودی منبع تغذیه ۵ ولت با حداقل جریان ۳ آمپر، دو درگاه USB 3.0 فول سایز در کنار یک درگاه USB 2.0 و همچنین یک پورت اترنت گیگابیتی، دیگر ورودی‌های رزبری پای ۴۰۰ هستند.

این کامپیوتر یک پردازنده ۶۴ بیتی ۴ هسته‌ای BCM2711 ساخت برادکام – Broadcom داشته که هسته آن Cortex-A72 با معماری ARM v8 است و ۱.۸ گیگاهرتز سرعت دارد. رم این دستگاه نیز ۴ گیگابایت و از نوع LPDDR4 SDRAM با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز است. برای ارتباط بی‌سیم نیز این محصول به وای فای دو باند (۲.۴ و ۵ گیگاهرتز) IEEE 802.11b/g/n/ac و بلوتوث ۵ BLE مجهز است.

کامپیوتر جدید رزبری پای می‌تواند تصاویر ۴K را با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه پردازش و در خروجی‌های میکرو HDMI خود ارائه دهد. رابط برنامه‌نویسی کاربردی گرافیک آن نیز OpenGL ES 3.0 است. همچنین از کدینگ‌های H.265 و H.264 پشتیبانی می‌کند.

سیستم‌عامل رزبری پای ۴۰۰ نیز با نام Raspberry Pi Desktop عرضه شده است که یک لینوکس بر پایه‌ی دبیان است. البته شما می توانید از سیستم عامل های دیگر مانند اوبونتو نیز استفاده نمایید.

این کامپیوتر با قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد و هم اکنون قابل تهیه است. البته اگر کسی تنها خود کامپیوتر را بخواهد تنها کافی است ۷۰ دلار بپردازد. کیبورد این دستگاه با ابعاد ۲۸.۶ در ۱۲.۲ در ۲.۳ سانتی‌متر بسیار جمع و جور بوده و بیشتر شبیه کیبورد نوت بوک است تا کیبورد دسکتاپ. همچنین فاقد کلیدهای ماشین حساب در سمت راست خود بوده و ضخامتش نیز اندازه یک لپ تاپ عادی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا