فناوری اطلاعاتوب

الگوریتم پاندا گوگل

در سال ۲۰۱۰ گوگل دچار یک مشکل بزرگ شده بود و آن سایت های اسپم و بی کیفیت بود که به شدت کاربران را آزار می داد. این باعث افت زیاد این موتور جستجو شده بود و گوگل باید به دنبال یک درمان برای این مشکل می گشت.

الگوریتم پاندا

در نهایت گوگل برای رفع مشکل سایت های اسپم، در سال ۲۰۱۱ اقدام به معرفی الگوریتم پاندا کرد که قدمی مستحکم در راه مبارزه با این سایت ها بود و تغییر قابل توجهی در نتایج جستجو بوجود آورد. گوگل در همان زمان این اعلامیه را به اطلاع عموم رساند:

“این به‌روز‌رسانی در پی کاهش رتبه وبسایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وبسایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا محتوای آن‌ها مفید و قابل استفاده نیست. در همین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایت‌های با کیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وبسایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.”

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

چرا پاندا

پاندا حیوانی منزوی، خجالتی و آرام است که عادت به تنهایی زندگی کردن دارد. در واقع نحوه کار این الگوریتم به گونه ای است که سایت های اسپم و بی کیفیت را منزوی می کند.

 تاثیر پاندا بر سایت ها

بعد از مدتی که این الگوریتم معرفی شد، بسیاری اقدام به تحقیقاتی در رابطه با برنده ها و بازنده های این الگوریتم جدید کردند. نتایج نشان داد که سایت هایی که دچار تنزل شدند، استحقاق آن را داشتند. بخصوص سایت هایی که از روش مخرب مزرعه محتوا یا Content Farm استفاده می کردند، در نتایج به عقب رانده شده و یا بطور کلی حذف شدند. بسیاری از سایت ها مانند Wikihow و eHow نیز اقدام به اصلاح روش های خود و تولید محتوای مناسب کردند.

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده فرآیند پیچیده‌ای برای رهایی از آن خواهید داشت. سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش منتشر می‌کنند به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که در کنار محتوای اختصاصی و ارزشمند خود تعداد زیادی مقاله یا خبر را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کرده و در سایت خود منتشر می‌کنند. دسته دوم سایت‌هایی هستند که هیچ محتوای ارزشمندی در سایت خود نداشته و هر چه هست جمع‌آوریِ دستی یا اتوماتیک از سایت‌های دیگر بوده است.

اگر در دسته اول قرار دارید اقدام به پاک کردن صفحات بی ارزش خود نمایید زیرا حتی یک صفحه بی ارزش می تواند بر روی رنک کل دومین شما تاثیر منفی بگذارد. اگر هم در دسته دوم قرار دارید، خیلی برای آن زحمت نکشیده اید پس بی خیالش شوید شاید پاندا به شما گیر نداد. اگر هم که داد سعی کنید در نگرش خود نسبت به سئو تغییرات اساسی دهید و سپس اقدام به ساخت سایت نمایید.

البته در سال ۲۰۱۷ تعدادی از مدیران گوگل پست هایی گذاشتند که نشان از تغییر در رویکردشان می داد. آنها گفته اند که برای پاندا، کیفیت کل سایت مهم است که باعث اعتماد این الگوریتم به محتوای شما می شود. ممکن است سایت هایی وجود داشته باشند که صفحاتی با محتوای کم داشته باشند و یا محتویات آن را از چند منبع دیگر جمع کرده باشند، یا ممکن است اقدام به انتشار مقاله ای با کیفیت پایین کرده باشند. دیگر پیشنهاد گوگل پاک کردن این صفحات نیست بلکه پیشنهاد می دهد برای این صفحات از تگ noindex در آنها استفاده گردد تا در نتایج گوگل نمایش داده نشوند.

 چگونه با پاندا دوست باشیم

برای تولید محتوای ارزشمند نیاز به صرف وقت بسیار زیاد دارید. اگر تاکنون عادت کرده اید که همه چیز را کپی کنید، این تغییر رویه برای شما در ابتدا بسیار سخت خواهد بود. در زمان نوشتن مقاله سعی کنید به نیاز مخاطبان خود فکر کنید و مقاله را برای آنها هیجان انگیز کنید.

در این راه مهم نیست که در هر روز چند مقاله و با چه تعداد کلمه منتشر می کنید. سعی کنید به کیفیت، بیشتر اهمیت دهید تا کمیت. سپس سعی نمایید این مقاله ها را در شبکه های اجتماعی نشر دهید تا حداکثر بازخورد را از کاربران دریافت نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا