چهره هافرهنگ و جامعه

بیوگرافی پریسا تبریز، شاهزاده امنیت گوگل

خانم پریسا تبریز متخصص امنیت کامپیوتر و شهروند ایرانی-لهستانی است که در ایالات متحده‌ی آمریکا زندگی می کند. او در گوگل به‌عنوان مدیر مهندسی مشغول به کار بوده و اکنون نیز مدیر بخش مرورگر کروم است. به او در گوگل لقب شاهزاده‌ امنیت داده اند. این متخصص ایرانی آمریکایی در سال ۲۰۱۲ در لیست برترین افراد زیر ۳۰ سال مجله‌ی فوربز در صنعت فناوری و در کنار بزرگانی همچون مارک زاکربرگ قرار گرفت.

خانم پریسا تبریز در لینکدین خود را با عنوان  Browser Boss & Security Princess معرفی کرده است. او که ابتدا به‌عنوان کارآموز به گوگل آمده بود، مدتی را نیز در استارتاپ USDS به‌منظور مشاوره‌ی امنیتی به دولت آمریکا فعالیت کرده است. تبریز در حال حاضر علاوه بر مدیریت تیم کروم و نظارت بر روند توسعه‌ی ویژگی‌های جدید این مرورگر، فعالیت‌های امنیتی قبلی خود را نیز ادامه می‌دهد.

محل تولد و تحصیلات

پریسا تبریز در سال ۱۹۸۳ در حومه‌ی شهر شیکاگو به‌دنیا آمد. پدرش یک پزشک ایرانی مهاجر و مادرش یک پرستار لهستانی-آمریکایی بود. او فرزند بزرگتر خانواده است و دو برادر کوچکتر دارد. هیچ‌یک از والدین او علاقه یا تخصصی در زمینه‌ی علوم کامپیوتر نداشتند و تبریز نیز تا سال اول دانشگاه فعالیتی در این زمینه نداشته است.

این متخصص امنیت برای انتخاب دانشگاه ابتدا در میان برترین دانشگاه‌های مهندسی آمریکا جستجو می‌کند. او از مشورت دوستان و خانواده نیز استفاده می‌کند. پریسا تبریز ابتدا برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی وارد دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین شد. او رتبه‌ی بالای این دانشگاه در بخش مهندسی و همچنین شهریه‌ی معقول آن را از دلایل انتخاب ایلینوی می‌داند. تبریز در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که از انتخاب این دانشگاه راضی بوده است. او منابع متعدد از لحاظ افراد، پروژه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های متعدد را از دلایل محبوبیت ایلینوی در ذهنش عنوان می‌کند.

پس از مدت کوتاهی پریسا به علوم کامپیوتر علاقه‌مند شده و به این رشته تغییر مسیر داد. در نهایت تبریز مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از همین دانشگاه دریافت کرد. زمینه‌ی تحقیقاتی تبریز در دانشگاه، شبکه‌های بی‌سیم و بررسی حملات در فناوری‌های مرتبط با حریم شخصی بوده است.

یکی از فعالیت‌های فوق برنامه‌ی تبریز در دانشگاه، عضویت در گروهی دانشجویی به نام SIGMil با اهداف افزایش امنیت وب‌سایت‌ها بوده است. نکته‌ی جالب این است که شاهزاده‌ی امنیت گوگل به خاطر هک کردن وبسایت خودش به این گروه پیوسته و به مرور با زمینه‌ی امنیت اینترنت آشنا شده است. او برای طراحی وب‌سایت‌هایش از نسخه‌ی رایگان نرم‌افزار محبوب آن سال‌ها یعنی Angelfire استفاده می‌کرد و برای از بین بردن بنر تبلیغاتی در این نرم‌افزار، اولین نفوذ و هک خود را در دنیای اینترنت انجام داد.

در آن سال‌ها، جان دریپر از هکرهای مشهور جهان بود که به کاپیتان کرانچ نیز شهرت داشت. تبریز این هکر مشهور را منبع الهام خود در جوانی می‌داند.

فعالیت شغلی

پریسا تبریز در تابستان آخرین سال تحصیلش در دانشگاه، برای گذراندن دوره‌ی کارآموزی به شرکت گوگل رفت. فعالیت او در این شرکت مورد توجه مدیران قرار گرفت و به همین دلیل تبریز به‌محض فارغ‌التحصیلی در سال ۲۰۰۷، به گوگل پیوست. در زمانی که او در گوگل استخدام شد، این شرکت حدود ۵۰ مهندس امنیت داشت که امروز بسیار بیشتر شده اند.

بعد از ۱ سال اندی کار کردن به عنوان مدیر ارشد بخش مهندسی نرم افزار کروم، از فوریه ۲۰۲۰ او به عنوان سرپرست بخش محصول، مهندسی و UX نرم افزار کروم در گوگل انتخاب شد. 

پریسا تبریز علاوه بر مدیریت تیم‌های توسعه‌ای و امنیتی گوگل، وظیفه‌ی آموزش و تربیت کارمندانی از گوگل که به حوزه‌ی امنیت علاقه‌مند هستند را نیز دارد. او در بخش‌های تحت مدیریت خود، نهایت تلاش را به کار می‌گیرد تا عدم توازن نیروهای کاری زن و مرد را از بین ببرد و به همین منظور، کارمندان زن بیشتری استخدام می‌کند. او معتقد است تا ۵۰ سال پیش، این نابرابری در صنایعی همچون پزشکی و حقوق نیز وجود داشته و خوشبختانه امروز از بین رفته است.

لقب شاهزاده امنیت از کجا به او داده شد؟

لقب شاهزاده‌ی امنیت در جریان یک کنفرانس در توکیو ساخته شد. تبریز در این کنفرانس تصمیم گرفت تا به‌جای استفاده از عنوان شغلی خود یعنی «مهندس امنیت اطلاعات»، از عبارت شاهزاده‌ی امنیت استفاده کند. این لقب از آن روز به‌عنوان شناسه‌ی این متخصص امنیت استفاده شد. او درباره‌ی انتخاب این لقب می‌گوید:

من می‌دانستم که در این کنفرانس باید کارت ویزیت خود را به افراد مختلف بدهم. با خودم فکر کردم عنوان مهندس امنیت اطلاعات بسیار خشک و رسمی است. فعالان صنعت ما، عناوین را بسیار جدی در نظر می‌گیرند اما من تصمیم گرفتم با یک عبارت جدید، آنها را غافلگیر کنم.

سایر فعالیت های پریسا تبریز

از دیگر فعالیت‌های فوق برنامه‌ی تبریز در حوزه‌ی امنیت، شرکت در کنفرانس‌هایی برای نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌ی امنیت سایبری است. او به‌عنوان مربی در یکی از این کنفرانس‌های سالانه در لاس وگاس شرکت می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ به کنفرانس امنیت RSA دعوت شد. در این کنفرانس از ۲۰ شرکت‌کننده و سخنران تنها یک نفر مرد نبود. تبریز در اعتراض به این حرکت، کنفرانسی مشابه با نام OURSA بنیان‌گذاری کرد که در طول پنج روز، ۱۴ سخنران زن را به خود جذب کرد.

یکی دیگر از کنفرانس‌های میزبان تبریز، r00tz نام دارد که با تمرکز روی آموزش هک به کودکان برگزار می‌شود. این رویداد را می‌توان انشعابی از رویداد مشهور Def Con دانست. رویداد دف کان سالانه با هدف گردهم‌آیی هکرهای حرفه‌ای در ریو برگزار می‌شود. نکته‌ی جالب این است که رویداد روتز ابتدا برای فرزندان شرکت‌کنندگات در دف کان طراحی شد.

مقاله‌های معدودی که در مورد پریسا تبریز در اینترنت منتشر شده‌اند، او را سلاح مخفی گوگل در بخش امنیت می‌دانند. در این مقالات از تبریز به‌عنوان هکر کلاه‌سفید نام برده شده که با حمله به سیستم‌های شرکت، وضعیت امنیتی آنها را در برابر حملات هکرهای کلاه‌سیاه بررسی می‌کند.

روند برخورد تبریز و تیم امنیتی گوگل با چالش‌های امنیتی، این شرکت و دارایی‌هایش را به قلعه‌ای غیرقابل نفوذ برای هکرهای کلاه‌سیاه تبدیل کرده است. آنها از روش نزدیک نگه داشتن دشمنان نیز برای افزایش امنیت استفاده می‌کنند. مسابقات، جوایز و رویدادهای مختلف این شرکت برای کشف باگ و حفره‌های امنیتی در سرویس‌ها، گواهی بر این عملکرد هستند. تبریز نیز معتقد است این جوایز، بسیاری از هکرهای کلاه‌سیاه را به کلاه‌سفید تبدیل کرده است.

پریسا تبریز کار کردن در گوگل را بسیار جذاب و لذت‌بخش توصیف می‌کند. او علاوه بر جاذبه‌های عمومی که در فضای اینترنت به آنها پرداخته شده است، تیم‌های کاری را جنبه‌ی جذاب شغل خود می‌داند. او از این که هر روز با تعدادی افراد مشتاق برای بهبود وضعیت نرم‌افزارها کار می‌کند، خوشحال است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا