ISMVMwareدانشنامهمجازی سازی

Recover Point for VMs

نرم افزار RecoverPoint for VMs

قبل از آشنایی با این نرم افزار بهتر است قسمت Replication را مطالعه نمایید.

این نرم افزار توسط emc و برای VMWare vSphere عرضه شده است. از این ابزار برای data protection استفاده می گردد و در زیر مجموعه نرم افزارهای CDP در بحث replication قرار دارد. در داخل خودش یک راهکار orchestration دارد و در نتیجه هیچ نیازی به SRM در بالای خود برای orchestrate کردن VM replication ندارد. همچنین برای استفاده از این نرم افزار نیاز به vCenter دارید.

برای پیاده سازی این راهکار نیاز به نصب (Virtual RecoverPoint Appliance (vRPA برای مدیریت data replication و نصب VIBs  یا همان splitters برای جدا کردن write ها را دارید. این Splitter ها از طریق VMkernel ports با vRPA در ارتباط هستند.

همچنین باید اقدام به ساخت vRPA Cluster نیز نمایید. یک کلاستر باید شامل یک یا چند vRPA باشد. اگر دو vRPA بسازید باعث تامین high availability می شوید. نکته مهم این است که تعداد vRPA ها در تمام کلاسترها باید یکی باشد. همچنین پیشنهاد می شود که ماشین vRPA و ماشینی که در حال replicate آن است، هر دو بر روی یک سرور ESXi نباشند. به همین دلیل ساخت حداقل دو ماشین vRPA که هر کدام بر روی یک سرور ESXi باشد، بهترین طراحی برای اکثر محیط های production است.

نحوه پیاده سازی

برای طراحی زیر ساخت نیاز به آی پی آدرس برای اهداف زیر هستید:

۱ IP Address for each deployed vRPA

۱ IP Address for the vRPA Cluster

۱ IP Address for each VMKernel port

برای شروع نصب ابتدا در داخل vCenter ماشین vRPA را که بشکل OVA است deploy می کنیم. هر تعداد که می خواهیم نصب می کنیم و به هر کدام یک آدرس آی پی اختصاص می دهیم. در مرحله بعد آی پی یکی از آنها را در مرورگر زده و وارد محیط گرافیکی آن می شویم. در آنجا اقدام به ساخت Cluster می کنیم و برای آن نیز یک آی پی اختصاص داده و هر تعداد ماشین vRPA که ساخته ایم را به آن اضافه می کنیم. 

بعد از ساخت کلاستر باید تست کنیم که splitter به درستی بر روی سرورها فعال شده است. برای اینکار به تک تک سرورها ssh کرده و دستور زیر را می زنیم که در خروجی باید emcjiraf نمایش داده شود:

esxcli software vib list | grep emc

بعد از انجام این تست از طریق flex وارد vCenter شده و از طریق تنظیمات RecoverPoint for VM کلاستر vCenter را افزوده و validate می کنیم.

تمامی این مراحل را در سمت remote نیز انجام می دهیم و پس از پایان، هر دو کلاستر را به هم متصل می کنیم.

از این به بعد اگر بخواهیم هر ماشینی را وارد پروسه replication کنیم از طریق پنل flex بر روی ماشین مربوطه راست کلیک کرده و از منوی RecoverPoint گزینه Protect را انتخاب می کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا